Ik begreep dat het eilanden topic al wel vaker langsgekomen is, maar wil toch nog eens een balletje opgooien over de grote gebieden die nu als eiland getagged zijn (zie Changeset: 153781867 | OpenStreetMap)
Mijn bescheiden mening is dat als de verhouding tussen de breedte van het omliggende water en de oppervlakte van het eiland zo scheef is als bv Relation: Krimpenerwaard (13082304) | OpenStreetMap in werkelijkheid niemand zal zeggen dat het een eiland is…
Waar ik eigenlijk tegenaanloop is het tonen van eilandnamen. Ik wil ze bv wel hebben voor iig de waddeneilanden en mogelijk ook voor de “echte eilanden” maar niet voor de “waarden”.
Was al wat met oppervlakte aan het filteren, maar die “waarden” krijg ik daar dus niet mee weg…
Zijn er nog mogelijkheden om een onderscheid te kunnen maken tussen “waarden” en “echte eilanden”?
Wil je je persoonlijke voorkeur voor de rendering vastleggen in de OSM database?
Aangenomen dat je dat niet wil: wat wil je precies tot uitdrukking brengen met de verschillende labelrendering van eiland tov waard?
Mijn voorkeur moet natuurlijk niet in de OSMdatabase, maar ik ben dus op zoek naar een oplossing zodat ik in mijn eigen mapstyle/rendering pipeline een onderscheid kan maken tussen de eilanden en de waarden.
Ik wil nl niet die “waarden” zien op hogere zoomnivos, maar wel de namen van de waddeneilanden/andere grote eilanden
Ik denk dat paulosm2016 bedoelt dat als in OSM de juiste tags zijn ingevuld dat applicatiebouwers dan zelf kunnen bepalen hoe ze onze gegevens willen verwerken.
Daarom probeer ik uit te vinden waar het dan precies om gaat, zodat die informatie getagd kan worden. Alleen “ik vind dat de labels anders moeten zijn” gaat puur over persoonlijke voorkeur en dat taggen we niet, dus er moet een verifieerbaar inhoudelijk verschil zijn wat je kan taggen, zodat de applicatiebouwers kunnen bepalen of het voor hun toepassing van belang is.
En dan kan het ook nog zijn dat het uit de bestaande geografie en tags afgeleid kan worden, bijvoorbeeld de oppervlakte van het object (Carto houdt daar dacht ik al al rekening mee). Of dat eilanden een kustlijn hebben en polders niet.
Het zou veel gemakkelijker zijn als polders niet als eiland worden getagd. Ik zou er zelf in ieder geval geen genoegen mee kunnen nemen als mijn applicatie een polder hetzelfde zou weergeven als een eiland.
Alleen de naam wordt weergegeven toch? Waarom zou dat niet hetzelfde kunnen zijn als een eiland? Er zijn wel meer verschillende objecten waarvan de naam hetzelfde wordt weergegeven.
Omdat het weinig gemapt is het eigenlijk nooit op kaarten terug komt
polders zijn kleiner dan een waard en typisch een onderdeel van een waard.
place=island is niet 1:1 te mappen op het woord eiland.
Zoveel waarden zijn er niet, totaal 83 place=islands voor NL, als je voor één of andere manier de waarden minder belangrijk vindt dan de waddeneilanden dan zou ik gaan voor een statische filter lijst.
Een waard is een samenstel van polders, omsloten door rivieren. Ik heb er geen probleem mee om een samenstel van polders te taggen als place=polder, de value polder dus te begrijpen als: polderland afgegrensd door waterlopen.
PS ik heb met OSM Carto en Tracestrack Topo, Texel vergeleken met Krimpenerwaard, wb het weergegeven label. Ik vind het helemaal niet raar of storend dat het lettertype gelijk is. Voor een gebied zou de scaling mooier kunnen maar dat geldt voor beide labels.
Inderdaad wil ik zelf kunnen bepalen of ik bepaalde soorten labels wel of niet afbeeld, en in mijn ogen vind ik het mooier om eilandnamen anders (en eerder) te stylen dan de “waarden”.
Die horen in mijn ogen meer thuis in de categorie gebiedsnamen…
Maar goed, ik zou het dus fijn vinden om een beter onderscheid te hebben tussen eilanden die duidelijk een apart stuk land zijn, met voldoende water eromheen. Een criterium wat ik zelf min of meer handhaaf is dat ik het omsluitende water goed kan zien als ik het eiland afbeeld op een klein kaartje.
De polders zijn iig opgelost met de aangehaalde place=polder.
Is er dan consensus om deze waarden place=polder te geven? Of een nieuwe value place=riviereneiland oid?
Of is dit idd te ingrijpend en moet ik maar een statisch filter gaan maken?
Hoeveel objecten gaat het om, denk je? De kans dat de wereldwijde OSM-tools dat gaan verwerken is nul, dus die value is er dan alleen voor jou om het naamlabel anders te kunnen renderen…
Naamlabels worden volgens mij al zoomafhankelijk geschaald naar oppervlakte, en de dichtheid van labels beperkt de ruimte voor het weergeven, wat ook verschillen in zoomafhankelijke weergave geeft. Verder heb je natuurlijk eilanden in rivieren (Eiland van Brienenoord, vlak bij mij), wil je die ook onderscheiden?
riviereneiland was idd maar een heupschot, aanpassen van alle stijlen om die te includen is natuurlijk ondoenlijk.
Is place=polder dan wel ok?
En ja, Eiland van Brienenoord zou ik wel als eilandnaam willen zien ja. (zij het vanaf redelijk hoog zoomlevel gezien de oppervlakte en islet)
Bijna al deze gebieden zijn denk ik alleen via bruggen bereikbaar, er zit serieus water omheen, geen slootjes, dus die kan je best als eiland benoemen. Sommige hebben dat ook in de naam: Eiland van Dordrecht. IJsselmonde wordt ook vaak een eiland genoemd.
Flauw hoor! Ik denk dat de mappers die deze gebieden gemapt hebben wel gekeken hebben of het inderdaad wel door serieuze waterlopen omgeven land is. Er zijn heel veel meer polders, en die zijn niet allemaal zo gemapt. De Noordoostpolder bijvoorbeeld niet, maar de Flevopolder wel. Dan vind ik het te gemakkelijk om dat als taggen voor de renderer af te doen. Inhoudelijk is het goed te verdedigen dat het eilanden zijn. En ook kan je verdedigen dat het geen ‘echte’ eilanden zijn, maar dan zou je moeten benoemen waar het hem precies in zit. Ik weet vrij zeker dat ze niet van Lego gemaakt zijn, en dat de Noord, IJssel, de Maas, de Lek en de Waal niet naar appelsap smaken.