Effectieve snelheid taggen

Ik woon in een dorp waarbij er veel snelheidsbeperkende maatregelingen zijn genomen om de auto over andere wegen te leiden. Het gaat hierbij voornamelijk over drempels waarbij 15kmpu al aan de snelle kant is. Nu is het zo dat het verder wel een 30 weg is, maar dat haal je eigenlijk nooit.

Er zijn andere 30 wegen waarbij de 30 normaal gereden kan worden. Is er een manier om de effectieve/waarschijnlijke snelheid in te kunnen stellen?

Nu geven zowel opensteetmap site als organic maps een route met veel bochten en drempels

1 Like

De route over de Koninginneweg (50) langs het zuiden en dan de Stoutenburgerlaan (30) is veel sneller

De snelheidsbeperking valt op te lossen met een maxspeed:advisory=15.
Zover ik weet doen we dit eigenlijk alleen als de weg ook bebord is met een adviessnelheid.
Dit doet verder niks om deze weg trager te maken.

Je kunt wel de snelheidsbeperkende maatregelen toevoegen aan de kaart met behulp van een traffic_calming=* dit geeft een penalty per toegevoegde node.

Zoals bijvoorbeeld deze.

Het kan mogelijk helpen als die snelheidsbeperkingen in kaart worden gebracht. Ik zie nu wel een paar drempels die zijn gemapt, maar volgens mij lang niet alle.
Of die daadwerkelijk door routers worden meegenomen in de berekening weet ik niet, maar zou me wel logisch lijken.

NB het is handig om een link op te nemen naar het betreffende gebied, zodat we niet zelf hoeven te zoeken. Bijvoorbeeld OpenStreetMap

2 Likes

maxspeed:practical zou mij dan correcter lijken

2 Likes

Klopt, is alleen wel een subjectieve waarde.
Om deze reden dan ook de “The verifiability of this key is disputed” notitie.

maxspeed:practical is hier niet handig. Wat inderdaad wel helpt is er voor zorgen dat alle snelheidsremmende maatregelen ingetekend zijn met een traffic_calming=*. Daar maken navigatietools als het goed is wel gebruik van. Het is aan de navigatietools om daar handig mee om te gaan verder. Dat moeten wij als mappers inderdaad niet willen beĂŻnvloeden buiten in kaart te brengen wat er daadwerkelijk is.

1 Like

Top, ga ik dat eerst eens proberen. Bedankt allen!

Ik heb de routes eens in detail bekeken maar het is niet dat de route via de Koninginneweg/Stoutenburgerlaan (B) minder drempels heeft dan op het kaartje (A). Beide hebben zover ik kan zien 7 drempels/verkeersplateau’s.

• Wat betreft afstand is A 1150 meter, B 1660 meter.
  • A heeft 620 meter 50 km/h, B 1240 meter 50 km/h
  • A houdt nog 530 meter “30 km/h” over, B nog 420 meter.

Zover ik weet houden routeplanner geen rekening met de maximumsnelheid, er wordt gekeken naar de classificatie, residential/unclassified/tertiary/secondary.

Wil je toch de route A, dan zie ik twee mogelijkheden:

1. surface: asfalt/paving_stones
  2. bochten

Ik zie trouwens dat brouter voor beide auto-profielen route B kiest.

1 Like

Ondertussen heb ik een aantal drempels toegevoegd. Ik hoop dat het genoeg is, anders moet ik toch eens zelf nagaan of de aangegeven route toch niet gewoon korter is. Bedankt allen!