Camera op autodak en wetgeving/RDW

Ik ben momenteel aan het overwegen een 360 camera te kopen om daarmee wegen in beeld te brengen. Daarmee wil ik bijdragen aan het beschikbaar maken van actueel beeldmateriaal voor mappers (en mezelf).

Op de website van Mapillary staat een uitleg hoe je een 360 camera aan het dak van je voertuig kan bevestigen. Voor het beste resultaat adviseren ze om de camera met een selfie stick op grotere hoogte boven het dak te plaatsen.

Nu ben ik echter benieuwd hoe het wettelijk zit als ik bovengenoemde handleiding volg en mijn 360 camera op die manier op mijn dak monteer.

Ik heb zelf al een beetje lopen zoeken en kwam daarbij op de Regeling voertuigen uit. Daarin staan een aantal artikelen. In Artikel 5.18.7, lid 2 staat het e.a. over het vervoer van goederen op het dak en in artikel Artikel 5.2.48 staat e.a. over uitstekende onderdelen. Beide artikelen lijken geen probleem te vormen voor een goed bevestigde camera.

Is er iemand die wettelijk bekend is met een dergelijke cameramontage en wellicht weet van jurisprudentie en/of al eens zelf is staande gehouden?

Verder ben ik benieuwd of dit in België en Duitsland legaal is, daar valt namelijk ook nog genoeg in beeld te brengen en is voor mij qua afstand goed te doen.

Overweeg een magnetische bevestiging ipv zuignap. Lucht wil naarmate het warmer wordt wel eens uitzetten en z’n zuigkracht verliezen. Bij mij valt ie dan van van de voorruit en ligt ie bij je voeten, maar als ie aan de buitenzijde is bevestigd…
Bevestigen aan een dakrailing/imperiaal kan natuurlijk ook nog.

Ga niet hoger dan 4m dan pas je wel in de meeste tunnels, maar als je ook geen problemen wilt met parkeerterreinen voorzien van een hoogtebalk op ~2m houd je daar ook rekening mee. Je bent niet gewend naar je hoogte kijken dus een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ervan uitgaande dat de regels een beetje hetzelfde zijn als voor een dashcam zou Belgie net als NL geen probleem moeten zijn, maar Duitsland wordt afgeraden: Gebruik dashcam in Nederland en het buitenland

De Belgische OSM-community heeft een aantal 360 camera’s in bezit en die worden veel gebruikt, dus misschien kan je daar concrete tips krijgen.

Ik heb er zelf een getest voor gebruik bij wandelen, voor wandelroutes, maar daavoor is de resolutie veel te laag: je kan de tekst op wandelbordjes en onderborden gewoon niet lezen.

Ik had hem op een verhoger op een oude fietshelm bevestigd, om goed de grond te kunnen zien (surface is belangrijk voor wandelen). Ging wel, maar mijn vrouw wou niet mey mij gezien worden met die alien stellage op mijn kop. En ik had niet eens tentakels!

3 Likes

IANAL maar meen te weten dat het maken van foto’s in de openbare ruimte is toegestaan behalve als het expliciet verboden is (militaire objecten of zo).

IA-nog-steeds-NAL maar als er in Nederland geen enkele regel is die iets verbied dan is het toegestaan.

Waar je wel mee op moet passen is het openbaar maken van foto’s waarop persoonsgegevens herkenbaar in beeld zijn. Dus bijvoorbeeld gezichten en kentekens blurren. Ja dat kan je met die getrainde tensor toepassingen best doen zelfs met een Raspi

1 Like

België is daar nog iets strenger in dan Nederland. Zo zijn er een aantal gebieden in België waar niets aangegeven staat maar waar fotograferen tóch verboden is, zoals bij kerncentrales (en dus niet in, maar ook op de openbare weg in de buurt van de centrale staan en de ándere kant op fotograferend) en militaire domeinen. Ook is het van openbare weg zichtbaar zijnd geen opheffing van het auteursrecht. Dus een foto van een beeld dat in een privé-tuin staat maar wat van de openbare weg zichtbaar is, mag niet zomaar gepubliceerd worden.

In Nederland is er redelijk grote panoramavrijheid, en is ook het publiceren van (ongeblurde) foto’s van mensen en kentekens gewoon toegestaan, vziw.

Maar ook IANAL.

Ik lees er Arnoud Engelfriet | Legal ICT een keer op na. Als die er niet al een gerichte blog over schreef kunnen we het vragen, Vindt hij leuk.

1 Like

FWIW en ook een beetje TL;DR maar zoals alles van Arnoud interessant.