Det finns många adresser i icke urbana områden, där man angett:
addr:street=namn
Om “namn”, dvs. ett vägnamn, inte finns i närheten, så indikerar bl.a. OSMOSE detta som fel. Och på “landet” finns det normalt inga vägnamn i glest bebyggda områden.
I stället bör man ange ort- eller bynamnet med:
addr:place=by/ortnamn
Och om orts- eller by-namnet inte finns, är det bra tillfälle att även addera det.
Ja, jag håller med. Jag har rättat en del sådan fel, som OSMOSE har flaggat. Det finns dock mycket kvar av den sorten. Anledningen verkar i många fall att man inte känner till det jag påpekat. Det var därför jag ville ta upp detta på forumet. Kanske är det någon som blir klokare av det…
Jag fattar vad du menar - men jag bor ju själv i ett område med likande adresser här i hemma i Schweiz
Ibland får man ju en note från andra som påpekar denna “problem”
På den andra har en annan användare nu tillagd vägnamn som väl inte finns …
Du pekar på ett annat problem vägnam. Officiella, inofficiella och påhittade-av-någon.
Jag ser ibland att någon har satt ett vägnamn=by/ortnamnet. Och tycker det känns ganska osäkert om det är korrekt. Exempelvis i en kommun fanns bynamnet på alla vägar i det lilla samhället. Dvs. samma namn på flera vägar. I det fallet såg jag att så var fallet även NVDB. Kanske var det någon i den kommunen som hade “hittat på” att alla vägnamnen skulle vara så. Eller så var det verkligen korrekt. Men i så fall skiljer sig den här kommunen från andra kommuner jag jobbat med. Detta blir ett problem när man inte är plats och kan kolla vad som gäller.
Absolut
I min hemkommun - och andra likande kommuner i min Kanton (län) - använder vi addr:place även om just denna adress är vid en väg med namn.
Jag tror (!) att häromkring väljer man addr:street bara om där finns husnummrar från 1 till x för alla vägar i kommunen/byn annars användar vi mest en försäkringsnummer (som alla bygnader har).
Min hemkommun (på toppen) och en med addr:street nere i dalen
En sak å tenke på er at når adressedata snart blir åpne, så kan alle adresser oppdateres automatisk. Men i en slik oppdatering vil ikke skriptet lett kunne avgjøre om adressen faktisk angir navn på en gate, eller om adressen angir navn på en plass. Slik sett kan det være enklere å bare bruke addr:street=* på alt. Det er kanskje ikke så viktig heller.
Svensk adresstandard delar upp adressområden i gatuadressområden (det man brukar ha i tätorter, t.ex. “Kungsgatan 3”), metertalsadressområden (förekommer i några delar av södra Sverige IIRC, adressen anges med meter längs och åt sidan en väg) och byadressområden (det som pratas om här). Sen finns även en gårdsadressområden, kopplade till byadressområden.
Den informationen exponeras i bl.a. Lantmäteriets tjänst Belägenhetsadress Direkt (som kommer bli öppen) och med allra största sannolikt även i motsvarande nedladdningstjänst.
Så ja, förutsatt att rätt adressområde är satt av kommunerna så kommer vi kunna sätta addr:street/addr:place korrekt.