Attentielijst van onlangs gereed gekomen of gesloopte panden

De topic ‘Verzoeken BAG-import’ loopt heel gesmeerd. Steeds meer mappers melden nieuwe panden, die meestal heel snel worden geïmporteerd.

Ik bedacht me dat er nog veel meer imports zouden kunnen zijn als we over een lijst zouden kunnen beschikken van objecten die onlangs de status ‘in gebruik’ hebben gekregen in de BAG. Dat je bij wijze van spreken een seintje krijgt als er een pand af is, en dus geïmporteerd kan worden.

Zo kunnen we op een meer structurele manier de kaart bijhouden, voor wat panden (+ standplaatsen/ligplaatsen) en nieuwe adressen/straten betreft.

En hetzelfde natuurlijk met objecten die gesloopt zijn.

Zou zo’n lijst al ergens zijn? Of kunnen we iets dergelijks maken?

Iets dat er een beetje op lijkt is al in de maak. Een WMS met verschillen tussen BAG en OSM.
De URL daarvan is bekend binnen de testgroep van de BAG plugin, brede beschikbaarheid komt pas als ik 24/7 hosting heb hiervoor.
Maar hier alvast een paar screenshots als voorproefje.

Overzicht van heel Nederland

Verder ingezoomed

Verder ingezoomed in JOSM met kaartje erachter

Nog verder ingezoomed verschijnen ook de ontbrekende huisnummers

Getoond worden de verschillen tussen BAG met OSM in kleurtjes voor gepland, constructie/gebouwd, sloopvergunning en gesloopt.
Gezien de reacties van de medetesters blijkt dit goed te werken.

Denk je hiermee ook vooruit te kunnen als dit zo beschikbaar komt?

Tijdens het testen van de update plug-in is een layer in ontwikkeling om visueel te kunnen zien waar de

  • Missende gebouwen (BAG status: bouw gestart of in gebruik)
  • Vergunning verleend
  • Sloopvergunning verleend
  • Afwijkende contouren (denk aan verbouwing, of na inmeting)
  • en nog een aantal mogelijkheden in ontwikkeling…

Met deze tool kun je vrij snel ontdekken waar er nieuwbouw of wijzigingen zijn.
Omdat de plugin nog in ontwikkeling is, en complex om te programmeren, gaat dan ook veel lof naar de ontwikkelaar van deze plugin en van de layer.

edit: Sander H was me net voor :wink:

Ik zie het al - dat komt helemaal goed :slight_smile:
Dit is inderdaad wat ik bedoelde.

Hoi Jan,
Ik heb even uit de bagextract de nieuwe panden adressen jaar 2016 maand januari geselecteerd en zijn hier te downloaden: http://home.planet.nl/~dankelm/bag/BAG_201601_pand_adres.zip groepjes gemaakt per provincie.

Dank voor de preview, Sander en Commodoortje. Lijkt me bijzonder handig.
Momenteel zet ik in bagviewer.kadaster.nl een filter op bouwjaar van 2014 t/m 2016. Dat geeft helaas geen onderscheid in bouwvergunning verleend / bouw gestart / in gebruik, maar laat wel mooi zien waar is/wordt/zal worden gebouwd.

Bouwjaar zegt helaas niet zoveel ben ik bang. Hieronder de ontbrekende panden op bouwjaar (totaal ~270.000):

Komt voornamelijk aangezien gemeenten sinds de grote BAG import blijkbaar grote hoeveelheden correcties hebben doorgevoerd.

Naast panden zijn er ook veel adrescorrecties en toevoegingen geweest (~450.000). Dat gaat van omnummering in de straat voor ingevoegde nieuwbouw (+nieuwbouw zelf), een rijtje huizen dat de verkeerde kant op was genummerd, uitgedeelde postcodes, ingetrokken postcodes, gewijzigde huisnummertoevoegingen.

Daarbij nog niet gerekend de verbouwingen van huizen waardoor de contouren een beetje tot flink zijn aangepast.

Dus wat dat aangaat is er ook in OSM nog een hele correctieslag te maken.
Het geeft ook een beetje de complexiteit aan van de situaties waar de plugin mee overweg zou moeten kunnen.

Als de plugin beschikbaar komt is het goed om te weten dat er meer gebouwen ontbreken dan gebouwen met bouwjaar 2014 en verder.
De volgende gebouwen mis is nu soms:

  • Gebouwen die niet in de bag staan, bv. een wegkapel, bunker. Deze zaten wel in de 3dshape import maar zijn na de bag import vaak verdwenen (tenminste in de omgeving Noord Limburg).
  • Gebouwen die eerder gebouwd waren maar waar een vergunning was om te verbouwen. Deze stonden/staan vaak onterecht op “bouwvergunning verleend” in de BAG.
  • Gebouwen die op de verkeerde plaats stonden/staan in de BAG. Dit heb ik maar 1x gezien ergens in Venray: Een nieuwe schuur staat in Bing (duidelijk een nieuw dak) op een ander perceel dan in de BAG.
  • Gebouwen die onterecht verwijderd zijn in de BAG. Een voorbeeld heb ik hier van gezien in Venlo. Dit gebouw is veel later weer terug gekomen.