BAG-object heeft straatnaam, maar straat bestaat niet

Ik kom bij het verbeteren/aanvullen van straatnamen n.a.v. de BAG-import af en toe tegen dat sommige objecten in de BAG een straatnaam in het adres hebben, terwijl de bijbehorende straat niet bestaat.

Bijvoorbeeld: in Alkmaar is de Kwakelkade (http://www.openstreetmap.org/way/6620911), met een aantal woonboten langs de kant. De woonboten hebben het adres ‘Kwakeloever’ gekregen, maar een aparte straat of pad met die naam is er niet. Volgens Google Maps loopt er wel een pad met die naam, maar ik ben gisteren wezen kijken, en zo’n pad is er niet.
Een bijkomende merkwaardigheid in dit geval is dat er wel een straatnaambordje is met daarop ‘Kwakeloever (waterzijde)’, ter hoogte van woonboot Kwakeloever 23. Het bordje is op Streetview te zien: https://www.google.com/maps/@52.638121,4.756495,3a,79.1y,158.55h,79.65t/data=!3m4!1e1!3m2!1svhFQAkThg6Kmgu2y384vyw!2e0 .

Ik heb in dit geval ervoor gekozen alt_name=Kwakeloever toe te voegen aan de Kwakelkade.

In andere gevallen heb ik wel eens een oprijlaan de ontbrekende straatnaam gegeven. Of bijvoorbeeld het voetpad naar het politiebureau in de Bijlmer in Amsterdam, dat als adres Ganzenhoef 35 heeft.

Ik vind het eigenlijk twijfelachtig, want het lijkt op mappen voor de renderer. Ik vind het een beetje te verdedigen omdat het redelijk zeldzame gevallen zijn, en het toch prettig voor bewoners/gebruikers is dat hun woning/school/kantoor met de straatnaam te vinden is. Ik ken onderhand een tiental gevallen, en ik schat dat er door heel NL zo’n honderd zijn (ruwe schatting).

Daar komt bij: op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:addr:street staat dat ‘A way with highway=* and the corresponding name should be found nearby’.
Je zou kunnen zeggen dat de tag addr:street in dit soort gevallen niet klopt. OSM Inspector geeft een ‘street not found’ foutmelding in deze gevallen.

Hoe gaan anderen om met dit soort gevallen? Is er al ergens een discussie over gevoerd (kon ik niet vinden)?

Iedereen komt denk ik van dit soort gevallen tegen, in jouw geval is het water de straatnaam, en het pad heeft een andere straatnaam.
Dat de gemeente niet altijd deze straatnaambordjes plaatst valt mij ook op. Het lijkt me dat de BAG wel de juiste data heeft en de straatnaam (die niet visueel aangegeven staat) wel gewoon bestaat dus ook getagd moet worden.

Persoonlijk kom ik het regelmatig bij voetpaden (voor de huizen langs) die wel degelijk een straatnaam hebben, maar in dit soort gevallen ook lang niet altijd met een straatnaambordje vermeld worden. Ook bij Verzorgings/bejaardentehuizen heeft de aanrij/loop route een straatnaam in de BAG terwijl deze straatnaam bordjes af en toe wel geplaatst zijn. Meestal geef ik de weg naar deze lokatie de name tag en soms ook de parkeerplaats zelf als het echt een heel korte weg is.

Ook valt het me op dat veel paden in de BAG wel bekend zijn maar (nog) niet op OSM, de oorzaak zou kunnen liggen dat in dit soort gevallen ook geen straatnaambordjes geplaatst zijn, en dat tijdens de AND import deze data ook niet bekend was.

Het lijkt me niet dat je aan het taggen bent voor de renderer, meer dat de gemeente verzuimt om straatnaambordjes te plaatsen.

Volgens het NWB loopt er parallel aan de Kwakeloever nog een pad met de naam Kwakeloever, Google zal de naam uit het NWB overgenomen hebben.

Met de PDOK Viewer kan je het NWB raadplegen. Enable daarvoor de laag “NWB Wegen - Wegvlakken” in de folder “Nationaal Wegen Bestand”, klik op het blauw I icoon voor de Objectidenticatie waarna je op de kaart kan klikken voor details uit de actieve lagen.

Je kunt ook QGIS icm met MetaSearch plugin gebruiken om een NWB WFS laag op een OpenStreetMap kaart (via de OpenLayers plugin) te gebruiken.

Het is de moeite waard om te controleren of de wegen die volgens het NWB de betreffende naam dragen ook daadwerkelijk nog bestaan.

In de gevallen die ik zelf ben tegen gekomen heb ik op basis van Bing de wegen veelal toe kunnen voegen en de naam van het NWB/BAG mee te geven.

Hi, al een mailtje met deze melding verstuurd naar het kadaster ? 'k Hoef of kan het niet meer op de Limmerhoek gaan vragen. Dus laat de gemeente het maar per mail oplossen, zij zijn bronhouder.