Digitale kaart Hoogheemraadschap Rijnland

Ik kwam deze kaart tegen met o.a. kaartlagen:

1. geplande/bestaande bruggen
  2. waterkwaliteit

Ik denk dat deze kaart nuttig kan zijn voor ons OSM-NL cluppie vandaar deze post :slight_smile:

1 Like

Wat is de licentie?

Cc 4 volgens mij.
Schat aan info.

Hebben we expliciete toestemming om dit te gebruiken of valt dat onder ā€œde overheid heeft al toegezegd dat we hun data mogen gebruikenā€?

Ik heb nog niet het de selectie: alleen zoeken in Hoogheemraadschap van Rijnland geprobeerd, wellicht dan voor heel Nederland te gebruiken ?

Op dit moment gebruik ik deze kaart als soort van ā€˜smoking gun’.
Daar waar een brug gepland staat, staat wat te gebeuren want je gaat niet zomaar bruggen plannen als het goedkoper op te lossen valt is mijn gedachte dan :wink:
Maar deze kaart bevat zoveel info niet normaal ! Gemalen, water overloopgebieden, dijken enz.

Mooie verzameling data.
Wel zou kunnen dat je hier meer ā€œcold casesā€ dan smoking guns aantreft :wink:

n=1, maar hier ter illustratie mijn BGT-melding (waarvoor Rijnland de bronhouder is):
zag een nieuwe brug in het veld die nog niet in de BGT stond.

• melding gedaan op 20-1-2023
  • reactie op 24-5-2024 : ā€œBrug wordt meegenomen in de karteringā€

https://www.verbeterdekaart.nl/#?geometry.x=93635.73&geometry.y=461681.45&zoomlevel=12.97

En wat me daar dan weer aan stoort van die beheerders (het gebeurt vaker) is de voortijdige status afgerond ipv in_onderzoek/goedgekeurd/geparkeerd/doorgestuurd (keuze genoeg als je het niet al daadwerkelijk hebt opgelost).
Nu is het net alsof het al op de kaart staat en verdwijnt de punaise na een paar maanden van de kaart waardoor een volgende denkt: he, hier mankeert wat aan de kaart, ik zal eens een terugmelding doen…

Helemaal met je eens !
Ga altijd uit van dit principe: geen 1 infobron is kwa informatie voorziening 100% betrouwbaar.
Echter: door het info element (in dit geval een toekomstige brug) te checken met de gemeente infobronnen (aannemend dat de brug gepland staat in de bebouwde kom en dus binnen een gemeentegrens) waar deze gepland staat kom je heel snel tot bruikbare info waardige OSM-notes.
Je vroeg me zelf per directmail ruim 3/4 jaar terug of ik voor 3 bruggen info kon opdiepen.
Als ik de bewuste ā€˜Rijnland’-kaart toen al tot me beschikking had gehad, had de zoektocht kwa tijd zeker gehalveerd geweest.
Als experiment: zoek maar naar de 3 bruggen, 1 ervan is gerealiseerd: project Poelgeestbrug (nu heet deze officieel: Heemparkbrug) en de andere staan als gepland op de ā€˜Rijnland’-kaart :wink:

Edit: Poelbrug —-> Poelgeestbrug

1 Like

Misschien is de kaart laag: bebouwde kom ook handig ter controle / (import) van gemeentegrenzen van het OSM-NL gebied ?