dit is hoe ik het gewend ben, met verschillende kleuren voor de verschillende typen Highways. En een verandering van kleur als er iets is geselecteerd.
En zo ziet de gegevenslaag er uit met de gedownloade .jos file. (de foto’s enz heb ik uit gezet)
Dat komt doordat je nu de luchtfoto op actief hebt gezet, je moet even dat groene vinkje op de data laag zetten:
Plaatjes verduidelijken!
AHN lagen aangepast.
Verandering in AHN3 url stringen.
Tevens een AHN4 extra laag maaiveld toegevoegd.
n.a.v.
Top, laatste reden om AHN3 te gebruiken is nu komen te vervallen
Misschien hoort het hier niet helemaal thuis, maar is er een mogelijkheid om deze beelden te gebruiken? Ik kwam erop via een artikeltje over heen-en-weer vliegende vliegtuigjes.
https://nedglobe.cadac.com/web?tma=712
Door het getal achter het =-teken te wijzigen heb ik al van een aantal gemeentes de haarscherpe beelden gezien (bijv. Dronten en Koggenland).
Mooie data, hierop kan je het soort van bestrating onderscheiden, dat is met PDOK of Slagboom/Peters meestal niet mogelijk.
Geen idee wat betreft de licentie van de data, niet te vinden via de gegeven link en op de website van het bedrijf kan ik er ook niets over vinden maar misschien is het onderdeel van Cadac Catalog.
Met NedGlobe applicatie platform van Cadac, wordt data zichtbaar gemaakt.
Deze data kan van verschillende servers komen.
Gehost op nedglobe.cadac.com
of bij combinaties van gemeente geo.belcombinatie.nl
maar ook bij een gemeente, die voor meerdere gemeente een server in de lucht heeft geo.hardenberg.nl
en ook nog bij een enkele gemeente.
NedGlobe
Hier worden wel de duideljker beelden aan het publiek getoond.
Je zal al die eigenaars van data en de services af moeten gaan om de kijken of gebruiks/licentie voorwaarden past bij Openstreetmap.
Koggenland
Staat in Bestaande geodata hergebruiken.
Daarbij moet wel gegekeken worden naar of aangeboden via deze service ook valt binnen het gebruik.
In jouw link worden de luchtbeelden van Koggenland via https://nedglobe.cadac.com/api/v1/layers/6365/wms?
opgehaald.
en via de geo server van de gemeente ook beschikbaar.
https://geo.koggenland.nl/geoserver/topp/wms?request=GetCapabilities
Koggenland koopt samen in.
Aankondiging gegunde opdracht
De gemeenten in West-Friesland besteden sinds enkele jaren het maken van luchtfoto’s gezamenlijk aan. De gemeenten Hoorn, Opmeer, Koggenland, Medemblik en SED (de verzamelnaam voor de gemeenten Stede Broec, Drechterland en Enkhuizen) willen in de voorjaren van 2024 tot en met 2028 nieuwe luchtfoto’s laten produceren ten behoeve van kaartvervaardiging voor de BGT en BAG registratie en als onderlegger voor andere gemeentelijke taken. Ook willen de gemeenten een Geo-obliek opname laten uitvoeren.
Helaas geen Slagboom en Peters meer de komende 4 jaar in West-Friesland via deze aanbesteding.
Een landelijk laag is meer gewenst voor in JOSM als start.
O, wat jammer dat S&P niet meer de fotografie gaat doen in Hoorn e.o. Ik had me voorgenomen de beelden te gaan gebruiken om verder te werken aan de detaillering van de dijkverzwaring/versterking tussen Hoorn en Schardam.
Kavel10 gaat het dus doen… Die hebben we wel benaderd voor het gebruik voor OSM, maar daar is verder geen echte reactie meer op gekomen. Misschien een idee om via de gemeenten een ingang te vinden, of nog een keer aankloppen bij Kavel10.
Kavel10 gebruikt voor hun applicatie toch zeker ook een kaartlaag op basis van Openstreetmap, voor zover ik me dat kan herinneren.
Toevoeging: een plaatje van hun applicatie van hun webstek met duidelijk OSM Carto (en geen bronvermelding):
Ik heb maar eens een demo aangevraagd van hun Nationaal Dataprogramma. Wie weet komt het tot een wat vruchtbaarder bodem voor verder contact.
Weet niet helemaal of dit de juiste plek is om het aan te kaarten (), maar ik heb problemen met de BGT Icoonvisualisatie. Het maakt niet uit hoe ver je ingezoomd bent, de iconen blijven “generiek” ipv dat ze veranderen in de meer gedetailleerdere iconen van whatever it is. De roze-paarse stippen veranderen normaal bijv in lantarenpaal/put/prullebak, de oranje worden bankjes/bushokjes/etc en ook de bomen krijgen normaal een middenstip/meer detail als je verder inzoomt. Nu blijft het ongeacht het zoomniveau dit:
(bewust even zonder andere lagen/achtergrond gedaan ter illustratie)
Ik had ook problemen met DKK Kadastrale kaart, maar die is verholpen met de nieuwe versie. Is dat hier wellicht ook nodig, of is er iets anders aan de hand? Lijkt niet van een gemeente afhankelijk.
Op Discord heeft één iemand aangegeven het ook te hebben, maar niemand wist (of reageerde in ieder geval) met een mogelijke oplossing.
Klopt, melding is reeds gedaan.
Zo ook voor omtrekgericht (minder scherp) heeft te maken met de opgevraagde coördinaten stelsel en uitlevering.
Verschil ook in Qgis.
Edit: Men ziet de verschillen en ze gaan het uitzoeken.
Bij OSMOK werkt het wel goed, daar wordt het op basis van rijjksdriehoek wel goed aangeroepen. Rechtsboven select,
show layer list lagen aanpassen, daar heb ik de legenda link toegevoegd bij de BGT icoonvisualisatie verwijzing naar legend.png.
Dank voor het melden!
Edit: en uberhaupt je voortdurende werk aan het baselayers bestand.
Ik begrijp niet helemaal het verschil tussen waarom het in de ene situatie niet werkt en de andere wel, maar begrijp ik wel goed dat er geen (tijdelijke) workaround is om het in JOSM werkend te krijgen?
Klopt, ik heb geprobeerd om het coördinatenstelsel Rijksdriehoek EPSG:28992 in JOSM als het stelsel aan te geven maar dat wordt overruled door JOSM zelf, omdat de wmts ook de mogelijkheid aan geeft van EPSG:3857, dat geniet de voorkeur van JOSM. De uitlevering via 3857 gaat niet goed aan de zijde van PDOK.
Afwachten.
Ik denk dat dit een verkeerde conclusie is.
Ondertussen heeft PDOK veranderingen doorgevoerd, die ik zie in Qgis.
Bij 3857 zijn de detailsymbolen kleiner en bij omtrekgericht zijn de lijntjes smaller.
de iconen niet exact even groot zijn vanwege verschillen in tiling schema’s bij de verschillende projecties
3857 Mercator
28992 Rijksdriehoek
Dat verschil zou ik moeten zien.
Er lijkt een JOSM probleem te zijn.
Welke grote symbolen en lijnen zouden jullie voorkeur hebben?
De dunne lijnen hebben mijn voorkeur.
De dunne lijnen zijn makkelijker om de beoogde positie te bepalen, of is dat schijn-nauwkeurigheid? Oogt namelijk wel alsof er nauwkeuriger mee te werken is.
De kleine iconen vind ik wel erg klein, zoals je het nu op je test-/demo-omgeving hebt vindt ik het eigenlijk prima werken qua maat voor allebei (lijnen van omtrek T0.5, iconen van icoonvisualisatie T0.7).
Ik heb nu in JOSM ook de dunnere lijnen en kleinere symbolen. van de EPSG:3857 projectie. Wat er veranderd is weet ik niet maar nu visualiseert het zo.
Die dunnere lijnen bevallen mij wel.
Edit: de rode bruglijnen zijn nu slecht zichtbaar voor het inteken van man_made=bridge
Zo ook in QGIS, het is net of bij de laag omtrekgericht het wisselend is in Nederland of de rode lijn bovenop geprojecteerd wordt of niet.
Misschien een verzoek doen, om de lijnen net even dikker te visualiseren maar niet zo als bij Rijksdriehoek.
Goede vraag.
Ik zou zeggen een punt coördinaat is een punt, het middelpunt van de punt, de visualisatie. De lijn ertussen is een verbinding.
Het gaat dan om dat punt, coördinaat, de vraag is hoe is het opgenomen.
Intekening op basis van luchtfoto of door inmeting.
Inmeting met gps apparatuur, het begint bij de gps satelliet, wat geeft die uit, wgs84, dan werkt de Overheid in Nederland met Rijksdriekhoek, daar wordt het naar omgezet, de omzetting wordt verwerkt in de data, met al zijn afrondingen, nu wordt er een kaart gemaakt, en dan gaan wij het weer gebruiken als EPSG:3857 visualisatie.
Dit even om aan te geven, de mogelijke schijnvariabelen.
DKK Kadastrale Kaart heeft nu ook dunnere lijnen
Betekent dat dat de .jos weer bijgewerkt is, of heb je het nu alleen over jouw lokale versie nog? (omdat de changelog nog niet is bijgewerkt)