Antennekaart.nl/kaart

Ik weet daar te weinig van. Antennekaart.nl zegt er in ieder geval veel over. Met dank aan Geim heb ik alle beschikbare gegevens over 1 heel volle hoge nabije vakwerkmast opgevraagd aan
https://antenneregister.nl/Html5Viewer/Index.html?viewer=Antenneregister_extern

Ik heb in het formulier Openstreetmap genoemd bij Organisatie en ook samengevat wat de achtergrond van de vraag is. Als ik een antwoord krijg horen jullie het. Als er wel degelijk geregistreerd staat wat er tussen de antenne en moeder aarde zit vraag ik ook gegevens over een antenne op een kerk en op een dak van een gebouw van een onderwijsinstelling.

teun

Dat klinkt veelbelovend :+1:

man_made=antenna dekt m.i. de lading niet. Het ding wat op de grond staat is een mast of tower waar antennes (van verschillende providers) op gemonteerd zitten.
Het hele man_made=antenna wordt ook gedekt door man_made=mast met alle variabelen die je er dan aan kunt hangen en kan m.i. beter vervangen worden door man_made=mast.

Voor het gemak zit bij een nabije mast hier onder de antennes een emergency / siren. :slight_smile:
Nog geen antwoord van het antenneregister. Op het invulformulier staan veel privactgevoelige velden. Ik denk dat ze een beetje voorzichtig zijn geworden met al die anti-5G mastbranden. Ik hoop vooral dat ze exacte coordinaten hebben naast de bouwaard van waarop het ding staat, mochten we een massa import overwegen

1 Like

@Geim Dat ben ik met je eens. Ik bedoel meer dat we de mast en antennes als aparte nodes op de kaart zetten, zodat je niet het tagging schema van de mast vol hoeft te proppen met de tags van alle antennes die erop zitten. De tag support=* geeft dan aan dat de antennes inderdaad aan de mast verbonden zijn.

De mast is dan nog wel het belangrijkste object voor algemene kaarten zoals Carto, maar met aparte antenne-nodes kun je ook een kaart zoals antennekaart.nl maken waarop juist de antennes goed te onderscheiden zijn.

@Friendly_Ghost Eerlijk gezegd boeit me eigenlijk alleen die mast die er staat. Dat is het kenmerkende element in “het veld”.
Dat er antennes aan/op zitten kan ik zien, maar van wat voor antennes en van welke provider kan ik van buiten niet zien. Dan stopt voor mij eigenlijk de ground truth.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat het zaak is om de masten op de kaart te houden, maar ik zou die als losse objecten neerzetten.

En als we degelijke data van antennes in OSM kunnen krijgen, dan zie ik weinig reden om het niet te doen. Het zijn fysieke objecten die wellicht voor anderen wel relevant zijn.

Ik had op verzoek van @tttnnn24 de volgende changeset gemaakt om te laten zien wat ik bedoel met het los mappen van de zendmasten: Changeset: 133308934 | OpenStreetMap

Is het een idee om daar dan ook telecom=antenna aan toe te voegen? Het zijn telecom objecten dus dan moet er naar mijn mening ook een telecom tag op als first level key.

Die tag is bijna exclusief gebruikt in een Belgische import. Ik vind het op zich prima om 'm hier ook toe te passen als we een import kunnen doen.

Mijn mailtjes met een geduldige medewerker van het Antennebureau leren me dat zij over antennes voor mobiele communicatie niet meer hebben dan ze periodiek publiceren op hun website.

De RDI (Rijksinspectie Digitale Infrastructuur voorheen Agentschap Telecom) heeft meer zenders (bijv radioamateurs, straalzenders, C2000 etc) en meer gegevens (bijv veldsterktemetingen). Voor OSM interesseren die mij niet erg.

Een recente versie is
https://www.antennebureau.nl/binaries/antennebureau/documenten/rapporten/2023/2023/antenne-installaties-2023/jaaroverzicht-antenne-installaties-2023/Antennetotalen+jaaroverzicht+2023.ods

De coordinaten zijn wat de providers aanleveren. Iemand zin om die 51000+ regels te martelen totdat ze Casper-gegroepeerde masten, vuurtorens, watertorens, kerkdaken en zo leveren? Een goede testgemeente lijkt me Goirle of de woonplaats van een vriendelijk spookje :slight_smile:

Als ik tijd heb deze week kan ik wel wat data manipuleren voor een werkbaardere dataset.
Vuurtorens en zo wordt wel wat lastig als deze data niet in de dataset aanwezig is. :slight_smile:

bravo en bij voorbaat dank

Antennemasten staan niet in de BAG.

Dat heb ik ook nooit gezegd. Ik zei alleen dat BAG-importeurs meer weten over het onderhouden van OSM data-imports na de initiële import.