Een voetpad met aan weerszijden een andere straatnaam

Hallo allemaal,

Een weg met aan weerszijden een andere straat(naam), dat is nog “op te lossen” qua naamgeving, door de stoepen anders te noemen.
Maar hier in Grootebroek heb je een stoep met aan de ene kant de Dam en aan de andere kant de Duiker (staat ook op straatnaambordjes weergegeven).
Hij stond er trouwens al in als pedestrian, terwijl ik het meer gewoon een voetpad (footway) zou noemen, maar allá

https://www.openstreetmap.org/?mlat=52.69045&mlon=5.23053#map=18/52.69045/5.23053

Ik heb het nu maar Dam / Duiker genoemd, maar echt netjes lijkt me dat ook weer niet.
Is dit de mooiste oplossing?

Bijzondere situatie! Je zou ook kunnen redeneren dat deze bordjes enkel verwijzingen zijn naar de huisnummers (incl. straat) die via dit pad te bereiken zijn. En dat bij afwezigheid van een straatnaambord het pad zelf naamloos is. Daar zou ik in deze situatie voor kiezen. Uiteraard zijn de adressen zelf prima vindbaar via de adresnodes.

De huidige, gecombineerde nametage vind ik zelf niet zo zuiver. Als alternatief zou je nog kunnen kiezen voor meervoudige waarde (Dam;Duiker).

Ben wel benieuwd naar de andere meningen/oplossingen

Heb ik eerder ook aan de hand gehad.
Is op te lossen met name:left en name:right, waarbij links en rechts tov de richting van de weg.

Zie ook bijvoorbeeld: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:name:left

Tiptracks, inderdaad niet zuiver met de schuine streep voorwaarts! Helemaal eens, maar bij gebrek aan beter dit gekozen.

Ik ben dus blij met de oplossing die Sander biedt. Spannend, hoor.
Nu kan de schuine streep - hup! - overboord! Ik zal de pijltjes in het streepje in de gaten houden voor de wegrichting.

Prima oplossing, ook weer wat geleerd!

De schuine streep is niet mooi, maar soms wel wenselijk: https://www.openstreetmap.org/way/6489149

Uiteraard moeten name:left en name:right goed staan, maar zonder name om op terug te vallen hebben de meeste navigatietools en renderers niets om te tonen als naam. De documentatie is hier wat vaag over, maar het lijkt er op dat name dan als terugvaloptie gezien hoort te worden, waar je dus beide naamskanten combineert.

In principe kan een geavanceerde renderer er voor kiezen om bij aanwezigheid van name:left en name:right de name tag te negeren als redundant, maar het is complex om twee namen boven elkaar renderen en leesbaar te blijven!

Het komt niet vaak voor, maar heel zeldzaam is het niet. Bij gedempte grachten is dit bijvoorbeeld iets wat vaker voorkomt. Ook bij wegen die een landsgrens volgen binnen bebouwd gebied komt het voor. De weg heeft dan zeker wel een naam die aan beide kanten verschillend is. In Leeuwarden lees je in tweets van de politie en in lokale media regelmatig iets als „In een woning aan het Zuidvliet is overlast geconstateerd en is een PV opgemaakt” of „De man werd wel veroordeeld voor het bekladden van een pand aan het Noordvliet, eveneens met blauwe verf” (uh, het Vliet is niet een al te beste buurt…).

Strikt genomen komt het er op neer dat de openbare ruimte aan één kant van de middenlijn van de straat X heet, en aan de andere Y. In Leeuwarden geeft dat het leuke effect dat de fietspaden aan weerszijden dus gewoon één name hebben van enkel die kant van de weg. De straat als in de rijbanen waarop auto’s rijden is maar een deel van de gehele benoemde openbare ruimte, en kan dus precies op de grens van twee namen in liggen.

Andere, minder elegante kaarten lossen het zo op:

Dit heeft dan toch mijn voorkeur: