Alle is_in- en postal_code-tags verwijderen

Hmm hmm, zo zit het dus. Ik begin langzaam het licht te zien.
Dus daarom komt steeds die melding in JOSM; het is dubbele informatie.
Ik dacht eerlijk gezegd dat het gewoon klakkeloos verwijderen van is_in is, maar dat is het dus niet.

Als voorbeeld: is_in=Gelderland kunnen we wissen als de “shape” Gelderland in OSM zit en het object zich binnen die shape bevindt.

Ik zal dit een dezer dagen toevoegen aan de wikipagina.

Weet iemand een toepassing die gebruik maakt van is_in tags? Of een toepassing die dit soort informatie geeft/gebruikt, waarin we kunnen zien of die het uit de boundary relations haalt, of uit de lokatie en een bestand met shapes?
Ik weet alleen dat ik een keer ergens een shape moest aanleveren of linken om Nederland in een informatielijst (iets met welke forums er zijn, denk ik) opgenomen te krijgen, en toe dacht ik “huh? dat kan je toch gewoon uit de lokatie en de grenzen halen?”

In navolging op deze discussie. Hoe geven we dan bij een buurtschap/gehucht aan bij welke BAG-woonplaats ze horen. Als voorbeeld: Kuipersveer hoort bij de Zuid-Hollandse BAG-woonplaats Heinenoord.

Dat valt toch binnen de boundary-relatie van Heinenoord? https://www.openstreetmap.org/relation/107305

Indedaad, zoals Peter al zei.
Hamlet is al getagd
Zie linkerzijde, wordt automatisch gezien welke boundaries er omheen liggen.
https://www.openstreetmap.org/search?query=Kuipersveer#map=12/51.8225/4.5541

Je kunt je bij iedere straat of winkel of dorp of bankje afvragen in welk gehucht, gemeente of provincie of land dat object zich bevindt. Zo bekeken moet ieder object in OSM een rits tags meekrijgen om dat duidelijk te maken.
Ik vind dat niet wenselijk.

Van de andere kant; kun je, bijvoorbeeld in Overpass Turbo, een zoekopdracht formuleren die een antwoord geeft op jouw vraag? (Bij welke woonplaats hoort Kuipersveer?)
Ik vermoed van wel al weet ik niet hoe.

Inderdaad, ik zie het nu pas maar er staat duidelijk: Gehucht Kuipersveer, Heinenoord, Hoeksche Waard, Zuid-Holland, Nederland, 3274KH, Nederland
:stuck_out_tongue:

Ik heb alle is_in=NL gewist in Nederland in zeven changesets. Bij iedere set controleerde ik of alle nodes binnen Nederland vielen.
Na een paar changesets kreeg ik een rate_limited-melding van Overpass. Kort gezegd kreeg ik geen data meer. Ik heb toen de eierwekker gebruikt om om de tien minuten een dataset binnen te halen en ik heb het zoekgebied vergroot.
Op die manier wou het wel :stuck_out_tongue:
Bovendien kon ik niet meteen na het uploaden van een changeset een nieuwe zoekopdracht uitsturen omdat ik dan nodes binnen kreeg die ik al gewijzigd had. Er zit dus enige vertraging in de hard- en software, begrijpelijkerwijs :slight_smile:

Ik wacht nu een week om te kijken of klachten komen over mijn zeven changesets. Daarna wil ik verder gaan met tags zoals is_in=Den Haag voor polygonen in Den Haag.

Bedankt voor de voortgangsupdate. Ga zo door! :slight_smile:

Het lijkt alsof taginfo ook nog wat achter loopt, op dit moment ziet die nog 1372 is_in=NL voor Nederland, zie https://taginfo.geofabrik.de/europe/netherlands/keys/is_in#values

Even verder kijken en rechtsboven op de pagina is te vinden “Data from: 2021-09-03 20:21 UTC”, dus inderdaad

Wat betreft werkwijze, je kan ook een overpass query doen voor alleen Nederland of wat in dit geval misschien beter is, per provincie.

Goed werk! In jouw laatste changeset zag ik ene Herestraat met tag postal_code.

https://www.openstreetmap.org/way/51150904/history

Die tags zijn even overbodig als is_in (postcodes zitten in het adres, hoeven niet op de weg). Misschien in een volgende mechanical edit, zodra de is_in’s opgeschoond zijn?

Ik pleurt hem in het lijstje er bij :wink:

Gewist: is_in=Den Haag, is_in:city=Den Haag
Ook: is_in:country=The Netherlands, is_in:country_code=NL

De laatste twee heb ik alleen gewist van nodes. Onder andere provincies hebben ook die tag maar die heb ik laten staan zodat mensen nog kunnen protesteren. Ik wil niet te snel gaan met alles in de prullenbak gooien.

Tevens kan het zijn dat ik niet alle bovengenoemde tags gewist heb en dat een paar door de mazen zijn geglipt maar ik ben nog niet klaar. Bovendien is de lijst nog niet afgewerkt hoor :slight_smile:

Ik vind het welletjes.
Als iemand nog wil kijken hoeveel is_in’s en aanverwanten nog in Nederland zijn kun je dit invoeren bij de assistent in Overpass-turbo:

~is_in~".*" in NL

:stuck_out_tongue:

Edit: oei, maar goed dat ik even teruglees.
postal_code moet ook nog zie ik.

Dit is een plot van postal_code= in NL*

Dat zijn er zo’n 15000. Die ga ik niet eventjes verwijderen hoor.
A67-A67 heeft wat wijken met postcode gemaakt in Maastricht en Delft (hierboven te zien in roze).
Van postcodes heb ik geen verstand. Laat gaan dat debat :wink:

Nou, je hebt er veel werk in gestoken en de boel flink opgeschoond! Kudo’s!
Ik waardeer dit heel erg, ik geniet ervan als de dingen eenvoudiger worden.

Postcodes zijn voor mij ook geen bekend terrein, en eerlijk gezegd trekt het onderwerp mij niet zodanig dat ik me erin wil verdiepen.

Dank je peter.

Ik heb contact gehad met A67-A67 over de postcodes. Ook hij denkt dat postal_code verwijderd kan worden omdat de postcode in de adresnode staat.
Hierboven schrijf ik dat het 15000 tags zijn. Dat klopt niet; het zijn er volgens mij 5252 + 95 + 81 = 5428
Als geen bezwaren komen zal ik postal_code=* in Nederland binnenkort verwijderen.

Of: https://taginfo.geofabrik.de/europe/netherlands/search?q=is_in (Zie de data_from rechts boven)

Niet veel meer, bedankt voor het opschonen!

Die postal code tags zijn volgens mij landsdekkend en worden internationaal veel gebruikt, ook voor data die Nederland beslaat. Ik maak bezwaar tegen het verwijderen.

Zoals op de Good Practice pagina van de Wiki staat: “Sometimes you will come across elements with tags that have no meaning to you. This doesn’t automatically mean you should remove them. They may have been added for a specific purpose.”

Op zich eens dat het niet verwijderd moet worden als het inderdaad gebruikt wordt. Maar. Laatst was er een diskussie met iemand dat dat ook zei, maar op de vraag wie dan dan toepast en op welke manier, had hij geen antwoord. Jij wel?

Een aantal maanden geleden kwam er in de Discord server een vraag van iemand hoe die het beste een kaart van postcodes kon maken van een groot gebied. Een cirkel trekken om groepen van addr:postcode tags (bijv. op basis van de 4 nummers in NL) bleek onpraktisch, vooral internationaal omdat veel addr:postcode tags nog niet gemapt zijn, en de postal_code tag was een goed alternatief met veel dekking op internationaal niveau, dus daar kon hij wel een postcodekaart mee maken.