Algemeen Openbaar Vervoer (NL)-topic

MeerOVBus is zeker niet alleen WMO-vervoer.
Het is treurige uitkleding van een vroeger zeer goed functionerende regulier OV-netwerk in die regio…

Op hun website valt te lezen:
“Ook Regiorijder: in de gemeente Haarlemmermeer rijdt de MeerOV-bus.
Aanvullend openbaar vervoer dat beschikbaar is voor iedereen. Dus niet alleen voor Wmo-reizigers.
De MeerOV-bus vervoert reizigers tussen speciale MeerOV-bus haltes. Elke woonkern in de Haarlemmermeer heeft tenminste één halte. Er zijn geen vaste routes of dienstregeling. U kunt op elk moment tijdens de openingstijden van RegioRijder reizen met de MeerOV-bus.”

On topic: IVQ misschien kan iemand anders je dan wel helpen ?

Hmm, dat had ik dan verkeerd begrepen. Snap nog niet helemaal het verschil tussen MeerOVBus en OVOpMaat/AML Flex. Zal het eens navragen bij collega’s.

Waarmee heb ik hulp nodig?

Die laatste zin van mijn laatste post moet je maar alsniet geschreven beschouwen…

1 Like

Geeft niet!

1 Like

Ik heb er nog niet naargekeken; ik heb eerst nog een andere changeset openstaan met een aantal buslijnen ten oosten van Berlijn :wink:

Met ruim 4000 mutaties, heb ik ook heel Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland nagekeken. Daar zaten nog best veel buslijnen tussen die flinke wijzigingen hebben gehad. Alles is bijgewerkt naar de dienstregeling van 28-08-2023.

4 Likes

Op 10-12-2023 worden er weer veel nieuwe dienstregelingen van kracht.
Ik wil alvast beginnen met de concessie Zaanstreek/Waterland, waar Connexxion wordt opgevolgd door EBS.
Kunnen jullie aangeven welke concessies jullie willen bewerken, zodat we elkaar niet voor de voeten lopen ?

1 Like

Ik doe Gooi- en Vechtstreek wel.

Ik pak in de dagen na 10 december de concessieregio Arnhem Nijmegen wel op, vorig jaar heb ik die ook bijgewerkt

Er zijn dit jaar trouwens een aantal regio’s die op 07-01-2024 pas overgaan (een nieuwe pauzeregeling in de CAO gaan pas vanaf die datum in) -bijvoorbeeld Noord-Holland Noord - al is daar alleen een kleine dienstregelingwijziging, géén routewijzigingen.

GVB laat de bus/tram-drgl al per vrijdag 8 december ingaan, dat is zéér ongebruikelijk (vziw is GVB het enige bedrijf dat nieuwe dienstregeling op andere dagen dan zondag in kan laten gaan), maar dat heeft te maken met het dan ingaan van de nieuwe 30km-zones in Amsterdam.

Voor specifiek Zaanstreek-Waterland: EBS heeft nogal een probleem met personeel en bussen. Ik zou wachten tot ze met concrete reizigerscommunicatie komen, want het zou mij (obv wandelgangengeruchten) niets verbazen als ze met een aangepaste dienstregeling met bepaalde routes gecombineerd of ingekort t.o.v. wat ze hebben beloofd komen.

Als er 9 lijnen uit het R-net gehaald worden, levert dat toch al een aardige besparing op door het verminderen van de frequentie.
Maar wellicht verandert er nog meer.

Ik krijg een mailtje van de CHB-helpdesk (Centraal HalteBestand) over een nieuw iets voor zeer grote station, voor “substations” komt er een veld met een “stopplaceindication”.

In de CHB-export is sinds heden het veld stopplaceindication opgenomen. Dit is te vergelijken met een perronletter, maar dan voor een stopplace.

De volgende Stopplaces hebben op dit moment een Stopplace-indicatie in het CHB:
Tramstation Amsterdam CS oostzijde: A
Tramstation Amsterdam CS westzijde: B
Busstation Amsterdam CS: G
Busstation Utrecht Centrumzijde aan de noordzijde: A
Busstation Utrecht Centrumzijde aan de zuidzijde (tram): B
Busstation Utrecht Jaarbeurszijde aan de stationszijde: C
Busstation Utrecht Jaarbeurszijde aan de Jaarbeurszijde: D

Het is mogelijk om met dit veld de twee stopplaces Utrecht Centrumzijde en de twee Stopplaces Utrecht Jaarbeurszijde onderscheiden. Nu gebeurt dat nog door de Stopplace-indicatie bij de haltenaam in te vullen in het CHB en die haltenaam geldt dan voor alle haltes binnen de Stopplace met mogelijk dubbele weergaves van perronletters tot gevolg: Utrecht Jaarbeurszijde C C1.

De vraag is of je van het veld stopplaceindication gebruik kan gaan maken om dit onderscheid op de juiste plaatsen in de app te maken, zodat hopelijk in de loop van volgend jaar de Stopplace-indicatie uit de haltenaam kan. Het haltenaamveld is immers niet bedoeld voor de Stopplace-indicatie.

Op Amsterdam CS ontbreken nog een paar Stopplace-indicaties. Er wordt nog naar gekeken of daar letters te verdelen zijn.

Is dit iets waar we op Openstreetmap een veld voor hebben / gebruiken? Ik gebruik voor haltes de ref altijd voor de perronletter, in het geval van Utrecht dus “C4”, waarbij de hele StopArea dan een ref C zou kunnen krijgen, en alle substations (StopArea) in Utrecht (Trein, Tram Jaarbeurs, Jaarbeurs Bus C, Jaarbeurs Bus D, Tram centrumzijde, Bus centrumzijde en evt internationaal busstation) in een StopAreaGroup worden opgenomen. Zouden jullie dit ook zo doen? Is dat iets om in de wiki op te nemen?

Ik keek op de “normale” OSM-carto-layer naar de omgeving Zoetermeer en Pijnacker, en het viel mij op dat op zoomlevels 12-15 de stations van Randstadrail op de Zoetermeer stadslijn duidelijk te zien zijn als blauw vierkantje, en die op de voormalige Hofpleinlijn niet.

Die eerste zijn namelijk gemapt als station=lightrail (vb: Dorp), die laatste als station=subway (vb: Pijnacker Centrum).
Hetzelfde geld eigenlijk voor Openstack Topo.
Bij de beide OV-kaarten zijn beide typen station bij dezelfde zoomnivaus te zien, bij OPNV-karte vanaf 13, bij Transportmap vanaf 11.

Ik vind dit wel raar: beide lijnen zijn onderdeel van hetzelfde vervoerssysteem Randstadrail. Verschil is dat de ene de stad Den Haag in verder gaat als “tram”, een ontegenzeggelijk “kleinschaliger” vervoermiddel dan de ander, die in Rotterdam verder gaat als “metro”.

Daarnaast voldoet de rampstadrail vanaf Melanchtonweg Noordwaards niet aan de veelgebruikte definitie van metro, namelijk dat het een “volledig vrijliggend” vervoerssysteem is, er zijn namelijk overwegen. Is het ok om de stations Melanchtonweg tot Pijnacker om te turnen tot station=lightrail?

Voor de rendering zullen we bij osm-carto moeten aankloppen, maar daar ga ik mijn vingers niet aan branden, die lijken niets te doen met welk OV-verzoek dan ook. En Tracestack topo kon ik niet eens vinden waar we bug reports moeten doorgeven.

1 Like

Vreemd dat station=subway later zichtbaar wordt op sommige kaarten dan station=lightrail, als metro als een ‘hoger’ systeem wordt gezien.

Op zich lijkt me het prima om bij alle stations van de Randstadrail, die nu aan een lightrailspoor i.p.v. metrospoor volgens OSM liggen, om te taggen naar station=lightrail. Ik zou zeggen na Melanchtonweg (dus Melanchtonweg nog als metro).

Voor consistentie zullen dan ook de lightrailstations op lijn A en B omgetagd moeten worden. Dit zijn de stations vanaf Schiedam Nieuwland in de richting van Hoek van Holland en de stations vanaf Schenkel in de richting van Binnenhof/Nesselande.

Done. Wel heb ik Melanchtonweg meegenomen, zuidelijker ligt namelijk nog de overweg Kleiweg dus dat kan haast geen metroregime zijn (al ligt hier 3e rail, maar ook bovenleiding)
Ik weet niet waar precies de overgang tussen “tram” en “metro”-regime ligt, ik heb een cabride-video bekeken maar daar zag ik niets duidelijks. Ik heb het iets ten zuiden van de laatste wissels bij Kleiweg gelegd.

Volgens Wikipedia (de icoontjes rechts) is Nesselande géén sneltramstation, maar ik kan nergens vinden waar de grenzen liggen. Dus ik heb die ook maar hernoemd naar subway=light_rail. Enige verschil met de voorgaande stations is dat hier 3e rail is ipv bovenleiding.

1 Like

Klopt helemaal, ik kom er vaak. De metro loopt daar hoog boven de grond op een eigen viaduct wat dan ineens ophoudt. Weet je nog die berichten over een metro die op een enorme vissestaart boven de grond hing? Echt gebeurd. Dat was eindstation Nesselande, de trein was door de eindstop geschoten en op die vissestaartversiering blijven hangen.

Dat er 3e rail is en dat het een hoog viaduct is, maakt het nog geen metro, dat word bepaald onder welke wetgeving het spoor is aangelegd. Ik kan echter nergens vinden waar de juridische grens ligt tussen sneltram en metro.
RET lijkt het héle net, tot aan Den Haag Centraal, als "metro"regime te zien, zie kaartje in de regelgeving en de op die pagina te vinden sporenplannen.

De Walvisstaarten zijn in De Akkers, in Spijkenisse, aan het zuidwestelijke eind van lijn C. Kom je echt zo vaak in Nesselande? :wink:

Sinds het ongeval is de staart van Nesselande verdwenen.
PS dat heb ik dus helemaal verkeerd onthouden…

1 Like

Nee. Er is nooit een walvisstaart bij Nesselande geweest. Het ongeluk was echt in Spijkenisse.

Anyway, de discussie raakt ontspoord.

De frequenties verlagen niet zo zeer, de lijnen die toch al niet voldeden aan de R-NET-frequentieeis (minimaal 4xpu ma-za overdag, deze lijnen reden vaak 2x pu in alleen de spitsrichting op ma-vr) zijn omgezet in niet R-NET-lijnen.

Anyway, Ik heb de wijzigingen in G&V al (Changeset: 144783207 | OpenStreetMap)[gedaan].