Einddatum en routers

Ik heb een vraag over einddatums en routers. De navigatieapps die OSM gebruiken updaten vaak slechts 1 keer per maand. Stel, je hebt een weg met bijvoorbeeld access:conditional=no @ (datum), neemt zo’n router die einddatum dan ook over of zal je dan moeten wachten tot het einde van de maand om dat terug te zien in de router?

Het is de besissing van de maker van die navigatieapp hoe vaak de data ververst wordt, of conditionals uberhaupt verwerkt worden en zo ja, welke en hoe dan precies.
Maar zonder verversing zal het zeker niet verwerkt worden.

Leuk experiment:

1. Zoek de publicatie datum van je kaart
  2. in overpass turbo, zoek:
    2a) conditional weg met eind datum voor de publicatie
    2b) conditional weg met eind datum na de publicatie

Route een route over 2a en 2b, en bekijk de uitkomst.
(Geen tijd om nu te doen, wel nieuwsgierig naar het resultaat)

Dat ligt eraan; Osmand kijkt naar de regel in de access:conditional en kijkt dan voor elk moment dat je een route vraagt of de weg volgens die regel op dat moment geopend of gesloten is. Zo wordt je -ook zonder verversing- afwisselend wel / niet gerouteerd als je een route-advies vraagt overdag / 's avonds.

Hier nog een voorbeeld met niet-ververste gegevens waar je de sluiting van wandelpaden in broedseizoen (paarse bolletjes, obv waarde in access:conditional) kan aangeven door rechtsboven de datum te wijzigen:
https://www.openkaart.net/landvanwijkenwouden/#map=13/52.1115/4.5600&overlays=rwn

Dit begint volgens mij al wel een tijdje ouderwets te raken, ook offline applicaties kunnen per uur (Osmand Live), per dag (oa Brouter) of per week (oa BBbike) updaten.

De meerderheid van de hier genoemde (online)routers zou wekelijks of anders dagelijks een update van de OSM-data krijgen (en misschien is dat ook al achterhaald en gebeurt dat nu vaker).
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Routing/online_routers#Services_missing_in_comparison_matrix

Sommige spelers als Garmin en Strava leken -in ieder geval toen ik ze nog gebruikte- wel langere updatetermijnen te gebruiken

1 Like

Natuurlijk, maar als de regel in OSM gezet of veranderd wordt, komt die wijziging pas door in je app na verversing. Ja, een app kan geld vragen voor snelle verversing; als je dat belangrijk vindt dan kan je dat je soms voor over hebben.
Voor OsmAnd heb ik betaald voor onbeperkt kaarten downloaden, maar dat moet ik dan wel actief doen om mijn eigen wijzigingen redelijk snel terug te zien. De spontane frequentie lag een stuk lager. Maar misschien is dat aangepast, ik test het ook niet elke dag he.

Ik was hier vooral benieuwd naar, want dat zou betekenen dat veel gebruikers van navigatie apps het einde van bijvoorbeeld werkzaamheden niet gelijk terugzien op de kaart en dus bijhoorlijk lang moeten wachten voordat ze die terug zien.

Als het einde van de werkzaamheden in een conditional staat, en die datum wordt bereikt, dan zal de toepassing daarnaar kunnen handelen. Het gaat dan met name om toegankelijkheid (routing en navigatie dus); conditional rendering is theoretisch denkbaar maar in gebruikersapps zoals OsmAnd heb ik dat nog niet gezien.

Als de einddatum gewijzigd wordt, moet er eerst ververst worden voordat de toepassing het toe kan passen.