Check_date fjernes ved oppdatering av butikker

La merke til at jeg hadde en del reverts på profilen min

Ser ut som det kommer fra @NKA sine nyttige scripts som importerer butikker, de fjerner alle andre eksisterende tags som check_date?

Det er vel ikke helt heldig, en av grunnene til at Overture har sitt eget POI datasett er at de ikke vet noe om hvor oppdatert OSM sine objekter er

E.g., her er et case med Vinmonopolet: Node History: ‪Vinmonopolet Løten‬ (‪5690558069‬) | OpenStreetMap

Oppdateringene av butikker fjerner ikke “alle andre” tags. Men check_date fjernes fordi den siste datoen ikke er gyldig lenger - oppdateringen har gjort en nyere sjekk.

Jeg har ikke gjort noen reverts, selv om det er tittelen i listen du linker til. Har bare gjort vanlige oppdateringer.

Er usikker på om check_date er nyttig, så jeg bruker ikke den. Dato for siste oppdatering er allerede lagret som meta-informasjon på noden.

check_date brukes av f.eks. Streetcomplete til å spørre brukere på nytt etter x år om åpningstider er korrekt.

check_date bidrar for så vidt med nyttig informasjon, ihvertfall for opening_hours. Men bruker av tagen er diskutert, men ikke blitt full enighet om. Så det er litt hips om haps

Her er for øvrig litt tilsvarende diskusjon om check_date er nyttig eller ikke:

https://lists.openstreetmap.org/pipermail/tagging/2021-August/062149.html

Tingen er at hvis det ikke er noen endringer på noden, så kan man fortsatt bruke check_date til å vise at POIet fortsatt eksisterer. Jeg bruker Every Door når jeg går rundt på nye steder og rydder opp POIs (det er mye rusk rundt omkring :slight_smile: ), og den appen setter check_date når man bekrefter at et sted fortsatt eksisterer

Så i prinsippet så kunne skriptene dine oppdatert check_date til importdatoen?

2 Likes

Dette er løst slik nå at skriptene ikke rører check_date. Da kan check_date brukes når det er gjort fysisk sjekk.

1 Like

jeg syns check_date er en veldig stygg løsning på noe som er veldig nyttig.

Helst burde det vært metadata på hver tag, men da må hele datamodellen til OSM byttes ut :slight_smile:

IMO så kunne skriptene dine oppdatert check_date, siden informasjonen du henter garantert er 99.9% sikker @NKA ?

Det finnes en egen tag hvis man virkelig vil si man har sjekket fysisk at objektet fins:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:survey:date

Jeg kan se for meg at man har en Norgesoversikt med ulike lag for ulike typer datakategorier (highway, landcover, buildings … etc) og at man ser på last edit for dem (fargeskala). Last edit er jo på en måte en slags “check date” - men oppfyller ikke helt behovet. Slitsomt.

Du har rett i det, men jeg er ikke helt komfortabel med løsningen. Fysisk sjekk har høyere kvalitet. I tillegg er det mange ting som blir sjekket jevnlig, f.eks. 2,5 millioner adresser hver måned, 100.000 busstopp osv., men det blir kolossalt mange oppdateringer i OSM om hvert eneste element skal få en oppdatert tag hver eneste gang.