Edits in de Krimpenerwaard

Over de edits in de omgeving van Staphorst gesproken… Ook in de Krimpenerwaard is iemand bezig geweest om op OSM ontbrekende waterpartijen in te tekenen. Zie o.a. http://www.openstreetmap.org/#map=15/51.9234/4.6531&layers=N
Het probleem is dat het niet op de juiste manier is uitgevoerd. De nieuwe watervlakken zijn niet op de juiste manier gekoppeld aan de bestaande 3dShapes contouren - hoe grof en onvolledig die dan ook mogen zijn - , multipolygons, etc…
Ik heb contact gehad met de betreffende mapper en zijn bedoelingen zijn in principe goed, maar hij beheerst zijn edit-gereedschap niet goed of gaat daar bewust of onbewust niet goed mee om. Hij kent het gebied en zijn bedoeling was om de ontbrekende waterpartijen aan te vullen.
Ik heb hem uitgelegd waar het allemaal mis ging en een aantal voorbeelden aangedragen, onder andere de zichtbare witte vlekken op osm.org en de openfietsmap. Hij had toegezegd de witte vlekken te repareren, maar bij uitblijven daarvan ben ik maar aan de slag gegaan. Hoewel niet hard uitgesproken, begrijp ik ook dat de mapper niet van plan is om al zijn edits te corrigeren, maar dan goed. Hij gaf aan dat hij niet wist dat het zoveel werk was. Ook zijn de edits gedaan aan de hand van Bing (mijn reparaties trouwens ook…) en niet d.m.v. survey’s. Zie mijn changesets van 5 dagen geleden en recenter m.i.v. nr. 43286559.
Het gebied waar gewerkt is en het aantal plaatsen waar reparaties nodig zijn, is dermate groot dat ik de moed heb opgegeven. De uitgevoerde correctie-edits hebben mij al dagen werk gekost.

Wat is de beste aanpak in dit geval? De changests van Alsoft terug draaien, met uitzondering van de changes die ik daarna gedaan heb? Of maar op de koop toe nemen dat die van mij dan ook verloren gaan - dan had ik maar beter moeten opletten waaraan ik begon…?

Hi bikepc, ja dat is lastig, deze mapper is begonnen aan een waterscheiding van de verschillende copen, maar na een klein stukje (haaientandjes) ook weer gestopt. Ik heb hetzelfde gezien in ander polders maar heb toen een voorbeeld opgezet met de suggestie voor een klein deeltje van de polder als proef onderwerp. Het lastige is dat je gelijk in de multys uitkomt als alle eilanden tussen het water in liggen, dan is leiden in last met een outer en een eindeloze reeks inners voor een beginnende mapper.

BikePC,

'k Denk dat alles terugdraaien je minder werk kost dan om de zaak te repareren.

Hier een mooie http://www.openstreetmap.org/way/133789906#map=17/51.92406/4.64671&layers=N
Een landuse=grasland als "gesloten"polygoon met een staartje - zeg maar een 6-figuur.
(overigens hier nog in “baustellenbraun” :slight_smile: )

Multi’s hebben de naam ingewikkeld te zijn, terwijl het best wel mee valt.
Wat je kunt doen als workaround is watervlakken tegen elkaar laten aansluiten. Als je dat netjes doet, dat kan er altijd nog vrij gemakkelijk een multi van gemaakt worden. Sterker nog als je in JOSM kiest voor het samenvoegen van die vlakken, wordt er automatisch een multi gemaakt, alleen wel één, die nabehandeling behoeft. Als inners worden namelijk tagloze lijnen gecreëerd, die exact de lijnen van de “eilanden” volgen. Je moet dan al die inners verwijderen en vervolgens de eigenlijke inners alsnog in de relatie invoegen.
Het mooiste is eerst het hele watervlak creëren, de eilanden intekenen en dan de hele bups selecteren en kiezen voor create multipolygon.

Maar als je dit soort klussen wilt gaan doen, dan moet je eigenlijk met JOSM werken. In Potlach en ID wordt het een hell of a job.
Met de plugin utilsplugin2 geïnstalleerd, krijg je een prachtige tool waarmee je vlakken door kunt snijden en je gelijk gratis en voor niks de vlakken ook keurig aansluitend hebt. Het is alleen een hele klus.

Als je met JOSM werkt, is een mogelijkheid om een multi uit te breiden, de volgende:

  • geef de multi een tijdelijke naam waarmee je hem in de relatielijst kun terugvinden. Anders zoek je je wild naar die relatie in het relatievenster.
  • Verwijder de outer uit de relatie
  • Pas de outer aan aan de nieuwe vorm
  • Maak de outer weer lid van de relatie
  • verwijder de tijdelijke naam

Elders in het land heeft een verstokte Potlach mapper heel veel watervlakken gewoon “gedumpt” op de bestaande landuses. Triest en een monsterklus om dat nog goed te krijgen.

Dick,

Dat zal ik wel zijn in de Brabantse Biesbosch. Daar had ik de landuse nodig om alles om z’n goed plek te krijgen. Luchtfoto’s zijn niet recent genoeg en de loop van het water moet allemaal gewoon in het veld gemapt worden. Ook cyclomedia klopt niet meer.
Het gaat goedkomen. Het lastige is dat je aan de multies van de ‘coastline’ moet zitten en dat dan de halve Biesbosch droogstaat.
Nu heb ik eindelijk het water op de juiste plek en ga de oude landuse weghalen. Daar ben ik nu mee bezig.
In 2014 en 2015 is alles open gegraven. De oplevering was oktober 2015. Het is een enorm gebied.

Die ‘gedumpte’ watervlakken zijn hier ook het probleem en zo te zien nog gedaan met JOSM ook. Mijn eigen handicap (…) is dat ik een verstokte Potlatch 2.0 gebruiker ben. Het hiermee repareren van de nu nog aanwezige situatie is mij echt een te grote klus. Een enkele witte vlek repareren zou ik nog wel willen doen, maar heb al ondervonden dat dat eigenlijk alleen goed gaat als je de bestaande landuses en naturals weghaalt en alles opnieuw intekent. Het is een soort keten die ontstaat waar bijna geen eind aan komt. Op de plaatsen waar ik gerepareerd heb, ben ik maar gestopt waar een weg of een pad loopt, dan op de koop toe nemend dat aan de andere kant daarvan het werk nog verder afgemaakt moet worden. Etc.
De dwalende mapper zou hier m.i. dan wel in gekend moeten worden omdat hij tenslotte met goede bedoelingen aan zijn ‘waterklus’ is begonnen, niet wetend dat hij zou verzuipen in al dat water - figuurlijk dan he.

Nu je dit voorbeeld met een extra ‘staartje’ laat zien, gaat bij mij een belletje rinkelen. Op andere plaatsen waar deze mapper bezig is geweest zie je ook heel veel contouren die met een staartje vast zitten aan andere vlakken. Dit lijkt consequent en doet bijna vermoeden dat hij een of andere tool of instelling gebruikt die dit veroorzaakt?
Voorbeelden: kijk maar eens op de Oudelandseweg in NW richting bij huisnr. 8 naar wegnrs. 133097384 en 133097432

Nee, dat ben jij niet. Het is meer noordelijk.
Maar ik wil hier niet aan blaming en shaming doen, dus geen nadere aanwijzingen.

Mijn persoonlijke insteek is, dat je dat niet te gauw moet doen. Ik ben meer van het recyclen. Dat is meer werk, maar er blijft wel meer overeind.
Zo heb ik bij de Regge meanders ingetekend. Je neemt een vlak en je tekent een lijn, die de meander volgt, knipt het vlak door op die lijn, een deel wordt dan water. Dan pak je het volgende vlak, weer doorknippen, soms meerdere keren. En zo werk je door, water wordt gras of bos, bos of gras wordt water en als je voldoende kritische massa hebt, voeg je een aantal gebieden samen.
Zie bijvoorbeeld http://www.openstreetmap.org/#map=16/52.3480/6.4917&layers=N De Regge liep hier ooit recht en meandert nu. Alles gedaan met knippen, samenvoegen, omturnen en een enkel stukje bij tekenen.

Misschien hebben we inmiddels een groter probleem: is het iemand anders al opgevallen dat op Z17 een heel stuk rond Krimpen a/d Ijssel “building” bruin is. Verversen helpt bij mij niet, dus kennelijk is de edit die hier mee te maken heeft, nog niet door iemand opgelost? Of heb ik iets gemist en is het onderliggende probleem al opgelost en moeten ik toch nog wachten op verversing van tiles?

http://www.openstreetmap.org/#map=17/51.92145/4.63323&layers=N

Ben al aan het zoeken waar het aan ligt, maar kan het nog niet zo snel vinden. Iemand anders die weet wat de beste tool voor het vinden van de oorzaak van een dergelijk “flood” probleem is?

Dat is nog van van de week. Paar keer zoomen en dan zie je dat het weg valt.

Beste mede-mappers,
Wie wil me eens even helpen? Ik ben nog even bezig geweest om in het gebied tussen de Tiendweg Oost en de Wetering Oost de overlappende en verkeerd gekoppelde landuses en naturals te corrigeren. http://www.openstreetmap.org/#map=16/51.9156/4.7370 Dat valt met Potlatch inderdaad niet mee!
Met bloed, zweet en tranen (en heel veel tijd) heb ik weer een stukje in orde gekregen, maar ik krijg het niet voor elkaar om weg nr. 451609907, getagged met natural=water en geflankeerd door vlakken met landuse=grass op de osm.org kaart als water gerenderd te krijgen. Het vlak blijft wit. Heb de weg en de aangrenzende landuses al een keer weg gegooid en opnieuw ingetekend, maar dat helpt niet en ik kan verder niet ontdekken wat de oorzaak is van het wit blijven. Wie kijkt eens even mee? En nee, ik ga vooralsnog niet met JOSM aan de slag. Puur bij toeval liep ik tegen de omissies in de Krimpenerwaard aan en ben dan niet te beroerd om ‘even’ te kijken, maar ik geef meer de voorkeur aan het direct fiets-gerelateerde werk voor OSM en heb daarbij voorlopig aan Potlatch genoeg. :wink:

Ik zal even kijken

ben nu aan het kijken :slight_smile:
edit2:
Alsoft trekt al die sloten over de landuse vanuit de west-oostwetering. Dan gaan al die lijnen door elkaar lopen en krijg je die staarten.
Dat is bijna niet te doen. Ben nu met JPSM bezig om die staarten eraf te krijgen. Die sloten kunnen beter als waterway=drain of ditch. Dan heb je dit probleem niet, maar daar was je al achter.

Alle eer gaat naar AnkEric volgens mij is het al opgelost.

Dat is te optimistich… Ben nu even bezig geweest met herstellen onder de wetering oost. Ten westen van die picnicplaats.
Allemaal staarten.

edit… zal hier nog even wat aan elkaar knopen.
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.92007/4.74025

edit2
Alsoft toch wel een berichtje gestuurd?

@AnkEric, kan je ook aangeven waarom het aangegeven watervlak niet wilde renderen? Dit voor mijn (hopelijk toenemende) inzicht.
Aan allen, dank voor de hulp!

En hier is nog veel meer…: http://www.openstreetmap.org/#map=15/51.9320/4.6603

Zie mijn eerste bericht in deze draad. Reageerde dat hij de witte vlekken zou repareren en dat hij vervolgens niets meer zou doen aan OSM. Daar concludeerde ik uit dat hij ook zijn overige edits niet zou corrigeren en heb verder van hem ook geen (re)actie gezien.

Als dat relevant gevonden wordt, kan ik mijn correspondentie met Alsoft hier wel publiceren, maar bijdragend aan een oplossing lijkt me dat niet.