NKA har tilbakestilt til “gågate”-tagg med “motor_vehicle=yes” slik som vi oppnådde konsensus å bruke slikt tagg i de gatene i den forrige tråden (det som jeg selv var med i), selv om dette er verken riktig eller feil, siden per dags dato har vi har ikke spesifikk tagg(er) for lignende torggater som denne.
I min første inntrykk når den ble først tagget slik var jeg ikke enig med dette, bare fordi det er biler som kjører gjennom der. Men jeg holde til den konsensusen for nå. (Jeg tagget en del som Noen ikke gjorde når han/hun gjorde ikke på endringen før nylig tilbakestilling, bare for å matche med resten)
Torggata har utformet slik at den har ikke kryssende gangfelt ved kryssene, og fortauskantene er såpass lave fordi den er tilrettelagt å krysse hvor som helst (men fotgjengere har fortsatt vikeplikt for motorvogn). Se bildet her: File:Torggata (2017-01-08).jpg - Wikimedia Commons.
NKA sa også i den andre svaret at vi kan fjerne gågate-område som dekker fra vegg til vegg (som typiskvis brukes i torg). Det har NKA latt være å gjøre i tilbakestillingen.
Det har vært liksom tagge-krig i Karl Johans gate da en bruker tagget området med gågateområde og den ble gjort om til “area:highway=pedestrian”. Den samme brukeren har gjør tilbake til “highway=pedestrian” + “area"yes” med (litt mer villende/unøyaktig forklart) endringskommentar “small fix”. Jeg sendte melding til brukeren om dette, men fikk ikke svar.
Legg merke i ledende tekst i wiki-siden Tag:highway=pedestrian - OpenStreetMap Wiki står det følgende:
A highway=pedestrian is a road or an area mainly or exclusively for pedestrians in which some vehicle traffic may be authorized.
Også denne siden hadde skilteksempler før den ble fjernet etter diskusjon i diskusjon-siden, siden gågate er ikke alltid nødvendigvis skiltet eksplisitt med gågate-skilt.
Når det står “mainly” (hovedsakelig) så er gata tilrettelagt slik at den er tilrettelagt hovedsakelig for gående (og syklende), og små mengde motorvogntrafikk, og jeg synes “mainly” kan passe til situasjonen i Torggata.
Deler av Skippergata og Brugata, er utformet lignende på gågate (siden den har ikke kjørebane for biler), men har ingen skilt som sier dette er gågate, hverken motorvognforbud (bare blindvei- og parkeringsforbud-soneskilt). Så jeg synes gågate-tagg med “motor_vehicle=yes” passer.
Vær oppmerksom at “highway=pedestrian” impliserer “motor_vehicle=no”, og jeg har lagt merke at noen brukere tagget om til slik uten å legge til f.eks. “motor_vehicle=yes”, og ender at navigasjonsruteren kjører ikke gjennom slike gater som er ellers tillatt for motorvogn. Sannsynlig de viste ikke om dette, som er vanlig hos nybegynnere.
Kommunen skal oppgradere deler av Akersgata til lignende torgate-utforming: Akersgata - oppgradering - Oslo kommune, som er tilrettelagt for syklende, og motorvogntrafikk blir kun tillat for varelevering (som har slik motorvognforbud-skilt i dag).
Så lenge vi har konsensus på forrige tråden bør vi holde til “highway=pedestrian” med passende “motor_vehicle=*”-tagg på disse gatene. Dersom flere forskjellige brukere har kommet hit og sier de er ikke enig men den gjeldende gågate-tagging på Torggata, kan vi få ny konsensus om taggingen. Vi kan foreslå ny tagg på OpenStreetMap-wikien for å gjøre det klart om taggingen.
Forresten, kan jeg gjøre om taggingen til “area:highway=footway” og “area:highway=traffic_island” på trafikkøya med fotgjengertrafikk som denne: Way: 1001566935 | OpenStreetMap?