Cykelchikaner og ladcykler

I forbindelse med kortlægning af overflader på cykelsti har jeg på det sidste cyklet en hel del rundt i store villakvarterer. Det var mange steder en positiv overraskelse at se fine cykelstinetværk. Noget der dog overraskede mig lidt negativt var antallet af cykelchikaner. Nogle af disse er måske opsat af god grund, men der er også virkelig mange steder, hvor det som cyklist virker mest som … ja, chikane.

Noget som især slog mig, er, at specielt de gamle (faste) chikaner, men også mange nyere må være helt umulige at komme gennem, hvis man kommer med en moderne ladcykel (kørestol eller stor barnevogn). Jeg har selv erfaring for, at også på en turcykel med sidetasker kan chikaner være en udfordring. Men da kan man som sidste udvej trods alt pille en taske af. På mine villakvarters-ture var der dog flere tilfælde, hvor jeg selv på en alm cykel var nødt til at stå af for at lirke cyklen gennem barrieren.

Nu til mit spørgsmål og måske en opfordring:

Først: Er problemet med smalle/kringlede cykelchikaner også et, I oplever? Det ser ud til mest at være gamle chikaner og måske er kommunerne opmærksom på at få dem udskiftet?

Dernæst: Jeg kan læse i wiki’en om cykelbarrierer, at man faktisk kan tagge cykelchikaner med adgangsforhold for ladcykler, kørestole etc., men såvidt jeg kan se på taginfo, sker det ikke ret tit. Kunne det være et indsatsområde? Mange steder finder folk jo bare en smutvej udenom. Men der er også nogle chikaner, hvor det ikke er en mulighed.

Tagging med f.eks. cargo_bike=no og/eller wheelchair=no er desværre jo nok noget, som kun kan gøres ved inspektion på stedet. Jeg kunne have lyst til at foreslå det som en opgave til StreetComplete, men af erfaring ved jeg, at de kun vil have opgaver, hvor der er en vis chance for et svar (>10%). Og måske er passerbarhed for svær at vurdere generelt.

2 Likes

Først: det er ikke noget jeg har oplevet tit; kun et enkelt sted ud af mange. Og her kunne jeg køre udenom. Men jeg er også relativt stærk og cykelkyndig :slight_smile:

Dernæst: dette burde være et indsatsområde. Fx kører der 450 cykel-rickshaws rundt i DK med ældre og halvdelen af landets kommuner er med i “Cykling uden Alder”. De vil alle have glæde af at vide hvor de kunne køre, og mange chikaner kan man ikke lige køre udenom. Jeg vil forsøge at registrere det i min egen kommune, Slagelse. Tak for tippet!

2 Likes

Det ser ud til, at udviklerne efter forslag faktisk tilføjer en opgave til en kommende udgave af appen.

Det bliver ganske vist kun for nogle få typer cykelchikaner, hvor passerbarhed let kan vurderes (bredde af åbning). Dvs. ikke den type forskudte barrierer, som vi vist har flest af i DK. Men bedre end ingenting :slightly_smiling_face:

1 Like

Brug af cykelchikaner er for eksempel udfaset i Odense ved en koordiner og prioriteret indsats fra kommunens side. I Aarhus kommune ønsker man derimod ikke at udfase barriererne da man grundet topografien ser dem som nødvendige for at bevare en høj trafiksikkerhed. Tror den bedste fremgangsmåde er at kontakte den relevante kommune direkte mht. cykelchikane problematikken. Aarhus Stiftidende er også kendt for at cykel fjendsk hvorimod det ikke gør sig gældende i samme grad for fyrens Stiftidende. Der er nok bare forskel på opbakning til at chikanere cyklister, men tror ikke ændring kommer gennem kortlægning i osm.