Behoefte aan een nieuwe bron obliekfoto's?

In een ander gespreksdraad heb ik aangekondigd dat ik twee weken toegang heb tot de demoversie van een applicatie voor het bekijken en analyseren van obliekbeelden. Het betreft de applicatie van een concullega van het bedrijf van wie we de beelden reeds mogen benutten voor ons werk.

Het is nog niet gezegd dat we toegang krijgen of iets dergelijks. Maar nu alvast de vraag of en in hoeverre het voor ons nuttig is om toegang te hebben tot nog een bron van fotografie.

De demo loopt vandaag of morgen af en ik kan in ieder geval aangeven wat mijn ervaringen zijn. Voor het bekijken van de beelden wordt een andere applicatie gebruikt: obliquo. Die wordt door meerdere bedrijven gebruikt buiten de aanbieder van wie ik nu de demo heb gezien.
Deze applicatie heeft een aantal voordelen, maar ook wat nadelen. Een nadeel is dat ik geen inzage heb in alle geschoten beelden. Het betreft alleen selectie van de recentst geschoten beelden, voldoende om een dekkend beeld te hebben. Er is dus geen menu waar ik kan kiezen uit jaargangen, noch is er een plek om foto’s uit een iets afwijkende hoek te bekijken. En het is natuurlijk ook weer een extra plek om te kijken.

Het eerste voordeel is natuurlijk het beschikbare referentiemateriaal. De beelden zijn in een aantal gevallen van recentere datum dan de beelden waar wij gebruik van kunnen maken. (dit komt mede doordat zij nadien de fotografie verzorgen)

Het is daarnaast ook mogelijk om de hoogte (en breedte) van objecten op te meten aan de hand van de obliekbeelden. Met name hoogte beschouw ik als een waardevolle toevoeging aan onze gereedschapskist.
afbeelding

Ook de applicatie obliquo maakt dankbaar gebruik van OSM (carto) als basiskaartlaag. Overigens zonder attributie. Hun kaartlaag is enigszins verouderd (een aantal maanden), maar wordt wel op een eigen server van het luchtfotografiebedrijf beheerd.

Goed om wellicht al even toe te voegen is dat onze viewer ook met een API op te roepen is in de bekende GIS-programma’s, dus ook in Qgis. Daar heb ik zelf geen ervaring mee opgedaan. Geen idee hoe dat zit met JOSM.

Als we deze extra beelden willen gebruiken zal de primaire insteek hetzelfde zijn als eerder. Vragen de beelden beschikbaar te stellen voor vrijwillige bijdragers aan Openstreetmap en toestemming geven voor het gebruik van de data op die beelden voor het bijhouden van Openstreetmap en het beschikbaar stellen van de gebruikte gegevens onder de Open Databaselicentie van OSM. Op die manier kunnen wij profiteren van hun data en als gevolg kunnen zij weer een betere (OSM)basiskaart bieden aan hun klantenkring.

Het is nog absoluut niet zeker dat dit allemaal lukt om toegang te krijgen (en voor hoeveel mensen), maar dan weten jullie in ieder geval van het initiatief.

3 Likes

Hoi Luciën
(De komende weken doe ik weinig voor OSM. Ik blijf in .fr er maar vanaf)

Zou je van het gebouw op je foto ook een maximaal zoomed
foto in S&P kunnen sturen? Ik vermoed dat de resolutie hoger is?

dank je :+1:

Hoi Teun,

Ik vermoed dat er veel factoren van invloed zijn op het fotografisch beeld (zoninval, bewolking) en dat de cameratechnieken voortschrijden. Hier een beeld uit 2018 (waar toevallig de lichtinval vergelijkbaar is:


Het recentste beeldmateriaal van de locatie stamt uit 2019 tegenover 2023 in de demo van de concurrent.

Veel plezier in .fr!

Ik proef geen wild enthousiasme voor dit extra hulpmiddel. Persoonlijk denk ik dat we er wel wat mee geholpen kunnen zijn.

Ik ga binnenkort in conclaaf met de aanbieder om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Ik ben enthousiast over de beelden en ik denk dat het zeker helpt.
Maar ik kijk al heen en weer tussen tig viewers, tools, doelkaarten en lagen, en dat is enorm tijdrovend voor een batchverwerker zoals ik.

Om wild enthousiasme bij mij op te roepen zou het een aanmeldvrije laag in JOSM moeten zijn, bv in de onvolprezen lagenset van Allroads.

Vandaar mijn kat-uit-de-boom-kijkhouding.

2 Likes

Dat is niet mogelijk, want het is geen 2D laag.
3D heeft een andere type viewer nodig.

1 Like

Ik gebruikt S&P Obligue heel regelmatig en zou een extra mogelijkheid zou wat mij betreft zeker welkom zijn.

Ik heb zelf een script geschreven dat voor mij Firefox naar de locatie in S&P Obligue laat zoomen zodra ik de link met Ctrl+H, Custom URL uit utilsplugin2, open.