Egenschappen weg

Op het forum van de Wereldfietser werd ik door Ligfietser vriendelijk uitgenodigd mijn eerste stappen op het OSM te zetten.
Ik ben daar nu mee bezig, maar ik heb al direct een paar vragen.

  1. Het gaat om een weg, waar volgens de kaart fietsen toegelaten zijn, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. In theorie zou ik dus alleen daar waar een aansluiting met een andere weg is een ‘fietsverbod’ kunnen instellen. En het tussenliggende stuk laten voor wat het is. Of moet de gehele weg getagd worden als verboden voor fietsers.

  2. Ik heb een pad op de kaart aangebracht, wat nog ontbrak. Dit pad kruist echtergelijkvloers het spoor. Is dit een probleem, en hoe geef ik aan dat er spoorbomen zijn.

Peter

Welkom op dit forum Boswachter :wink:

  1. Graag het hele stuk aangeven (mocht er later iemand zijn die nog een zijweg gaat aansluiten dan is dat in ieder geval goed gebeurd), mbv de shift (of was het ctrl?) toets kan je die stukken in één keer selecteren.
  2. Op de kruising van beide lijnen geef je de gemeenschappelijke node de tag railway=level_crossing. Hoe dat bewaakt of onbewaakt moet is nog niet echt duidelijk: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Tag:railway%3Dlevel_crossing

Als je goed kijkt, zie je dat er al twee nodes “level_crossing” zijn aangebracht op de spoorlijnen, helaas zijn ze niet gemeenschappelijk met het pad.

Dank voor jullie antwoorden.

Morgen, als het regent, ga ik een poging doen het te regelen. Mocht ik problemen ondervinden horen jullie het.

Peter

Hoi Boswachter,

We hebben voor antwoorden over spoorwegovergangen, Schutsluizen en Boothellingen en heel handige pagina. Deze bevat de meeste tags die je nodig hebt.

Ik doe meestal zo:

  1. Ik bedenk of ik een soortgelijke plek ken en kijk op de kaart hoe het daar gedaan is.
  2. Ik zoek op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Kaarteigenschappen om te zien wat er afgesproken is.
  3. Nog niet gevonden, dan weten de forum vriendjes er vaak wel een antwoord op.

Vaak geeft 1 en 2 samen een uitstekend antwoord.

Ik hoop dat het je gisteren gelukt is. De regen heeft goed meegeholpen. :frowning:

Dank tot nu toe voor alle antwoorden.

Ik ben er in geslaagd de N795 van een tag Bicycle =no te voorzien. Tenminste gedeeltelijk. Ik ben begonnen bij de ongelijkvloerse kruising met de A28 en ben naar het oosten gegaan. Toen ik bij de aansluiting van de parallelweg van de Eperweg kwam, zag ik dat vanaf dat punt, tot aan de aansluiting met de N 309 de vrijliggende fietspaden voor een groot deel ontbreken. Ik heb dit gedeelte voorlopig maar gelaten voor wat het is. Een volgende klusje is dus dat ik ga proberen de fietspaden er in te zetten.

Dank ook aan zors1843 die mijn geknutsel bij de kruising met het spoor voorlopig heeft verbeterd.
Ik ga nu zelf proberen of ik er spoorbomen bij krijg.

Ik heb nog wel enige moeite met het doorgronden van het geheel, maar dat zal in de loop van de tijd wel verbeteren, hoop ik.
In dit kader heb ik al wel een vraag.
Ik had in een eerste poging in Potlatch een weggetje aangemaakt in de Standaardkaart. Die was na het uploaden ook keurig zichtbaar in de Standaardkaart. Maar niet in de OpenCyclemap. Heb ik daar iets fout gedaan, of lag het aan een foute (lees: geen) tagging.

Peter

Ha Boswachter,

Weer een fanatieke mapper erbij! Daar op de Veluwe is nog genoeg te doen. Vooral bospaden.
Wat erg handig is , als je iets wil weten. Zet in het forum een permalink. Klik in potlatch rechtsonder op permalink en kopieer de url naar het forum als link.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.4061&lon=5.8851&zoom=14&layers=M
Fietspaden ontbreken op veel paden. Als het duidelijk in Bing is te zien en ik weet zeker dat ze er zijn teken ik de fietspaden gewoon in. Daarna kan ik ze altijd nog controleren ter plaatse.
Zet de weg pas op slot svp als je de fietspaden hebt getekend, anders routeert de kaart niet meer.

Het renderen in de Cyclemap duurt soms dagen. In “standard” gaat het aanmerkelijk sneller. Meer minuten dan uren.

Groet,
Eggie