Angående konflikt/diskussion om cykelvägar

Nej eftersom olika länder har olika regler så blir det hela tiden variationer, samtidigt som val tas i det att man på någon tidspunkt har försökt tolka lokala förhållanden över till OSMs etablerade taggar. Det är inga enorma skillnader men ändå bra att hålla ett öga på.

Problemet är att man inte bara kan kolla på “kartan” eftersom det inte bara finns en karta. Vem som helst kan rendra sin egen kartvy och bestämma sig i den för vad som är “rätt”.

Vilka appar är det du ser på?

Exakt. Jag tycker att det verkar konstigt att så många appar skulle vägra att navigera cykel på vanliga vägar. Btw, vilka vägklasser är det vi snackar om här? I länken som archie tog fram så ser det ju mest ut som det handlar om residential. Det låter ju väldigt skumt att en cykel-app skulle rent utav kräva att vägar i bostadsområden måste ha en bike-lane.

2 Likes

Hade varit väldigt bra med en svensk OpenStreetMap förening likt Wikipedia Sverige, som kan sätta standarden för Sverige så att de blir tydligare vad som gäller här.

Behövs ingen förening. Konsensus och dokumentation på OSM wiki räcker långt.

3 Likes

Vad är otydligt? Jag är en av dem som översätter appen till svenska och kan ändra direkt om det ska vara någon annan text.

Först och främst måste jag säga att appen är fantastiskt bra översatt, så tack för det!

Sen sa jag inte att det va otydligt, utan att det går att misstolka.

Det som saknas (kanske) är att markera att markering måste finnas. Visst, det syns på bilden, men den går att tolka som “en fil, cyklar kan cykla här”. Om texten förstärker att markeringen ska finnas på vägen det tror jag att den felaktiga tolkningen skulle försvinna.

Edit: fast sen står det “cykelkörfält”, så det kanske egentligen inte är ett problem. Förutsatt att man vet vad det är för något. Aja, gör vad du vill med den här informationen, jag har inga starka åsikter åt något håll.

Jag kan lägga till “markerat”, “med markeringar” eller något i den stilen.

1 Like

Residential-vägar i centrala Arboga.

Och för att förtydliga, så har ingen av dessa vägar målade cykelvägar på bilvägen. (Jag bor i Arboga och vet att det är så).

Däremot finns gång/cykelvägar i centrala Arboga, men dessa är fysiskt åtskilda från bilvägarna, och därmed även mappade separat som egna highways.

Kanske vi kan dra en slutsats av detta:

  • Mappa inte för renderaren (appen). OSM är en databas med information om många saker. Vad som visas i en app, bestäms av den som bygger app:en.

  • Det finns inte någon “Karta” (singular). Den karta som man exempelvis ser på webben är endast exempel på vad som kan visas. Den visar inte alla info från osm-db, för då skulle det bli alldeles för “klottrigt”.

  • OSM är internationellt. Rekommendationer hur vägar ska mappas i Sverige finns exempelvis här: Sv:Map Features - OpenStreetMap Wiki.

  • Om man är osäker eller nybörjare, fråga i detta forum eller i “Help och support”, så att det inte blir fel. Och riskera att ändringar raderas. Bättre att göra rätt från början.

Du @victor-valencia-vasterbottenost gjorde helt rätt givet förutsättningarna, Street complete är inte alltid perfekt mycket kan misstolkas tyvärr. De flesta taggar någon gång efter hur deras saker kommer rendras även om de inte borde det.

Såg att det nyligen va nån som hade taggat massa galenskap för att få bättre golfbanor i nåt spel han spelade (som då använde OSM). Härligt.

Hoppas att du, @victor-valencia-vasterbottenost inte blir avskräckt från OSM (som jag har blivit flera gånger från Wikipedia). Så länge man inte gör jättekonstiga saker och fokuserar på vad som finns på marken över vad som rendas i kartan så brukar det gå finfint.

3 Likes