Automatisk oprettede POI'er, der skal på fvst-sortlisten

@Niels_Elgaard_Larsen kører et super smart script, der automatisk tilføjer POI’er, der er blevet besøgt af fødevarestyrelsen til osm. Nogle af disse POI’er har ikke nogen reel position (f.eks. isbiler, færger mm.), eller også beskriver en underafdeling til et større POI (f.eks. kantiner, køkkener o.li.).

Jeg tænkte at tråden her kunne fungere som et centralt sted at indrapportere POI’er af den type, der skal på sortlisten, som gør at de ikke automatisk tilføjes.

Niels må meget gerne kommentere, hvis der er en anden måde det er lettere for ham på.

Plejehjemmets afdelinger er endnu ikke kortlagt i detaljer (og ikke tilgængelige for offentligheden), så disse POI’er roder bare mest af alt.

Samme historie med Vestergården. Disse POI’er er hverken tilgængelige for offentligheden eller brugbare før der er indendørs kortlægning af plejehjemmet:

Så vidt jeg forstår på beskrivelsen er det ikke en fuldautomatisk proces, når disse POIer tilføjes. Men jeg synes alligevel det nogle gange virker som om, at det er gået lidt hurtigt med den manuelle kvalitetskontrol ved tilføjelse af punkterne.

At fødevarestyrelsen fx laver kontrolrapporterne for et industrikøkken/kantinekøkken for hver afdeling af et plejehjem eller hospital, er måske ikke ensbetydende med, at disse administrative opdelinger også fremtræder ude i “virkeligheden” og bør kortlægges i OSM? Jeg er selvfølgelig klar over, at man ikke skal lave “tagging for renderer”, men som du siger, giver det nogle gange et forvirrende rod på kortet.

Jeg er også stødt på tilfælde, hvor der er tilføjet en masse punkter på én adresse, hvor man måske også lige burde have overvejet om alle disse spisesteder, køkkener eller lign. virkelig ligger dette ene sted, eller om det er fordi de blot er registreret under samme virksomhed. Tilsvarende har jeg også set steder, hvor samme restaurant, bager eller lign. tilføjes som to punkter lige ved siden af hinanden, fordi den af en eller anden grund optræder i Fødevarestyrelsens system med to forskellige kontrolnumre. Det giver jo heller ikke meget mening i forhold til slutbrugeren af kortet.

Overordnet set synes jeg det er en positiv ting, at vi har dette semiautomatiske værktøj til rådighed i Danmark. Mange restauranter, bagere osv. ville nok slet ikke komme på kortet ellers. De unøjagtigheder jeg nævner opstår jo nok fordi brugerne af værktøjet vurderer, at det er vigtigere at få alle interessepunkter oprettet end at bruge tid på at tjekke om hvert enkelt er rigtigt placeret eller relevant. Men jeg synes det kunne være fint med lidt mere diskussion om, hvorvidt det altid giver mening at tilføje et POI blot fordi der er lavet en kontrolrapport der.

Ja, det er ikke et automatisk system.
https://digitalfrihed.dk/restaurants/all.html

Og det behøver ikke kun at være mig, der bruger det.
I andre er mere end velkomne til at være med.
Start med at checke jeres eget område.
Jeg bruger fx en del tid på at verificere, at steder, der ikke længere har en rapport faktisk er lukkede (det er de store røde cirkler). Men hvis man kender områder, ved man det sikkert.

Jeg har i årenes løb justeret systemet så kantiner, plejehjem osv filtreres fra. Mange af de gamle er stadig i OSM, men forsvinder efterhånden som der kommer nye forpagtere på. Eller også fjerner jeg bare fvst:navnelbnr tagget.

Systemet fungerer overordnet på den måde, at det markerer fvst:navnelbnr tags i OSM som slet ikke findes hos fødevarestyrelsen og laver en filtreret liste af steder fra fødevarestyrelsen som ikke har et fvst:navnelbnr tag i OSM. Dvs, hvis nogen tilføjer et gyldigt fvst:navnelbnr tag i OSM, så vil det ikke blive markeret, selvom det ikke ville blive medtaget, hvis det ikke var i OSM.

På den anden side, så er der kommet rigtig mange plejehjem, osv med i OSM, fordi der har været kontrolrapporter på dem.

Birkebo afdelingerne og Vestergården afdelingerne har branchekode DD.56.29.00, så hvis man sletter dem, vil de blive filtreret fra fremover.

Bageriet Køkkenet på Vestergården har branchekode DD.56.10.99 Serveringsvirksomhed - Restauranter m.v. Så den bliver sværere at filtrere fra automatisk.

Så mange af disse afdelinger på plejehjem kunne nok slettes.
Men jeg mener at de burde tagges på en bedre måde. Wikien siger om hospitaler: “Hospital may be split into wards/clinics/departments/facilities/units/centers each limited to specific area. Sadly there is currently no good way to tag such features.”

Når vi finder en god måde at gøre det på, så mener jeg egentlig, at det ville være nyttigt at have name og fvst:navnelbnr på dem. Selvom vi ikke har indendørs stier så kan man stadig se på kortet, hvor man skal gå hen, når man skal besøge nogen. Og det kunne være praktisk at kunne checke kontrolrapporten, hvis man nu er der, fx for at besøge nogen.
Og jeg har fjernet adskille plejehjem, fordi mit værktøj har markeret, at kontrolrapporten ikke længere eksisterer.

Når der af og til er to punkter for samme sted, så er det enten fordi stedet har to forskellige funktioner (bager og cafe, hotel og bar etc) eller også er det dubletter som jeg eller andre har overset og som ikke markeres som sådan. Fvst er nogen gange ret langsomme til at fjerne rapporter for steder, som er permanent lukkede.

Mht til sortisten, så er det nemmeste vel pullrequests på GitLab

Bageriet er faktisk et bageri og en cafe, der er tilgængelig for offentligheden

“”
HUSK: Alle har mulighed for at købe hos os
“”

Tak for dit værktøj, jeg vil til at bruge det noget mere. Jeg prøver at forstå, hvordan man bedst håndterer Ellebakken 26 (3460 Birkerød). Jeg forventer, at ostevognen højst står parkeret på adressen, når den ikke er i brug, og derfor ingen relevans har på adressen:

Er det bare noget med at trykke Ignore, og så forsvinder den fra dit værktøj, Niels?

Nej, Ignore gør ikke andet end at fjerne markeringen (cirklen her) fra kortet og gemme det lokalt i browseren. Når man så trykker “ignores” får man en liste med de steder man har ignoreret i et format, der gør at man kan copy paste til en blacklist.json fil. Som man så kan lave en merge request med.

Ostevognen med Karsten Hillersborg er 5 forskellige steder afhængigt af ugedagen.