Bootje over de dijk - Zelfbedieningsovertoom Spakenburg - welke tagging?

De zelfbedieningsovertoom in Spakenburg is een bijzondere manier om een boot(je) over een dijk heen te krijgen.
De gebruikelijke manier om een boot naar hoger/lagerligend water te verplaatsen is een sluis, maar de oplossing bij Spakenburg om een vaartuig vanuit de Laakzone in het Nijkerkernauw te krijgen (of omgekeerd), is wel heel bijzonder: het vaartuig wordt met een lift op rails over de dijk heengereden!

De tagging daarvoor die door mapper arvdk is toegepast lijkt mij ok, maar hij twijfelt nog over de juiste keuze voor boat_lift.
En omdat er geen sprake is van een sluis, is lock_name als naam ook niet helemaal juist.
Maar wat dan?
Hebben jullie andere ideeën?

Ik woon er sinds kort in de buurt en het is een rare gewaarwording om, fietsend over de dijk, halt te moeten houden voor een overstekend bootje!

1 Like

boat_lift lijkt me de juiste benaming.

En deze vorm van transport is helemaal niet zó bijzonder, we hebben er in het Nederlands zelfs een heel specifiek woord voor: Overtoom!

We hebben er nog 2 van een vergelijkbaar type in NL (maar dan veel simpeler), bij Overwater en Zuna, voor de Enterse Zompen.
Ik heb die twee net gemapt, ik heb ze als tags

railway=funicular
waterway=boat_lift

meegegeven, die eerste ook bij die in Spakenburg.

Zijn opmerking dat scheepsliften alleen verticaal zijn is onjuist, veruit de meeste gaan ook diagonaal. In Nederland noemen we dat vaak een “scheepshelling” maar dat wordt ook onder de scheepsliften gerekend - zolang het maar geen helling is om schepen op een werf uit het water te krijgen.

Een vergelijkbare scheepslift in Polen is op dezelfde manier getagd.

Overigens zou ik de tag lock_name=Zelfbedieningsovertoom a) gewoon “name” als key geven en b) alleen inzetten als het echt de naam is, en niet als het een omschrijving is (dan is description de juiste tag).

2 Likes

Dank voor je duidelijke toelichting.
Ik heb arvdk ingelicht over dit topic zodat hij zelf de zaken kan aanpassen.

1 Like

Nog een paar zaken:
De naam lijkt te zijn: Zelfbedieningsovertoom (dat staat op het bord bij de plek waar je je bootje in moet varen). Dus ik stel voor:
name=Zelfbedieningsovertoom

Je dient over een speciaal pasje te beschikken om gebruik te kunnen maken van de overtoom. Dat pasje is alleen voor bewoners van Rengerswetering en Vathorst beschikbaar.
access=permit (wiki)

Bovendien is het overtoom alleen in gebruik van 1 april t/m 31 oktober:
opening_hours=Apr-Oct; sunrise-sunset

Als er zou staan Zelfbedieningsovertoom Laak-Randmeer oid dan kan ik me goed voorstellen dat je dat in een name tag wilt opnemen. Nu lijkt het mij een beschrijving van WAT het is. Daar hoort m.i. niet in een name tag.

Als het een overtoom is die je zelf moet bedienen dan zou ik selfservice=yes toevoegen.

In het gehele project (zie website) is sprake van een eigen logo en naam voor voor deze overtoom:


En vandaar mijn keuze.

De toevoeging selfservice=yes lijkt mij zeker logisch.

1 Like

De site lijkt te zijn van de bouwer/uitbater van de overtoom maar het lijkt er ook op dat overheden bij hen aan kunnen kloppen als zij ook een zelfbedieningsovertoom willen. Ik lees dat die in Spakenburg hun eerste is. Dat betekent dat er dus wellicht meer gaan komen. Ik zie op de site iets specifieks over deze overtoom en daar wordt deze Zelfbedieningsovertoom® Spakenburg genoemd. Als je een name wilt toevoegen lijkt me dat een betere dan de wat algemenere “zelfbedieningsovertoom”. Of je een ® wil/mag/moet opnemen daarin laat ik maar even in het midden. Ik heb geen verstand van wat we in OSM mogen of moeten met registered trademark ®
overtoom

Aangepast.

1 Like