Adresser er for den danske del af OSM, så vidt jeg forstår, noget der importeres automatisk. Jeg kan desuden se i ændringssæt-kommentarer, at folk må oplyses om at rettelser sker ved at henvende sig til kommunen fremfor at lave dem i OSM.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på, at man måske burde bede udviklerne af Streetcomplete-appen om helt at deaktivere adresse-opgaven for Danmark? Det kan jeg se, at de for eksempel har gjort for Italien, der åbenbart også har en speciel måde at kortlægge husnumre på.
Ved ikke om ret mange bruger SC til adresse-rettelser i DK, så måske det er et ikke-problem. Men det vil jo også være frustrerende for SC-brugerne, hvis de oplever at deres rettelser blot bliver annulleret senere.
2 Likes
Opgaven “Hvilket husnummer er der på denne bygning?” er allerede deaktiveret (“Aldrig vist i Danmark”). De har nok blot overset, at man stadig kan vælge “Adresser” på listen over lag-opgaver.
En opfølgning: Hos SC er der betænkeligheder ved at deaktivere Adresser-laget i DK. Det kan jo også meget vel være, at det er mig, som har misforstået adresse-synkroniseringen i DK, og at denne i virkeligheden ikke nødvendigvis konflikter med redigeringer foretaget via SC.
Ud fra beskrivelsen på den danske wiki om adresser, forstår jeg det dog som om, at rettelser af adressepositioner eller tilføjelser/sletning af adresser i DK vil være spildt arbejde, eftersom den automatiske synkronisering med Danmarks Adresseregister vil omgøre det på et senere tidspunkt. Er det rigtigt forstået? Eller er det “bare” et spørgsmål om, at man helst vil undgå tilføjelse af andre adresser på kortet, end dem der stammer direkte fra DAR?
Kan man forestille sig adresse-redigeringer foretaget i SC, som fint kan supplere eller eksistere side om side med den automatiske adresse-synkronisering i DK?
Jeg har ikke selv prøvet at lave adresse-redigeringer i SC. Men det ser ud til, at man både kan rette på de eksisterende adressepunkter (inkl. at flytte position) og tilføje helt nye.