bospaden enzo

Hoi,

Ik ben al een tijdje fan van osm en gebruik bijvoorbeeld ofm voor het maken van routes over bospaden, maar stuit vaak op ontbrekende paden voor de routering. Aangezien ik de beroerdste niet ben, ga ik zelf de boel intekenen en dan hebben vast meer mensen er wat aan (ik woon en werk op de veluwe en daar zijn bossen zat waar nog wat kan gebeuren).

Nu vroeg ik mij af of jullie bij de bospaden ook de fietsers meerekenen aangezien de meeste paden opengesteld zijn voor wandelaars en fietsers. Het zijn vaak smalle paden die niet echt comfortabel fietsen voor de gemiddelde gebruiker, maar het mag wel.

En als iemand in de buurt van Apeldoorn nog tips heeft of angstig is dat zijn wandelgebied er aan gaat, dan hoor ik dat graag ;).

Gr Robert-Jan

Hoi nieuwe mapper, welkom. Fietsers / mountainbikes op smalle en rustige bospaden maken niet iedere beheerder en wandelaar blij. Daarom zijn er speciale mtb routes uitgezet om zo schade te voorkomen en uitdagingen te bieden, probeer die voor OSM in kaart te brengen.

Dat ben ik met je eens, maar dat neemt niet weg dat je in principe op de meeste paden wel mag fietsen. Of dat wel of niet prettig is zou dan eigenlijk niet van invloed moeten zijn op de manier waarop wij mappen toch?

Hoi Robert-Jan,
Welkom op dit forum. Ik ben de maker van de OFM, en hoewel één van de stelregels van OSM dat we niet mappen voor de renderer, je die paden wél een aantal kenmerken mag meegeven zodat de OFM weet dat het daar minder aantrekkelijk is om er te gaan fietsen en de routering daar op kan afstemmen.

Bospaden waar je zowel mag fietsen als wandelen geef je over het algemeen aan met highway=path (smal) of highway=track (wat bredere paden waar 4 wielers kunnen rijden (bv bosbouwvoertuigen of de auto van de boswachter). Verder heb je de surface tag waarin je de aard van het wegdek kan aangeven: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Surface
surface=fine_gravel is nog prima te fietsen, gravel al wat minder en sand, ground of unpaved nog minder geschikt. Bij tracks heb je nog een gradatie van tracktype=grade1 t/m grade5, zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features#Type_veldweg_of_bospad

Zie ook dit kaartje om de tags op OSM te zien: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=surface&zoom=13&lat=52.19727&lon=5.92399&layers=0B0000TTTFTTTTTTTFFFFFFFF

Kijk, naar die classificaties was ik op zoek. Dank.

Ook welkom, Robert-Jan.

Op OSM tags for routing vind je standaardwaarden voor de toegang tot wegen en paden (al worden die nog niet door routeerprogramma’s gevolgd; dat zal wel komen).

Als men deze toegangsrestricties volgt, zou een highway=path in Nederland dus ook zonder tags zoals foot=yes routeerbaar moeten zijn voor voetgangers of bicycle=yes voor fietsers (afhankelijk van o.m. de waarde van surface=).

Dit houdt ook in dat als je brommers, snorfietsen en fietsen (en paarden) niet uitsluit, ze er in principe ook gebruik van zou mogen maken.

Als er een bord is (b.v. van Staatsbosbeheer) met restricties, zou ik taggen met access=no om alle toegang uit te sluiten en dan aangeven welke categorieën wel mogen (b.v. foot=yes of wellicht nog beter foot=permissive, enz.).

Klinkt logisch, Welbeschouwd is het natuurlijk ook een restrictiebord/beperkte openstelling wat aan het begin van het bos staat.