Eilandjes Westeinderplassen niet zichtbaar.

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en ook nog maar een maand bezig te mappen met JOSM.
Ik ben heel goed op weg geholpen door Eggie.
Als wandelaar map ik meestal (wandel)paden in mijn woonplaats Almere.

Dan nu mijn vraag:
Soms ga ik met mijn broertje zeilen op de Westeinderplassen. Daar komen wij soms spookeilanden tegen die niet op de kaart staan.
Bijvoorbeeld de Klaas Tassen Pol: https://www.openstreetmap.org/search?query=klaas%20tassen%20pol#map=17/52.25756/4.74130.
Ze blijken dan wel in OSM opgenomen te zijn maar ze worden niet gerenderd.
Dit eilandje zit volgens mij wel goed opgenomen in de multipolygoon ‘Kleine Poel’.
Ik loop er al een week over te piekeren maar ik kom er niet uit.
Kan iemand mij uitleggen wat er hier niet klopt?

Met vriendelijke groeten, Marco

Er zullen wel twee watervlakken over elkaar liggen.
Dan kan die mp wel goed zijn, maar als daar weer water overheen ligt zie je het eilandje nog niet. Denk dat je het daar moet zoeken.
edit De validator van josm zet watergebied binnen watergebied. Zat al even naar een toponym te zoeken. Die worden nog wel een verkeerd getagd als water of bos. . Ja dat is om gek van te worden. Waar begint dat andere water… het is wel een rommeltje hier

Ik heb natural=water verwijderd van de polygoon. Die tag hoort op de relatie te staan. Dus inderdaad water op water en dan rendert het niet… niet alleen die eilandjes…
Het zal straks wel te voorschijn komen allemaal.

De outer van een multypolygoon hoort geen landuse of natural tags te krijgen. Alleen op de relatie.

Edit Mijn edits http://overpass-api.de/achavi/?changeset=85151535
Klik maar even op de omtrek

Dank wederom voor je hulp, Eggie.
Ik ga dit eens rustig bestuderen.
Groeten, Marco

De eilandjes zijn nu zichtbaar als witte vlekken in het water.
Die eilandjes (inners van de multipolygoon) moeten dus nog worden voorzien van landuse=*
Ik neem aan dat het allemaal grass moet zijn.

Vast wel … Er kwam steeds meer tevoorschijn… in die hele poel was van alles onderwater verdwenen.
Toch vreemd dat het nooit eerder opgemerkt is.
Sommige mappers zien geen natural=water staan en vullen dat dan maar in. Met dit als resultaat.

Bij de Nieuwkoopse Plassen had ik het ook al eens hersteld.

edit Toen mapper P. in 2016 meende wat te moeten repareren aan het water heeft mapper W . in 2017 natural=water toegevoegd zich niet bewust van enige mp.

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=47183404
Sinds die tijd had niemand drie jaar lang slapeloze nachten hiervan tot Marco een eindje ging zeilen en wat vraagtekens kreeg. Zo werkt het in OSM :slight_smile:

edit2
Overigens heb ik in het begin nog wel eens een groot deel van het Eiland van Dordrecht onder water gezet. Dat had ik toen wel in de gaten… maar door enige kennis werd ik niet gehinderd.
Ligfietser heeft dat toen voor mij opgelost. :smiley:

Haha, dat was de Sint-Elisabethvloed, Eggie. Die heb ik vroeger op school geleerd :slight_smile:

Ik snap nu wat er mis was. Weer wat geleerd.
Ik zal nog wat eilandjes van de juiste landuse voorzien.
Morgen gaan we weer een rondje zeilen, ben benieuwd of we nog iets raars tegenkomen.

Bedankt allemaal voor de hulp.