Bruk av unsigned_ref for uskiltede fylkesveier

Iht. standarden for veitagging i Norge skal uskiltet fylkesvei tagges som highway=secondary og ref=* som er lik firesifret veinummer. Som beskrivelsen tilsier, er ikke slike veier skiltet med nummer her i landet. Derfor foreslår jeg jeg å bytte ref=* med unsigned_ref=* for denne veikategorien.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:unsigned_ref

Ingen informasjon vil gå tapt, og den mest åpenbarer fordelen vil være at OSM-baserte navigasjonsapper vil ikke lenger vise veinummer som sjåføren på veien ikke kan se noe sted og kan bare bli forvirret av det.

Synspunkter, kommentarer?

1 Like

høres logisk ut for meg. lurer også på om NVDB har data som dette

Vi endret praksis for tagging av ref i forbindelse med kommunereformen (først for noen fylker i 2018-2019, deretter alle i 2020). Tidligere var det ikke noe klart skille mellom primær og sekundær fylkesvei hos Statens Vegvesen, så vi brukte regelen om skiltet/uskiltet for å skille primary/seoncdary. Men etter reformen ble det et klart skille i nummerering fra veimyndigheten. Tre siffer ble primary, mens fire siffer ble secondary.

Jeg ser at wiki-siden som du henviser til bare var oppdatert noen steder, så jeg forstår hvorfor du tar opp dette. Jeg har rettet på wiki’en nå slik at det er konsistent.

La oss beholde det systemet vi bestemte oss for ved siste reform. Regelen om skiltet/uskiltet var ikke lett å følge i praksis da vi hadde den. F.eks. kunne bare visse strekninger av en fylkesvei være skiltet mens andre strekninger var uskiltet. Slik er det fremdeles, og ikke alle primære fylkesveier er skiltet (heller ikke alle riksveier). Bruk av unsigned_ref vil dermed fort blir mere omfattende enn bare for secondary.

Selv om en del fylkesveier ikke er skiltet på bakken så brukes disse nummerne ofte som referanser når noen skal forklare hvilken vei som menes. De vises på alle veikart jeg har sett i Norge, og jeg synes OSM også skal vise dem på kartet.

Så jeg ser ikke noen fordeler i å byttet til unsigned_ref, men derimot en god del praktisk ulemper. Regelen vi har nå er enkel å forholde seg til, ikke minst for uerfarne brukere, og vi slipper mange feil og endeløse diskusjoner.

2 Likes

Takk for forklaringen.
Vegnormalen N300 Trafikkskilt (krav 8.1.1-8) sier følgende:

På fylkesveg med tildelt to- eller tresifret vegnummer skal dette benyttes i vegvisningen. Fylkesveg med firesifrede nummer skal ikke skiltes med vegnummer.

I mitt hode er en entydig og enkel kobling mellom veinummer (tre- eller firesifret) og om en fylkesvei er skiltet (ref) eller ikke (unsigned_ref).

OSM må ikke nødvedigvis være akkurat sånn som andre veikart, og jeg synes det vil være en fordel at OSM gjenspeiler den faktiske situasjonen man møter langs veien. Fordelen med usigned_ref er som sagt å unngå forvirring ved å henvise til et veinummer som eksisterer kun i en database og ikke i den fysiske verden.

Jeg har nylig opplevd en situasjon som fikk meg til å tenke over det. Jeg kjørte til et nytt sted og brukte en navigasjonsapp basert på OSM-data, så ble jeg bedt om å svinge til vei 2872 (bare et eksempel, husker ikke hvilket nummer det var), appen oppga ingen veinavn. Selvsagt var dette veinummeret ikke skiltet noe sted og jeg ble plutselig litt forvirret. Hva som var skiltet i veikrysset? Jo, det var nettopp veinavn. Det gikk helt greit, men var et eksempel på dårlig veivisning fordi navigasjonsappen prioriterte et usynlig veinummer fremfor -navn.

Og for all del, om noen virkelig ønsker/trenger å lage en egen kartvisning med alle firesifrede veinumre, så ligger alle dataene der med unsigned_ref.

Løsningen her er nok å tagge flere veinavn. Mye som mangler i OSM.

Du misforstår. I det aktuelle tilfellet er veien tagget med både navn og nummer. Utfordringen er at navigasjonssystemer prioriterer gjerne veinummer fremfor navn, og dette fungerer helt fint så lenge veinummeret er skiltet. Dette er ikke tilfelle med sekundære fylkesveier med firesifret nummer.

Jeg kan heller ikke skjønne hvordan bruk av unsigned_ref kan være forvirrende for nye/uerfarne brukere hvis regelverket (og praksisen) er såpass tydelig om det, ref. veinormalen N300.

Igjen, mitt hovedargument er at unsigned_ref på uskiltede fylkesveier beskriver virkeligheten på en mye bedre måte enn ref.

Utfordringen er at unsigned_ref ikke vil bli brukt konsekvent. Slik du foreslår vil uskiltet vei av og til tagges ref (for uskiltet europavei, riksvei og primær fylkesvei) og av og til tagges unsigned_ref. All erfaring tilsier at dette i praktisk vil gi rot.

I tillegg vil unsigned_ref ikke bare brukes om sekundære fylkesveier, men den brukes også av flere for kommunale veier, så vi får en miks av offisielle veinummer for fylkesveier og database-interne kommunale veinummer, og kan ikke lenger skille mellom dem uten å sjekke andre tagger.

De app’ene jeg har brukt viser veinavn i rutingen. Uansett er jo 4-sifrede veinummer godt kjent for folk som leser et vanlig norsk kart eller som bruker Google maps, eller som har navigator i bilen. Det ville egentlig være litt spesielt å ikke ta dem med (og jeg kjenner ingen kart basert på OSM som viser unsigned_ref).

Utfordringen er at unsigned_ref ikke vil bli brukt konsekvent. Slik du foreslår vil uskiltet vei av og til tagges ref (for uskiltet europavei, riksvei og primær fylkesvei) og av og til tagges unsigned_ref. All erfaring tilsier at dette i praktisk vil gi rot.

Poenget er at europavei, riksvei og primær fylkesvei er veikategorier som iht. regelverket skal skiltes. At det i virkeligheten finnes unntak fra det (jeg har selv ikke sett noen, men stoler på det du sier), javel, men man må nesten anta at disse vil bli skiltet iht. regelverket før eller senere. Jeg ser ikke poenget med å benytte unsignet_ref for disse veikategoriene og bruke tiden på å lete etter uskiltede delstrekninger, dette blir flisespikkeri.

Sekundære (firesifrede) fylkesveier skal derimot ikke skiltes iht. det samme regelverket. Og det er kun denne kategorien jeg foreslår å bruke unsigned_ref for.

I tillegg vil unsigned_ref ikke bare brukes om sekundære fylkesveier, men den brukes også av flere for kommunale veier, så vi får en miks av offisielle veinummer for fylkesveier og database-interne kommunale veinummer, og kan ikke lenger skille mellom dem uten å sjekke andre tagger.

Hvordan skiller man mellom sekundære fylkesveier og kommunale veier i dag? Det er vel hovedsakelig ved hjelp av highway taggen: de førstnevnte er secondary, og de sistnevnte er enten tertiary eller unclassified. Jeg kan ikke se hva bruk av usigned_ref i stedet for ref for sekundære fylkesveier ville endre her.

Men, men, foreløpig er det bare min mening kontra din mening. Det hadde vært interessant å høre hva andre synes.

Jeg syns det høres logisk ut (FWIW).

det gjør det for meg også.

All erfaring tilsier at dette i praktisk vil gi rot

Dette er nok sant, men hvis man bevisst går imot standardene så blir det ihvert fall rot. rot satt i system.

men har ingen sterk mening i om dette blir gjennomført eller ikke - jeg bare sier at det høres logisk ut :slight_smile:

#neutral