Bij wie moet ik zijn om een gemeente grens verandering door te laten voeren

Vandaag kwam ik deze mededeling op gemeente Haarlem website tegen.
Waarin de quote:

Aanpassing in de gemeentegrens

De woningen komen grotendeels op Haarlems grondgebied, maar ook deels op grondgebied van Velsen. Voor de ontwikkeling van de woningen en voor de toekomstige bewoners is dat niet handig. We werken daarom met de gemeente Velsen samen om de gemeentegrens zo te verleggen dat dit voor de woningbouw het beste past. Daarvoor is een grenscorrectie nodig. Op 18 juli heeft de Haarlemse gemeenteraad ingestemd met de uitwerking van die grenscorrectie. De raad van Velsen heeft dat op 4 juli ook gedaan.

Zo gaat het verder

Het voorstel voor de grenscorrectie wordt eerst ter inzage gelegd. Dat betekent dat iedereen erop kan reageren. Daarna wordt de grenscorrectie definitief vastgesteld in de beide gemeenteraden. Vervolgens kan Elan Wonen verder met het ontwerp en de verdere uitwerking van de nieuwe buurt.

Meer informatie over dit project kunt u vinden op de projectpagina Woningbouw op het Delftpleinā€

Wie moet ik benaderen om de gemeente grens tussen Haarlem & Velsen aan te laten passen t.z.t.?

Volgens mij regelt mapper @sebastic dat.

Gerichte info middels een screen-capture:

En hier een memo voorgestelde grenswijziging

Hem dan inlichten via een direct mail of is bovenstaande voldoende ?

De geometrie zal in de BAG woonplaatsgrens aangepast worden, deze wijzigingen worden elke maand door mij verwerkt.

Volgens de planning wordt de wijziging van de gemeentegrens pas volgend jaar doorgevoerd.

Ik hoef niet genotificeerd te worden voor dit soort wijzigingen, de geometrie van de gemeente grenzen bestaat uit dezelfde boundary ways als de woonplaats grenzen, die hoeven dus niet apart aangepast te worden.

De gemeentelijke indeling wijzigen op basis van de CBS data verwerk ik ook elk jaar in OSM.

4 Likes

Dankjewel dat je dit doet.

Puur uit nieuwsgierigheid, heb je je werkmethode ergens gedocumenteerd?

1 Like

Niet officieel, het is wel eens eerder ter sprake gekomen op het forum, en het is geen rocket science. De tools die gebruikt worden liggen voor de hand.

Woonplaats grenzen

De BAG data uit de PDOK Atom feed wordt in een PostGIS database geladen met NLExtract.

De woonplaats grenzen worden vervolgens naar OSM formaat geƫxporteerd met ogr2osm i.c.m. een custom translation wat aangeroepen wordt via een API op mijn server.

De BAG geometrieƫn zijn gesloten ringen, deze worden opgeknipt m.b.v. de Split Way functie op de nodes waar boundary ways kruisen. De nodes op kruisingen worden eerst gemerged met de Merge Nodes functie zodat de bestaande node in OSM dezelfde coƶrdinaten heeft als de nieuwe welke onderdeel is van de boundary way uit de BAG.

Voor het updaten van de boundary ways wordt de Replace Geometry functie van UtilPlugins2 gebruikt. De tags voor de relation waarvan veelal alleen de start_date gewijzigd is, worden gekopieerd van de relatie in de BAG layer naar relatie in de OSM layer.

Om te bepalen welke woonplaatsen aangepast moeten worden, wordt de BAG en OSM data vergeleken. De OSM data uit de Geofabrik extract voor Nederland wordt met osmosis in een PostGIS database geladen.

Vervolgens wordt de start_date tag gecontroleerd van de boundary relations, indien de waarde ouder is dan in de BAG (begingeldigheid attribuut) moet de grens geupdate worden. Hiervoor gebruikt ik een Perl script wat de custom osm_woonplaats tabel bijwerkt in mijn BAG database waarin de status (uptodate of outdated), start_date, en OSM object type en id worden opgeslagen voor elke BAG woonplaats identificatie.

Deze tabel wordt gebruikt in de MapServer en MapCache configuratie voor de WFS/WMS/WMTS services om de status van de woonplaatsgrenzen op een kaart te kunnen tonen.

Gemeentelijke indeling

De jaarlijkse gemeentelijk indeling wijzigingen worden in oktober door CBS gepubliceerd.

Bij het fuseren van gemeentes wordt de admin_level tag van de tussenliggende boundary ways van 8 naar 10 aangepast, en de relation voor de opgeheven gemeentes worden verwijderd.

Wanneer gemeentes komen te vervallen omdat deze worden opgenomen in een bestaande gemeente, worden de outer members van de te verwijderen relatie opgenomen in de relatie van de gemeente die blijft bestaan, en de tussenliggende boundary ways welke nu niet meer tussen de gemeentes liggen worden uit de relatie verwijderd.

Voor nieuw te vormen gemeentes worden nieuwe relations gemaakt met de betreffende boundary ways als outer members en de place node waar het stadhuis gevestigd is als admin_centre.

Deze wijzigingen zet ik veelal in december vast klaar nadat de laatste BAG update van het jaar in OSM is verwerkt. De OSM data voor de betreffende gemeentes wordt hiervoor uit de lokale PostGIS database opgehaald en in OSM XML files opgeslagen, deze OSM files per gemeente worden gemerged met osmium-tool waarna deze in JOSM bewerkt wordt.

De OSM file wordt vervolgens met Oud & Nieuw weer in JOSM geladen en geupload zodat de gemeentelijke indeling per 1 januari ook als zodanig in OSM te vinden is. De upload is niet geautomatiseerd omdat in de tussentijd wijzigingen gemaakt kunnen zijn aan de objecten in kwestie waardoor merge conflicts optreden. Een jaar waarin geen wijzigingen zijn zoals 2020 en 2024 zijn mooi meegenomen zodat ik dat jaar niets hoef te doen tijdens Oud & Nieuw.

4 Likes

Uit ervaring van veel lezen van documentatie van gemeente Haarlem (Haarlem.nl publieksinfo) moet je deze planning lezen als: uiterlijk 2025 (met als post-conditie: geen rare ongeplande verrassingen).
As is situatie: beide gemeente hebben toegestemd in de grens wijziging en wordt definitief 8 weken na geen bezwaarlijke tegenargumenten dit als extra info wat ik weet uit vergaderverslagen & Haarlem.nl info omtrend dit project.

Verder bedankt voor de uitleg en ik zie het aanpassen van de OSM-database als team effort waarbij tips aan elkaar handig zouden kunnen zijn vandaar dat ik dit draadje gepost heb in vervolg zal ik dat na je uitleg niet meer doen.

Edit 1,2&3: post-conditie toevoeging & toevoeging van de laatste zin

Tbv de vindbaarheid van dit proces (en het feit dat je dit doet) heb ik in ieder geval een opmerking gemaakt op deze wikipagina:

WikiProject Nederland AdministratieveGrenzen - OpenStreetMap Wiki wat op zijn beurt weer vindbaar is via Category:Dutch tagging guidelines - OpenStreetMap Wiki.

Weet niet of het logisch/beter is het proces zelf ergens te beschrijven, maar in het kader van ā€œ(alvast) iets is beter dan nietsā€. :blush:

Toptoptop, als alle zaken die eigenlijk permanente monitoring en updating vergen, zo geregeld waren dan zou OSM nog 10x zo goed zijn!

Heb je ook mensen die dit cyclische werkproces samen met jou doen en/of die je kan vragen het over te nemen als jij ff niet kan?

Strikt genomen is mijn username lowercase.

Het bijwerken van de administratieve grenzen is niet echt iets wat je als een team kunt doen, de werklast is veelal niet zo hoog dat meer dan ƩƩn persoon nodig is, en het coƶrdineren wie welke relaties bijwerkt is teveel overhead.

Als ik kom te overlijden zal iemand anders mijn tooling opnieuw moeten implementeren om die werkzaamheden over te nemen. Ik zou mijn scripts e.d. voor die tijd kunnen delen, maar ik zie liever niet dat elke willekeurige mapper zich met de administratieve grenzen gaat bemoeien. De barrier of entry voor OSM is al te laag wat kwaliteitscontrole bemoeilijkt.

Zolang ik er ben om als maintainer van de (woonplaats) grenzen hoeft niemand anders zich daar druk over te maken, en wanneer ik er niet meer ben hoeft men geen rocket scientist te zijn om dat werk over te kunnen nemen.

1 Like

Aangepast. :wink:

Aangenaam kennis te maken, @lowercase

7 Likes