Brilvormige 'rondrit' O-O

Ik kreeg een vraag over een brilvormige fietsroute O-O. Het is een roundtrip met een stuk in het midden wat twee keer afgelegd wordt.
Die routeert niet goed. De vraag was of dat met rollen opgelost kan worden.

Normaal leg je een fietsroute ofwel in de ene richting ofwel in de andere richting af, je komt dus 1x over elke weg. Mogelijk moet je in de ene richting af en toe andere ways gebruiken dan in de andere richting, maar je komt niet twee keer over dezelfde way, alle ways in de relatie zijn verschillend.

De ways in het midden van de brilroute staan echt twee keer in de relatie.

JOSM klaagt over dubbele wegen maar dat kan je uitzetten. Alleen bij het sorteren gaat de gewenste volgorde eraan.
Als je de route via gpx aan een garmin of app doorgeeft voor (stem)navigatie, gaaat het mis. Die snappen het niet omdat er geen richting op staat. Je krijgt dan gewoon niet de hele route, ze denken telkens dat je terug moet, laten je één brilleglas rondrijden, of zeggen dat je er al bent terwijl je de helft nog moet doen.

Ook dat ligt aan de sortering, en wel die in de gpx-export. Die zou de goede volgorde moeten aanhouden, maar ook die kan het niet sorteren.

De vraagsteller dacht aan een rol “double” of zo. Dat lijkt mij echter niet voldoende om in JOSM en bij de export de sortering goed te krijgen.

Ideeën?

En waar is dat? Handig als er een linkje naar de OSM kaart is.

Hij gaf een waymarkedtrails-linkje: https://cycling.waymarkedtrails.org/#route?id=10995393&map=11!57.2083!24.6671

Tsja, als de wegen in de goede volgorde liggen, moet het gewoon kunnen.
De dubbele wegen komen wel op 2 verschillende plekken te liggen in de route, maar je kunt een doorgaande routelijn krijgen in de route-editor.
Maar hoe planners daarmee omgaan?

Even de route ingeladen en ja, daar kan geen enkele planner chocola van maken en ik ook niet. Dat is 1 gatenkaas.
Je moet wel een doorgaande lijn in de route-editor hebben, anders wordt het nooit wat.
Gewoon bij je startpunt beginnen, wegen in volgorde leggen, dan passeer je het dubbele stuk en later kom je nog eens bij het dubbele stuk, dan krijg je even gemopper, maar daarop zeg je ja, ik wil die wegen hebben en dan weer naar het startpunt.
Dan moet je een keurige doorgaande lijn krijgen.

Nu zie ik ergens in de route-editor ook een klein rondlopertje van 2 wegen.
En verder dus vele gaten.
Dat allemaal eerst verhelpen en dan pas verder kijken.

Mijn ervaring is dat Garmin je graag naar het eindpunt wil helpen. Dus van de punten die dichtbij zijn stuurt Garmin je naar het punt dat de korste route naar het eindpunt heeft.

De meest praktische manier om zo’n route op een garmin te rijden is om 'm in tweeen te knippen. Alternatief is om een danger zone te zetten op het kruispunt en dan even goed te kijken.

Ways die dubbel in een relatie voorkomen komen relatief veel voor. Vooral bij busroutes gebeurt dit vaak, wanneer een busstation een stukje van de route af ligt. Dat JOSM (en andere applicaties) er moeite mee hebben, is jammer, maar dat maakt de data niet minder correct.

Werkt prima: https://mtb.waymarkedtrails.org/#route?id=4674645 (behalve dat de richting niet klopt :roll_eyes: )

(Die richting kan je in een paar seconden omdraaien.)

Goed voorbeeld! Inderdaad, het hoogteprofiel is ononderbroken en de gpx is ook goed, ik kan hem in bv afstandmeten keurig inlezen zonder rare lijnen en sprongen. Daarbij is wel de voorwaarde dat het goed gesorteerd in OSM staat. JOSM sorteert het niet goed, hij maakt er allemaal kleine rondjes van, dus je moet het handmatig sorteren en gesorteerd houden.
Voor overzichtelijke rondjes kan dat wel. Dit voorbeeld vind ik persoonlijk op het randje van onderhoudbaar.

Vraag is: kan het geautomatiseerd goed sorteren principieel gewoon niet? Dan zouden we over een tagging oplossing na kunnen denken om het in ieder geval mogelijk te maken. Vergelijkbaar met forward/backward voor waar de heen- en terugrichting verschillende ways hebben. Dat sorteert goed omdat (als) het goed getagd is.

Garmin en OsmAnd navigatie gaan volstrekt de mist in, ook als het goed gesorteerd is.

Maar ik denk dat dat niet in OSM opgelost moet worden, als OSM maar de juiste informatie biedt. Die tools moeten eens leren om gewoon de aangegeven ways te volgen, en niet het hele ding opnieuw gaan routeren met alle gpx-punten als waypoints (via-punten).

Dat dacht ik ook, alleen het gedeelte waar je 2x over gaat zit er dan niet meer goed in. Doe het wel gewoon “met de hand”.

Ja, dat is denk ik precies hetzelfde probleem!
Ik zou de dubbele er even uithalen naar een “parkeerrelatie”, dan sorteren, dan de dubbele er op de juiste plaats weer invoegen.
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen! Ik neem alles terug :wink:

Nee automatische sortering werkt gewoon niet goed en dat vind ik logisch omdat de sortering geen weet heeft van de route.
Je moet het handmatig doen en goed houden. Dus eenmaal in de goede volgorde invoeren en JOSM is de enige dat goed kan, ID en Potlach kunnen het ook zolang je geen fout maakt, dan kun je opnieuw beginnen.
Goed houden kan alleen met JOSM

Niet zo bescheiden Peter. Prima tip. Ik zou hem echt opnieuw getagt hebben.

Tja, ik hoor van een probleem, en dan probeer ik het te doorgronden en te verzinnen hoe je dat principieel op kan lossen. Het is een vloek en een zegen tegelijk! Maar zo moet het forward/backward dingetje in fietsroutes ook verzonnen zijn. Daar had de sortering ook geen weet van de route, maar dat is toch geregeld en nu kan JOSM er per richting op sorteren. binnen 1 routerelatie.

Ik zie wel oplossingsrichtingen. Je zou bij voorbeeld de hierarchie kunnen gebruiken:

  • Je maakt van elk glas en van de brug van de bril een deelrelatie.
  • Dan zet je die in een parent relatie.
  • Daarin neem je de brug twee keer op, een keer met de rol forward (=met de richting/sortering van de deelrelatie mee) en een keer backward (=tegen de richting/sortering van de deelrelatie in).

Dan heb je het volgens mij qua informatie helemaal vastgelegd. Sorteren is dan per deelrelatie met de gewone sorteerknop, en in de parent relatie moet je zelf de volgorde aangeven.