Ik heb niks bijgewerkt, ik gebruik zelf ook deze file, die ook online staat.
Hmm, dan krijg jij iets anders dan ik, want ik heb nog steeds geen iconen en dikke lijnen, voor zowel BGT als DKK.
Raar.
Net of er zaken in cache staan/stonden.
Ja, behalve dat ik de cache van de laag heb leeggegooid in JOSM om dat uit te sluiten voor ik dat postte.
Ik heb nu wel de dunne lijnen; maar de iconen zijn in zijn geheel verdwenen
Ik zit hier nog eens naar te kijken.
In Qgis, daar kan je kiezen welke projectie visualisatie je wilt zien Rijksdriehoek 28992 of mercator 3875.
Het maakt niet uit welke visualisatie ik kies.
De dikkere lijnen zijn Rijksdriehoek, de horizontale lijnen vallen nagenoeg samen, maar de verticale lijnen hebben een afwijking.
Ik had eerder al iets in JOSM ingetekend man_made=bridge
nu keek ik weer heb ik het dan zo er naast getekend. De node ligt anders.
Hmm, maar wat is de conclusie dan in termen van nauwkeurigheid? Ik volg je bericht niet helemaal, sorry.
Dat ik daar nog geen antwoord op heb.
Er lopen wat zaken door elkaar heen.
Dat ik een verschil zie tussen de de Rijksdriehoeklaag en Webmercator, in Qgis bekeken. Verplaatsing hoekpunt met een verticaal en horizontaal verschil.
Dat wij de laag Rijksdriehoek in JOSM niet uitgeleverd krijgen en werken met de uitgiftelaag Webmercator.
Dat ik bij webmercator verschillen zie bij door mij eerder ingetekende element (dikkere lijnen), dat ik nu met dunnere lijnen ( wat ik opeens had in JOSM) het net iets anders zou intekenen.
Of dat dit hetzelfde verschil is als bij de vergelijking Rijksdriehoek en Webmercator is onduidelijk.
Wat nauwkeuriger is, is voor mij ook de vraag, maar ook waar komen de verschillen vandaan.
Ik heb de situatie aan PDOK voorgelegd.
Een eerdere reactie:
RD en Webmercator
De verschillen tussen horizontaal en verticaal zijn interessant … en kan ik zo ook niet verklaren …(Valt deze (een pixel) afwijking binnen de nauwkeurigheid van de gebruikte transformaties, dan zou het afronding kunnen zijn)
… de RD variant de originele geometrieën bevat.
JOSM nam de laag ETRS:3857 Mercator, waar we al die tijd al mee werkte, oude dikke en nu dunnen lijnen voor deze laag.
De nauwkeurigheidsvraag betreft dan of er een verschil is binnen Webmercator bij oude en nieuwe visualisatie BGT omtrekgericht…
Dat is niet meer na te gaan. Op dezelfde machine deze twee visualisaties in JOSM krijgen is niet mogelijk.
Zijn er nu nog mensen, die dikker lijnen hebben bij BGT omtrekgericht in JOSM?
Ah, helder, thanks.
Ja, volgens mij zijn dit nog steeds de dikke lijnen. Dit is hoe het er bij mij uitziet als ik jouw standaard .jos laadt:
Overigens heeft de laag “NSO Satelliet LATEST mosaic (OSM OK)(wms)” het bij mij nooit gedaan en zit er een dubbele spatie in de naam van de laag “BGT Omtrekgerichte visualisatie (OSM OK)(wmts)” (voorafgaand aan het haakje).
edit:
En ik heb nog even cache van de tegels van die laag leeggemaakt om te voorkomen dat het daar aan ligt.
Dit zijn de dikke.
Waarom bij de een de dunne krijgt en de ander de oude dikke is een raadsel.
Ook de BGT iconen komen nog niet door.
Daar ben ik al meermaals achteraan geweest, de bereidheid is er, al schort het op de uitvoering, tijd, drukte, 1 persoon moet het doen, de laatste keer was hij net op vakantie, om dit als extra voor ons op te zetten, actuele mosaicbeeld nederlandwijd. Zodoende had ik hem er nog in staan. En ondertussen is het al weer vakantietijd.
Voor Landuse/Landcover, denk heel/(meest?) gedetailleerde kaart voor NL, en levert ook bestanden: Landelijk Grondgebruik Nederland door WUR. Kaart:
LGN . Samengesteld uit vele bronnen.
Legenda:
Bestanden: CC BY-SA 4.0 licentie.
Meer info bij WUR project
Nog niet gelukt als WMS in JOSM Imagery. Mogelijk omdat WMS ‘Capabilities’ URL nogal lastig met 2x ‘?’ en misschien nog andere settings/tweaks nodig:
https://lgn.nl/mapserver/?map=%2Fetc%2Fmapserver%2FLGN2022.map&SERVICE=WMS&serverType=mapserver&SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetCapabilities
Misschien komt iemand daar wel uit. Maar we moeten ook goed nagaan met licentie, evt vragen, of we deze mogen gebruiken in OSM! Zij gebruiken ook weer tiles uit OSM .org trouwens…
Edit: Heb de LGN2022 data gedownload. Kreeg directe response/link na aanvraag. Blijkt wel een GeoTIFF rasterbestand te zijn. De resolutie is ook maar 5x5m. Maar goed, een gegeven paard…
Als ik de legenda bekijk is, maar dat kan dan ook mijn onwetendheid zijn, mij het verschil tussen primair & secundair bebouwd gebied mij nog niet duidelijk en daardoor het nut van de onderscheiding.
Nieuwe laag, voor:
NSO Satelliet LATEST mosaic (OSM OK)(wmts)
Wisselende lands dekking, de laatste beelden, daardoor ook deels met wolken.
Missende tiles geven een rode error:
Dat kan aan de andere kant wel makkelijk zijn, als je de luchtfoto er onder heb.
Dan wordt je geattendeerd op het satellietfoto gat.
DOWNLOAD in de topicstart.
Oudere beelden inzage via de satellietdataportaal viewer.
VISUALISATIE INSTELLING
voor
Tiles met dunnere lijnen bij BGT omtrekgericht en icoonvisualisatie (geen rondje maar symbool)
Edit -->Preference -->Imagery
Zet deze waarde op 24.
Wat gebeurd er als deze op 20 staat, dan neemt JOSM die zoom 20 tile en gaat deze uitvergroten, zo krijg pixelliger symbolen (rondje) en lijnen te zien.
Bij BGT icoon visualisatie, bij 20 houd hij deze vast, terwijl er op een diepere laag juist die specifieke symbool worden uitgeserveerd, die worden dan niet getoond. Pas als we de instelling op Max. zoom level op 23 - 24 zetten, dan zien we specifieke symbolen.
BGT heeft 25 matrixlagen. 0-24. Je kan alleen in dit veld tot Max zoom level 24 zetten.
Het zetten van op 24 heeft ook gevolgen voor andere lagen.
Zoals bijvoorbeeld DKK kadastrale kaart, alleen daar houden de lagen op na 22, dit kan een fout in uitlevering zijn, want ook hier 25 matrixlagen. 0-24 ( Melding van gemaakt).
Dus als er op 22 23 geen tiles worden uitgeleverd, zal je niks zien als Max zoom level op 24 staat.
Zo blij dat dit weer werkt, dankjewel voor de moeite die je hier ingestoken hebt en de uitleg!
Misschien nuttig om dit bij de instructies in de topicstart toe te voegen of iig naar deze post te verwijzen? Nieuwere gebruikers gaan dit anders nooit terugvinden (en weten niet wat ze missen ).
DKK Kadastrale kaart, door PDOK bevestigd dat de lagen wel worden geadventeerd, maar niet uitgeleverd.
Het geadventeerd worden daar reageerd JOSM op door de tiles op te halen, die er niet zijn en dus ook de laatste tile niet kan overzoomen. Dan stopte de visualisatie na zoom 22.
Zo kan straks de geadventeerde GetCapabilities worden aangepast of de lagen worden wel uitgeserveerd.
Vermoedelijk het geadventeerde wordt aangepast, dat lost dan het overzoom probleem op. Edit: maar na verandering is dat nog niet zo.
Nu laat DKK kadastrale kaart wel overzoom zien in JOSM.