ANWB shop tag?

Het taggen van zoiets als een ANWB-winkel kun je in OSM niet bevredigend oplossen. Eigenlijk zou je aan de key ‘shop’ meerdere waardes willen kunnen hangen, maar OSM is niet zo geprogrammeerd dat dat kan.
Je zou shop=car_parts, shop=clothes, shop=shoes, shop=outdoor, etc. allemaal willen gebruiken, maar zoals OSM nu in elkaar zit, moet je kiezen voor iets dat de lading het beste dekt.

Ik zou zelf denk ik kiezen voor shop=outdoor. Weliswaar denk je dan misschien meer aan winkels zoals Bever Sport, en dat lijkt dan iets heel anders, maar het verschil is ook weer niet zo groot. Dit soort winkels lijkt mij het meest drijven op kleding en schoenen van het sportieve/vakantie-soort. Bever verschilt daarin niet veel van de ANWB. Ik was toevallig vandaag nog in een ANWB-winkel (Bijlmerplein), en daar was zo ongeveer 3 kwart van de ruimte door kleding ingenomen. Bij andere ANWB-winkels die ik gezien heb was dat ook zo. En ook bij de Bever-winkels die ik ken.

OK goeie uitleg. Outdoor kan ik mee leven. Ook omdat een niet-standaard tag geen eigen icoontje heeft bij het renderen. Shop=outdoor dus? :sunglasses:

Betekent dat er zo’n 30 winkels “verkeerd” staan.

Dordrecht is nu shop=outdoor. In de mapnik “rendert” dat als een hikingfiguur en op de OFM als een koffer. Was tourism = information. Kun je die vast overslaan.
Overigens is het assortiment tegenwoordig wel erg beperkt. Bergschoenen niet voorhanden. Het oogt meer als een kledingzaak.

Om te weten of die verkeerd staan, zou je die andere 30 mappers moeten contacteren en vragen waarom zij die bepaalde tag hebben gekozen. Is het assortiment in al die shops hetzelfde ? Of zijn er die meer de focus leggen op een bepaald type item?

Er worden ook wel dingen gedaan zoals

shop=outdoor;clothes;car_parts

of
shop=outdoor
clothes=yes
car_parts=yes

om aan te geven dat die andere zaken ook verkocht worden. Allemaal niet echt “standaard”, maar dan staat die data er wel in.

Ik voel de behoefte mijn eigen opmerking te corrigeren.
Je kunt wel degelijk meerdere waardes aan 1 tag geven. In het geval van de ANWB-winkels zou je ‘shop=outdoor;clothes;travel_supplies’ kunnen gebruiken.
Zie de wiki op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multiple_values .

Ik dacht heel lang dat meerdere waardes op 1 key niet gewenst was, maar waar ik dat vandaan heb weet ik niet.

Meerdere waardes kan juist heel handig zijn.

Edit: op de wiki staat ook commentaar tegen: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Semi-colon_value_separator

Ik kwam er op, omdat ik het tegenkwam in Osmand. Daar kun je tegenwoordig restaurants selecteren op ‘cuisine’. Je kunt meerdere waardes aanvinken, en zo kwam ik er achter dat er restaurants zijn met meer dan 1 ‘cuisine’.

Zoeken op restaurants met ‘italian’ en ‘pizza’ levert overigens bijvoorbeeld in Osmand restaurants op die **beide **waardes hebben. Dat vind ik (in dit geval) dan weer niet zo handig van Osmand, want dat bedoelde ik niet met die zoekopdracht. Ik bedoelde het als ‘italian’ **of **‘pizza’, Osmand interpreteert het als ‘italian’ **en **‘pizza’.
Dat scheelt enorm in zoekresultaat. Maar goed, dat ligt aan de renderer Osmand. En natuurlijk is het gebruik van AND en OR-operatoren in zoekopdrachten op zich een ander onderwerp.