Ik vind beide opties goed. Voor mij hangt het ervan af hoe het op de weg staat aangegeven, en hoe eenvoudig de layout van de route is.
Eenvoudig; aanlooptak is onderdeel van de route
Bij een eenvoudige rondwandeling, als er een markering is die je gewoon kan volgen en die “toevallig” een stuk weg twee keer doet, zet ik de stukken weg gewoon op de juiste plek in de reeks. Ik geef dan geen approach rol, want die is bedoeld om aan te geven dat je naar een route toeloopt.
Eenvoudig; aanlooptak is zelf geen onderdeel van de route
Als er een bordje staat “Naar de rondwandeling” of zo, dan is het echt een aanlooproute, dan maak ik de rondwandeling aan en neem ik de aanlooproute er als approach in op. En dan 1x.
Iets ingewikkelder kan ook. Het gaat er dan om, doe je de aanlooptak in principe twee keer, of in principe één keer.
Eenvoudig rondje, maar meerdere aanlooptakken
Approach is bijvoorbeeld als er een route in een natuurgebied rondloopt, en dan zijn er op verschillende plekken parkeerplaatsen met paden naar de route toe. Het is dan niet de bedoeling om telkens heen en terug naar elke parkeerplaats te gaan.
Meerdaagse rondwandeling; meerdere aanlooproutes
Of neem het Brabants Vennepad, dat is een meerdaagse rondwandeling, maar hij heeft takken naar plaatsen met een treinstation. Het is niet de bedoeling dat je heen-en-weer naar alle stations gaat. Dan maak je die takken “approach”, en bij voorkeur elk als een aparte relatie waar de approach route instaat. In de overkoepelende superroute relatie zet je de approachrelaties met de rol approach. De wegen zelf hebben geen approachrol.
JOSM
JOSM zou rekening moeten houden met aproach wegen in een routerelatie. Hij zou dan de elementen met andere rollen dan forward en backward, moeten overslaan bij het maken van de continuïteitslijn.
Ik heb geen idee of dat heel moeilijk is. Ik denk het niet, maar je moet wel iemand hebben die het kan programmeren en die het belangrijk genoeg vindt om er een Pull Request voor in te dienen.
Overigens zie ik bij sorteren in JOSM geregeld deelrondjes ontstaan, maar ik heb nog niet helemaal door hoe dat werkt. Maar ook bij sorteren houdt JOSM geen rekening met andere rollen dan backward en forward.