Arnhem Centraal drijft mij tot waanzin

Laat ik als Arnhemmer beginnen met mijn frustratie uiten over wanneer ik weer eens iemand op het station wil afhalen en naar de kiss-and-ride plek wil sturen waar in mijn auto wacht.

“Als je uit de perrontunnel komt pak je in de grote hal de roltrap naar boven, gaat naar rechts en door de deur naar buiten. Daar sta ik te wachten”

Lukt vaak niet. Wat nog erger is als ik iemand vanuit de ondergrondse parkeergarage naar het voorplein wil “lokken” waar ik sta te wachten.

NIEMAND heeft ooit de moeite genomen een kaart van dit complexe lekkende complex online te zetten.

Ongeveer een jaar geleden heb ik al de nodige aanpassingen gedaan aan de bestaande mapping wat mij toen al tot razernij dreef om zaken enigzins toonbaar te krijgen (Met name die pedestrian highway als viaduct door de stationshal waarvan de grijze outline maar niet gerenderd werd)

Het afgelopen jaar heb ik na de nodige surveys en raadplegen online bronnen de hele 3d-structuur in mijn hoofd kunnen krijgen en zojuist na een maand vertwijfeling de eerste aanzet geupload.

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=127842430

Behalve dat opnieuw de grijze outline van het viaduct weggevallen is denk ik dat er een goede basis is om hierop verder te borduren aan het 3d/indoor-mappen.

Graag jullie feedback. Met name over hoe na toevoegen van al die indoorzaken we de standaard cartoweergave toonbaar kunnen houden / krijgen.

Hier de indoorviewers:

Waar het over gaat

Ik kan alleen maar zeggen, bravo dat je het probeert. Ik kom er voor mijn werk (Rijntoren) al jaren regelmatig doorheen, heb alle hoeken en gaten wel gezien inmiddels. Onding om te karteren ja.

Laatst kwam het volgende tegen:

Albert Guillaumes Marcer published digitalised sketches of different metro station layouts around the world. Of interest to indoor mappers and transport nerds.

Hele interessante link. Vooral hoe Marcer tot enkel de “bare essentials” gegeneraliseerd heeft. Vooral de kaartjes van Barcelona vond ik interessant aangezien ik daar een paar maanden voor mijn werk zat en in mijn vrije tijd via de metro de hele stad verkend heb.

Mooi voorbeeld van indoor mappen, klasse. Lijkt me idd geen makkelijke door alle hoogteverschillen. Je bent al een heel eind gekomen.

Wat ik zo snel zie.

  1. indoor=yes op die grote brug binnen lijkt niet op indoor renderers te renderen omdat het indoor=yes is. Dat is toch gewoon een indoor=corridor?
  2. Deze trap heeft geen van-> naar level (dus bijv level=0;1)
  3. Vanwaar level=-0,5? Persoonlijk zou ik daar level=-1;0 van maken
  4. Waarom je brug niet meer renderd weet ik niet. Heb je iets aangepast/toegevoegd daar (qua z-oder dan). Mogelijk dat je aan alle highway=pedestrian gebieden ook een layer= moet toevoegen naar level=. Layer geeft namelijk de z-order aan tussen overlappende wegen. Weet niet in hoeverre carto daar iets mee doet overigens

Toevoeging, carto renderd kleine vlakken boven grotere vlakken. Kijk eens wat er gebeurd als je je brug in kleinere vlakken knipt in vergelijking tot de onderliggende voetgangersgebiedden

Het is jammer dat de hoogteverschillen met level 0;-1 niet als schuine vlakken (of zelfs niet) getoond worden. Ik zit nog te broeden op wat creatieve oplossingen hiervoor.

  1. Indoor=corridor impliceert geen area=yes. Ik vermoed dat er een conflict zit tussen highway=pedestrian en de indoor tagging want ook aan indoor=corridor toevoegen van area=yes lijkt niet te werken. Ik ga proberen een aparte highway=pedestrian voor carto en een indoor corridor voor de indoor tagging toe te passen.
  2. Dank voor de oplettendheid, pas ik aan.
  3. De hele toerit naar de parkeergarage is idd -1;0. Echter is er een deel in de buitenlucht en een deel ondergronds. Vandaar dat het mij logisch leek de twee helften met halve levels aansluitend te maken. Links- of rechtsom zie ik dat er nog wat aan deze toerit getweakt kan worden.
  4. Ik heb verschillende hypotheses hierover. De combinatie van highway=pedestrian als area en indoor=x zorgt ervoordat het vlak geen “brugrandje” krijgt, waardoor ik uiteindelijk een aparte man_made=bridge heb toe moeten voegen (die nu niet gerenderd wordt).
    Een jaar geleden dacht ik het met de nu in gebruik zijnde tagging voor elkaar gekregen te hebben door handmatig de afzonderlijke tiles opnieuw te laten renderen. (ik observeerde namelijk dat net díe tiles niet als “dirty” werden gemarkeerd door de renderer. Dit is nu niet het geval) Zoals in punt 1 al geschreven denk ik dat ik een strakkere scheiding tussen indoor- en outdoortagging de oplossing is

Over je toevoeging: Ik bedenk me dat ik eerder ergens anders problemen had met building=roof boven een pedestrian area. Volgens mij zijn de rendering rules/logic voor highway=pedestrian in combinatie met andere zaken niet helemaal optimaal

Als net-niet Arnhemmer - maar wel jarenlang forensend via Arnhem - heb ik me al jarenlang afgevraagd hoe Arnhem Centraal te verbeteren. Maar gezien de enorme complexiteit heb ik dat nooit aangedurfd. Met name de vloeiende overgang in niveaus en de oorspronkelijke BAG vlakken waarbij de parkeergarage totaal over de ‘bus-kuil’ (de lus van de stadsbussen) heengaat waren me een doorn in 't oog. Ik heb even met de gedachte gespeeld parkeergarage en twee torens te splisen, maar er nooit toe gekomen. Dapper dat jij dat wel doet.

Oh, en voor het ‘kiss and ride’ -probleem: spreek voortaan af aan de Sonsbeekzijde. Doe ik altijd met mensen die het station niet heel goed kennen. Werkt veel beter :wink:

Marcel

1 Like

Ik denk eraan om dat hele oorspronkelijke BAG-vlak te verwijderen aangezien dit geen toegevoegde waarde meer heeft. Het is enkel de outline van het hele complex.

Sonsbeekzijde heeft ook mijn voorkeur, alleen is dit met de auto niet altijd optimaal bereikbaar. En er zijn hier maar twee “kiss and ride” plekken en er wordt regelmatig gehandhaafd, dus wachten is lastig. (ik zal je een “rant” over het Arnhemse verkeer besparen)

Aantal indoor=room toegevoegd

Na het nodige gerommel ben ik een stuk dichterbij het achterhalen van wat het renderprobleem met het viaduct precies is:

Op de OSM Carto github heb ik de bevestiging gezien dat highways als area in combinatie met tunnels of bruggen niet correct renderen én dat gebouwen bovenop highways als area ook niet correct renderen. Dit laatste issue treedt ook op bij bruggen boven area’s.

Ik ga eens broeden op een oplossing hiervoor. Meest voor de hand liggend zou zijn om die hele highways als area binnen de stationshal geheel te laten vervallen en enkel de voornaamste looproutes als footway op carto te tonen.

1 Like

Dit ging niet om het het wel of niet renderen op carto maar algemeen indoor taggen. Je ziet dat die brug nu ook niet op indoor renders verschijnd. indoor=yes wordt niet gebruikt in het indoor tagging schema. Die brug (het highway=pedestrian stuk is indoor=corridor en niet indoor=yes). indoow=yes zou je kunnen gebruiken op wegen

Edit: nevermind dit hierboven :slight_smile: Zie dat er al corridor op staat. Dan heb ik het fout gezien gister

Ah dat is de reden, ik dacht dat je een splitlevel wou mappen.

Lijkt me prima. Indoor mappen lijkt me een valide reden om van de BAG contouren af te wijken. Moet je wel een note= toevoegen dat mensen de BAG geometrie niet gaan herstellen (al zal menig bag importer omdraaien als ie de complexiteit inziet wat die edit gaat worden :smile: )

Het is de fout can carto, niet van jou. Je data is goed dus ik zou dat niet speciaal aan carto gaan aanpassen. Carto is sowieso niet geoptimaliseerd voor indoor tagging. Eigenlijk zou carto alle indoor objecten niet moeten weergeven. Dat je een soort top-down aanzicht krijgt. Voor indoor taggen zijn er special renders. Of ze moeten indoor taggen op osm.org inbouwen.

De grote BAG outline is nu in tweëen gesplitst, één deel voor de stationshal en één deel voor het busstation. Ik zal dit weekend eens kijken hoe ik een en ander met layers en eventueel building parts netjes kan krijgen.

Nee, je had het goed gezien. Ik had juist voordat je het opmerkte indoor=corridor naar indoor=yes gezet om te kijken hoe dat met onder andere die brugrendering uitpakt. Je zult de komende tijd wel vaker dit soort zaken tijdelijk zien veranderen. Bij mijn weten is er geen zandbak/testomgeving beschikbaar waar ik wijzigingen voor zowel carto als de indoorviewers kan bekijken.

Ik denk er aan om toch -1;0 te gebruiken omdat een extra levelselector in indoorviewers niet bijdraagt aan het overzicht.

Ik zag dat er op het OSM-wiki al een pagina voor Arnhem is. Ik overweeg hier een subpagina voor Arnhem Centraal aan toe te voegen om de algehele mapping te beschrijven en vanaf de OSM objecten met een note en url daarnaartoe te verwijzen.

Ik ben het volledig met bovenstaande eens. Echter beschouw ik indoor tagging als een obscure “Spielerei” totdat osm.org dit gaat ondersteunen. En daartom ben ik toch geneigd om prio aan carto te geven.

Ik zie dat je het al hebt toegevoegd. Ik zou wel even ie “handige JOSM plugins” nader toelichten (deels eigenbelang want ik zou ook graag willen weten welke jij voor indoor mappen gebruikt).

Dit zal ook nog wel even een hele tijd zo blijven. Misschien dat de verhuizing naar vector tiles meer verandering teweeg brengt. Of ze moeten openlevelup (of indoor=, die lijkt nog te worden onderhounde) inbouwen in osm.org als nieuwe laag

Die pagina-aanvulling is slechts een beginnetje. Ik heb nu de volgende formulering gebruikt:

Indoor plugins (Indoor Helper) en tekenstijlen (Indoor) voor JOSM zijn beschikbaar en mogelijk behulpzaam. Echter eigen inzicht, bovengenoemde filters en het wiki zijn op termijn betere tools.

Wat werkelijk de beste workflow-boost voor indoor mapping geeft is het gebruiken van filters voor de levels / layers omdat de ingebouwde levelfilter de niet-gefilterde elementen nog steeds donkergrijs toont.

Om bepaalde (x - y) assen vast te stellen en nieuwe objecten daaraan parallel te houden had ik een drietal 90 graden winkelhaken getekend van highway=primary die ik naar behoefte in zijn geheel versleepte.

Ik heb vooralsnog niet de intentie een how-to indoormapping te gaan schrijven.

Twee jaar geleden heb ik dit station uitgebreid gemapt met behulp van ProRail data. Toen heb ik zo goed mogelijk de balans proberen te zoeken tussen detail en renderbaarheid. M’n conclusie was namelijk dat met het mappen van alle details de renderbaarheid verloren gaat en dat is best vervelend als je nog even op de kaart wil kijken om je trein te halen. Met die gedachte heb ik dan ook gemapt: de routes richting de trein werden op een logische manier gerenderd en de rest vond ik minder belangrijk.

Neem ook eens een kijkje bij andere stations zoals Utrecht Centraal, Breda, Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Daar heb ik ongeveer hetzelfde geprobeerd.

Dank voor de tips. DIe plugin kende ik nog niet. De level selector van JOSM is idd niet handig (wel om snel te wisselen maar de weergave is inderdaad niet handig). Ik zal eens een ticket bij JOSM aanmaken om een custom rule in te kunnen geven bij die level selector.

Nee snap ik, was ook niet de bedoeling van mijn opmerking. Gewoon welke plugin en misschien een mapstyle is voldoende. Dan weten mensen waar ze kunnen starten

Tilia,

Ik ga het zelf niet doen om jouw workflow / planning niet te doorkruisen, maar kan jij ook de uitstaphalte op het streekbusstation mappen ?

<offf_topic:>
Buiten de gewone daguren gebruik ik de parkeerplaatsen op de Bouriciusstraat (naast dat nieuwige kantoorpand) voor kiss 'n ride. Werkt meestal prima - nog nooit handhaving daar meegemaakt.
</off_topic>

Marcel.

Die kun je gewoon toevoegen hoor, dat zit mij niet in de weg.