Quina és la millor manera de descriure edificis que són masies que apareixen al catàleg de masies d’un municipi?
Seria bo també afegir un enllaç URL a l’entrada de cada masia concreta a https://invarquit.cultura.gencat.cat. Quina seria la millor etiqueta o mètode per fer-ho?
Depèn de què vulguis fer potser és suficient afegir el camp wikidata. Hi ha eines que faciliten molt la feina (les Preses, Garrotxa, Girona, Catalonia, Spain: OSM ↔ Wikidata). Si estàs interessada en afegir l’etiqueta ref:ipac, puc donar un cop de mà automatizant l’importació dels codis a partir de la informació de wikidata ja existent
No tinc gaire experiència amb Wikidata, però em vaig fixar que si afegia l’etiqueta de la Viquipèdia a l’edifici, automàticament s’hi afegia una etiqueta wikidata amb un identificador. Tot i això, no veig que s’hi afegís automàticament cap etiqueta ref:ipac=nnnn. És això el que volies dir?
Si ho entenc bé, això vol dir també que caldria crear una pàgina a la Viquipèdia per a cada masia catalogada, correcte?
Pel que fa a les eines, l’enllaç que has afegit és molt interessant (les Preses, Garrotxa, Girona, Catalonia, Spain: OSM ↔ Wikidata ). El que no acabo d’entendre és que filtrant per masia només torna 5 resultats, mentre que a la perstanya “No match” mostra altres edificis que són també “masia”.
Si que m’interessaria saber més com es pot fer per afegir l’etiqueta ref:ipac i amb els codis existents de wikidata de manera automàtica.
Això d’afegir wikidata a partir de wikipedia ho fan alguns editors com iD, ja que és una equivalència universal. El ref:ipac és una etiqueta específica d’alguns elements de wikidata i s’hauria d’afegir expressament, però es pot automatitzar força programant.
Em sembla que a la Viquipèdia, i segurament també wikidata, ja van importar tota la informació de l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Es pot preguntar a la comunitat per assegurar-ho. En tot cas, depèn del que vulguis aconseguir. Hi ha elements de wikidata sense article a la Viquipèdia, i confiem que no hi ha elements de l’IPAC sense wikidata ni viquipèdia (tots ja importats ).
No conec els detalls de l’eina però em sembla que segueix diferents criteris per emparellar els objectes d’OpenStreetMap i wikidata. Un és que el nom coincideixi i l’altre que les coordenades de cada element no estiguin situades gaire lluny. A «no match» hi ha elements de wikidata que no s’han pogut emparellar amb cap objecte d’OSM. Potser són masies que no tenen l’etiqueta name ni name:ca o que queden massa lluny de les coordenades de wikidata. Per exemple, https://osm.wikidata.link/Q107080026 queda a prop d’un edifici sense nom. Si tens coneixement de la zona i pots assegurar que l’edifici correspon a Cal Bord, pots afegir el nom i veure si fa l’aparellament correctament.
Si saps programar, ho pots fer consultant l’element wikidata, extraient el valor de la propietat P1600 i afegint-lo a OSM. Mirant la documentació, la clau de l’etiqueta potser s’hauria de ser ref:CT:ipac. Sinó saps programar, puc mirar de fer-ho jo, que em sembla prou interessant. Avisa quan tinguis totes les etiquetes wikidata carregades i ho miraré.
Això d’afegir wikidata a partir de wikipedia ho fan alguns editors com iD, ja que és una equivalència universal. El ref:ipac és una etiqueta específica d’alguns elements de wikidata i s’hauria d’afegir expressament, però es pot automatitzar força programant.
Així doncs, independentment del que facin els editors, i si l’edifici té enllaç a la Viquipèdia i/o a Wikidata, el que proposes és afegir-los-hi l’etiqueta ref:ipac directament a OSM, ho entenc bé?
Sé programar, tot i que no m’hi he posat encara per a OSM. A grans trets, quin seria el procés per a automatitzar l’etiquetatge en aquest cas?
Em sap greu si faig preguntes òbvies, l’OSM és encara nou per mi.
Em sembla que a la Viquipèdia, i segurament també wikidata, ja van importar tota la informació de l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.
Fent una mirara ràpida a l’eina d’aparellament, semblaria ser que per la zona que estic fent sí que hi la les masies ja importades a Wikidata.
No conec els detalls de l’eina però em sembla que segueix diferents criteris per emparellar els objectes d’OpenStreetMap i wikidata. Un és que el nom coincideixi i l’altre que les coordenades de cada element no estiguin situades gaire lluny.
Si saps programar, ho pots fer consultant l’element wikidata, extraient el valor de la propietat P1600 i afegint-lo a OSM. Mirant la documentació la clau de l’etiqueta potser s’hauria de ser ref:CT:ipac. Sinó saps programar, puc mirar de fer-ho jo, que em sembla prou interessant. Avisa quan tinguis totes les etiquetes wikidata carregades i ho miraré.
Trigaré uns quants dies, ja que m’hauré de familiaritzar amb les APIs de wikidata i OSM, però m’hi poso. Llegint la documentació de ref sí que entenc també que tindria sentit afegir-hi el codi de país. És generalitzat l’ús de CT encara que no sigui un codi ISO 3166? No seria més adient fer servir ES-CT que ja està definit?
Havent passat més temps a OSM, em responc algunes de les preguntes i afegeixo una mica més de context.
Així doncs, independentment del que facin els editors, i si l’edifici té enllaç a la Viquipèdia i/o a Wikidata, el que proposes és afegir-los-hi l’etiqueta ref:ipac directament a OSM, ho entenc bé?
O bé afegir l’etiqueta wikidata corresponent a la via de l’OSM manualment , o bé entrar a l’eina d’aparellament amb les credencials d’usuari de l’OSM i fer servir el botó que ho fa per tu.
Tot i això, s’ha de dir que de les 43 masies al catàleg del municipi (de 50 en total), només 18 són a l’IPAC (Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya). Per la qual cosa, fins i tot afegint-hi l’etiqueta ref:ipac, no em solucionaria el problema inicial de descriure les masies que apareixen al catàleg municipal.
Algú té cap idea de com puc descriure aquestes 43 masies catalogades, si no és per ref:ipac (que tanmateix seria útil d’afegir)? Hi ha cap etiqueta específica o genèrica on pugui fer referència al catàleg de masies (p.ex. posant-hi el número d’expedient del Pla especial del catàleg de masies)?
Fes proves, però em sembla que no és suficient corregir les coordenades a wikidata, cal afegir l’etiqueta name a l’edifici d’OSM perquè es faci la connexió.
En primer lloc, el fil comença parlant dels catàlegs de masies d’un municipi, que sol ser part de la normativa urbanística del municipi, però després se’n va a parlar de l’IPAC (Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya), que no té gaire a veure amb els catàlegs municipals tot i que poden haver-hi moltes coincidències. La majoria de catàlegs municipals que existeixen i es poden consultar (que no són tots els municipis que tenen masies ni molt menys) s’han d’anar a buscar al registre de normativa urbanística de Catalunya (o de vegades al web de l’ajuntament) i es poden veure en un pdf bastant poc pràctic. Alguns ajuntaments tenen visors una mica més elaborats i dades obertes, però són pocs.
A Wikidata hi ha en principi totes les masies de l’IPAC, totes les del Fitxer de Noms Geogràfics de Catalunya i algunes més. Moltes de poblesdecatalunya.cat i dels mapes de patrimoni de la Diputació de Barcelona també hi són però solen coincidir amb les que ja hi eren pel fitxer de noms geogràfics.
En general, les masies de l’IPAC són moltes menys que les del fitxer de noms geogràfics i que les dels catàlegs municipals, i totes elles són menys que les que surten al mapa de l’ICGC (el que més s’hi acosta és el fitxer de noms geogràfics). La cobertura del fitxer de noms geogràfics sembla una mica aleatòria; per exemple, hi ha municipis del Penedès amb centenars de masies al costat d’altres que només en tenen unes desenes, cosa que no acabo d’entendre si no és que el criteri emprat per decidir què és una masia i si s’ha d’incloure al fitxer és diferent entre municipis semblants. Una altra font podria ser el Nomenclàtor de Toponímia Major, però fins on he vist el que hi ha és un subconjunt del Fitxer de Noms Geogràfics (i a sobre amb errors de coordenades com si haguessin barrejat dos datums).
La majoria de les masies de l’IPAC tenen article a la Viquipèdia, fet amb el text de l’IPAC si n’hi havia suficient.
Si voleu trobar les masies que hi ha a Wikidata podeu fer consultes o podeu mirar a la Viquipèdia Categoria:Llistes de masies - Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure , on ja està feta la consulta. Les llistes de topònims de cada municipi també tenen aquesta informació. Si feu consultes a Wikidata compte que hi ha més d’un valor de la propietat “instància de” que es pot entendre com a masia. Les consultes que trobareu mirant el codi de les llistes de masies (que són llistes automàtiques) poden servir d’orientació.
Aparellar amb OSM fent servir nom, municipi i coordenades és possible, però compte que hi ha noms més o menys diferents entre diferents fonts (ja sigui per noms radicalment diferents o per variacions ortogràfiques) i alguns noms de masies molt comuns que es repeteixen sovint dins del mateix terme. L’IPAC és especialment notable per fer servir criteris ortogràfics sorprenents, potser perquè sovint beu de fonts de fa cinquanta anys. Si a Wikidata hem fet servir diferents fonts que difereixen en el nom, trobareu els noms alternatius com a alies.
Si aneu directament a les fonts, compte que hi ha uns quants errors. A la Viquipèdia i a Wikidata se n’ha corregit uns quants però suposo que també n’hi hem afegit de nous. Per exemple el Fitxer de Noms Geogràfics de vegades és molt generós qualificant qualsevol cosa com a masia (alguns cops per un criteri poc estricte i d’altres directament per errors grollers) i també s’inventa masies barrejant coordenades de masies homònimes en un mateix terme o en termes veïns.
Recordeu l’excel·lent eina osm.wikidata.link per posar l’etiqueta wikidata als elements dins d’una relació OSM que siguin equivalents (per nom i coordenades) entre WD i OSM.
Moltes gràcies per les respostes tan detallades. Comento també un parell de punts:
Sí, a la primera entrada del fil vaig demanar com afegir el codi IPAC com a pregunta addicional, però potser no vaig especificar bé que eren aspectes diferents. En tot cas, les respostes relacionades amb les dues preguntes m’han ajudat molt a entendre millor com funciona l’OSM i el sistema d’etiquetatge.
En resum, les masies descrites en un catàleg municipal no tenen perquè ser a l’IPAC.
Com ja es comenta en aquest fil, el format i l’accés als catàlegs de masies no són homogenis. En tot cas, entenc que tots són definits dins d’un PE (Pla Especial urbanístic) o un POUM (Pla d’Ordenació Urbanística Municipal).
Seguint la proposta citada d’expandir l’etiqueta ref, potser seria bo fer servir l’esquema ref:rpuc:$ID, on rpuc faria referència al Registre de Planejament Urbanístic de Catalunya. $ID seria l’identificador únic per descriure el catàleg de masies (o bé el PE o POUM on hi és inclòs). Ara bé, en no tenir experiència en àmbits urbanístics o legals, no sé ben bé quin seria el millor identificador.
Com a exemple, el Pla especial del catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable de Les Preses té un número d’expedient (2007 / 028330 / G) que es podria fer servir com a identificador, però no sé com n’és de comú el número d’expedient (per veure el catàleg de masies, simplement cal fer clic al botó “Veure documents” i navegar fins al document “Catàleg” al quadre Índex de l’esquerra).
En resum, tornant a l’essència de la conversa sobre com descriure masies presents en un catàleg municipal:
Seria millor afegir una etiqueta específica a cada masia que l’identifiqués com a part d’un catàleg municipal concret, o bé agrupar el conjunt de masies d’un catàleg fent servir una relació d’OSM?
Independentment del mètode, el més important és que caldria un identificador específic per al catàleg. Quin seria el millor identificador per fer servir?
Millor evitar aquesta mena de relacions i pensar un etiquetatge adequat. Explorant, crec que Key:heritage - OpenStreetMap Wiki pot ser un bon esquema. heritage=8 pels catàlegs municipals i heritage=4 per IPAC + heritage:operator= Ajuntament de XXX / Generalitat de Catalunya …
Per afegir ref cal trobar identificadors únics per cada masia i si els catàlegs són municipals, caldria un esquema tipus ref:CT:rpuc:$municipi=$ID i ref:CT:ipac=$ID on calgui.
Pot semblar una pregunta òbvia per a algú amb experiència amb l’OSM, però des de la meva inexperiència, quina és la raó per evitar aquestes relacions?
Si ho entenc bé, en aquest cas particular les etiquetes proposades serien:
heritage=8
heritage:operator=Ajuntament de Les Preses
Mentre que en aquest cas, les estiquetes proposades serien:
heritage=4
heritage:operator=Generalitat de Catalunya
Així doncs, si algú vulgués fer una consulta d’API, com podria saber que La Torre també pertany al catàleg municipal de masies?
No segueixo aquest raonament. Si la finalitat és agrupar masies dins d’un catàleg, com és que seria necessari trobar identificadors únics per a cada masia? No hauria de ser al revés i trobar un identificador únic per al catàleg?
En aquest cas (i deixant de banda CT per un moment per simplificar la conversa), tant les Arenes com La Torre, com qualsevol altra masia inclosa en el catàleg de masies de Les Preses (i independentment de si són a l’IPAC o no), durien l’etiqueta:
ref:rpuc=2007/028330/G
On el codi és el número d’expedient de l’RPUC que identifica el pla urbanístic que conté el catàleg de masies. D’aquesta manera, havent documentat com utilitzar aquesta etiqueta a la wiki i sabent el número d’expedient, es podrien fer consultes per localitzar les masies catalogades d’un municipi al mapa de manera senzilla.
Per dir la veritat (i agraeixo la gran ajuda de tothom!), creia que partia d’un problema simple (agrupar masies llistades en un catàleg) i la complexitat de la solució sembla que va en augment.
Des de la meva sincera i humil opinió, utilitzar una etiqueta de tanta profunditat de nivells com ref:CT:rpuc:$municipi=$ID comportaria riscos d’error en etiquetar i de pèrdua d’adopció. Espero no ofendre a ningú, simplement ofereixo el meu punt de vista amb l’ànim de col·laborar constructivament. Gràcies!
No ho se argumentar però ho diu a Key:ref - OpenStreetMap Wiki. Suposo que és més fàcil de mantenir ja que les relacions són més difícils d’editar per usuaris novells.
Crec que les etiquetes ref requereixen valors únics i catalogats per cada element i no hi hauria d’haver repeticions. Això no es compliria amb aquest esquema. Per aconseguir una consulta sensilla per obtenir totes les masies de l’RPUC, potser es podria pensar algun etiqueta nova sota l’esquema heritage (per exemple heritage:network=rpuc o heritage:network=registre de Planejament Urbanístic de Catalunya o directament a la clau heritage:operator). El funcionament d’OSM dona prou flexibilitat per crear etiquetes noves i, si tens pensat afegir centenars d’elements amb l’etiqueta, pot ser adequat crear nous patrons.
Així que creativitat amb consistència pot ser una bona formula. Només cal documentar-ho bé a la wiki (encara que només sigui a la comunitat catalana) i que hi hagi un nombre significatiu de casos.
Havent reflexionat sobre els suggeriments i havent fet recerca a la wiki, aquí teniu la meva proposta, segons aquests criteris:
Proposta i criteris
El catàleg de masies d’un municipi conté masies amb diverses categories de protecció. Les possibles combinacions, de major a menor protecció, poden ser: BCIN (Bé Cultural d’Interès Nacional, el qual també sol estar definit com a BIC -Bién de Interés Cultural- a nivell espanyol), BCIL (Bé Cultural d’Interès Local), béns catalogats (registrats a l’IPAC -Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya- tant com les dues categories anteriors) i béns no catalogats (sense registre a l’IPAC). L’estrategia d’etiquetatge per proporcionar l’habilitat de poder fer consultes d’API que retornin les masies catalogades d’un municipi ha de contemplar aquestes distincions.
La proposta es basa en la utilització de l’etiqueta heritage i l’extensió de l’etiqueta ref també existent. S’ha evitat la creació de relacions (sembla ser que es desaconsellen, però caldria fer més recerca del perquè).
heritage i heritage:operator: per al primer s’utilitzen els codis corresponents a admin_level=8 => Les Preses, admin_level=7 => La Garrotxa (Consell Comarcal de La Garrotxa), admin_level=4 => Catalunya, admin_level=2 => Espanya. Correlant-lo amb els codis anteriors, heritage:operator seria Ajuntament de Les Preses, Consell Comarcal de La Garrotxa, dgpc (abreviatura de Direcció General del Patrimoni Cultural), mecd (abreviatura de Ministerio de Educación Cultura y Deporte, el qual és un valor que s’utilitza actualment). En el cas dels BCIN, sol haver-hi un solapament amb BIC, per la qual cosa es tria el valor d’admin_level més alt per a heritage (8, Espanya) i s’hi afegeixen els dos operadors separats per punt i coma a heritage.operator (mecd;dgpc). La majoria de valors heritage:operator són abreviatures de les institucions operadores. En el cas que ens ocupa, s’ha abreviat dgpc, però no els ajuntaments i consells comarcals, als quals no es sol referir amb abreviatures.
ref. Hi ha el precedent ref:bic per als BIC a nivell espanyol. Aquesta clau no utilitza el codi de país (ES), per la qual cosa, i per major simplicitat, tampoc s’utilitza (ES-CA) en l’extensió ref:ipac que es proposa a continuació. ref:ipac=nnnnn conté el codi de la masia a l’IPAC. És un codi d’un cert nombre de dígits (caldria esbrinar-ho) que també es correspon a l’URL de la fitxa de la masia al web de l’IPAC (https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/nnnnn). Les masies declarades com a BCIN o BCIL tenen el seu codi específic dins de l’IPAC, a més del codi de fitxa descrit anteriorment. No s’ha trobat documentació que descrigui aquests codis, però una exploració preliminar sembla indicar que per als BCIN l’esquema és nnnn-TT (identificador-TIPUS, on tipus pot ser MH -monument històric-, ZA -zona arqueològica-, entre d’altres). Per als BCIL l’esquema sembla ser similar (nnnn-T). En no posseir un inventari específic per a BCIN i BCIL separat de l’IPAC, la proposta els inclou dins ref:ipac. És a dir, i com a exemples: ref:ipac:bcin=1322-MH, ref:ipac:bcil=14319-I.
heritage=8
heritage.operator=Ajuntament de Les Preses
Altres consideracions
Per poder construir una consulta d’API per al catàleg, caldria encara definir què constitueix una masia. Tinc pensat obrir un fil nou per a aquest tema.
Seria bo poder afegir a cada masia una referència al document (ja sigui URL o identificador) del catàleg de masies on està inclosa. Ara mateix no se m’acut cap mètode per fer-ho. Agraïria qualsevol suggeriment al respecte.
Agraïria qualsevol comentari, suggeriments de millores o correccions. Si s’acorda que la proposta pot tirar endavant, començaria a actualitzar i crear documentació.
Les actualitzacions a heritage només les he fet a la pàgina en anglès. No hi ha la versió en català però n’hi ha una en espanyol. Tot i això, la traducció està força endarrerida i no l’he tocada perquè altra feina tenia.
En els propers dies completaré la documentació posant-hi definicions i exemples, i aniré creant les masies catalogades i afegint-hi el codi IPAC a aquelles que siguin a l’inventari.
Una manera fàcil de solucionar-ho seria ampliar la zona de cerca a nivell comarcal (La Garrotxa), però llavors la consulta retornaria resultats d’altres municipis.
Una altra opció seria fer la cerca a nivell comarcal i filtrar per addr:city=Les Preses (amb la qual cosa s’haurien d’afegir les etiquetes de l’adreça de cada masia), o per heritage.operator=Ajuntament de Les Preses (tot i que si una masia és definida com a BIC o BCIN, l’operador és a nivell nacional; caldria afegir l’ajuntament com a operador addicional). Tot això seria possible, però complicaria més les dades i la consulta.
Ara mateix estic considerant el filtre per addr:city=Les Preses