Ja, det er ikke et automatisk system.
https://digitalfrihed.dk/restaurants/all.html
Og det behøver ikke kun at være mig, der bruger det.
I andre er mere end velkomne til at være med.
Start med at checke jeres eget område.
Jeg bruger fx en del tid på at verificere, at steder, der ikke længere har en rapport faktisk er lukkede (det er de store røde cirkler). Men hvis man kender områder, ved man det sikkert.
Jeg har i årenes løb justeret systemet så kantiner, plejehjem osv filtreres fra. Mange af de gamle er stadig i OSM, men forsvinder efterhånden som der kommer nye forpagtere på. Eller også fjerner jeg bare fvst:navnelbnr tagget.
Systemet fungerer overordnet på den måde, at det markerer fvst:navnelbnr tags i OSM som slet ikke findes hos fødevarestyrelsen og laver en filtreret liste af steder fra fødevarestyrelsen som ikke har et fvst:navnelbnr tag i OSM. Dvs, hvis nogen tilføjer et gyldigt fvst:navnelbnr tag i OSM, så vil det ikke blive markeret, selvom det ikke ville blive medtaget, hvis det ikke var i OSM.
På den anden side, så er der kommet rigtig mange plejehjem, osv med i OSM, fordi der har været kontrolrapporter på dem.
Birkebo afdelingerne og Vestergården afdelingerne har branchekode DD.56.29.00, så hvis man sletter dem, vil de blive filtreret fra fremover.
Bageriet Køkkenet på Vestergården har branchekode DD.56.10.99 Serveringsvirksomhed - Restauranter m.v. Så den bliver sværere at filtrere fra automatisk.
Så mange af disse afdelinger på plejehjem kunne nok slettes.
Men jeg mener at de burde tagges på en bedre måde. Wikien siger om hospitaler: “Hospital may be split into wards/clinics/departments/facilities/units/centers each limited to specific area. Sadly there is currently no good way to tag such features.”
Når vi finder en god måde at gøre det på, så mener jeg egentlig, at det ville være nyttigt at have name og fvst:navnelbnr på dem. Selvom vi ikke har indendørs stier så kan man stadig se på kortet, hvor man skal gå hen, når man skal besøge nogen. Og det kunne være praktisk at kunne checke kontrolrapporten, hvis man nu er der, fx for at besøge nogen.
Og jeg har fjernet adskille plejehjem, fordi mit værktøj har markeret, at kontrolrapporten ikke længere eksisterer.
Når der af og til er to punkter for samme sted, så er det enten fordi stedet har to forskellige funktioner (bager og cafe, hotel og bar etc) eller også er det dubletter som jeg eller andre har overset og som ikke markeres som sådan. Fvst er nogen gange ret langsomme til at fjerne rapporter for steder, som er permanent lukkede.
Mht til sortisten, så er det nemmeste vel pullrequests på GitLab