Afstandmeten.nl ; rare dingen bij pogingen

Algemeen: ik maak veel gebruik van www.afstandmeten.nl . Bij uitstippelen van routes lukt het me soms niet om een route uit te stippelen (afstandmeten.nl ‘wil’ niet routeren over een bepaald pad) terwijl ik in JOSM eigenlijk niets bijzonders zie en het gewoon zou moeten lukken. Herkent iemand deze problematiek en zo ja, is er in algemene zin wat guidance te geven tav dingen waar ik naar zou moeten kijken binnen JOSM om te kunnen begrijpen waar het ‘fout’ gaat en hoe ik het in JOSM op zou kunnen lossen? Alvast dank voor reactie(s)!

Kun je een voorbeeldlocatie geven? Dan kunnen we zelf ook eens kijken of, waar en waarom het fout loopt?

Als je met een andere tool, bijv. http://brouter.de/brouter-web/ routeert, gaat het dan ook fout?

Hier een voorbeeld waar Afstandmeten nog steeds niet routeert als Voetganger… net geprobeerd.

Er stond bijna een jaar geleden foot=no op een deel van de Valeriaan in Meppel. In andere routers werkt het prima.

https://www.openstreetmap.org/changeset/96344710#map=16/52.6837/6.1716

OSM laat wel trottoirs zien, maar in de router van Afstandmeten lijken deze nog niet te bestaan.
In sept 2019 zijn de trottoirs toegevoegd. De hoofdrijbaan stond toen op slot met foot=no… Ook de oostelijke oprit bij de brug.
Daarom kon de brug niet genomen worden als voetganger.
foot=no heb ik van de oprit verwijderd in maart 2020… Afstandmeten routeert nog steeds niet.

edit… Mijn verklaring is dus dat de kaart van OSM wel actueel is (achtergrond in Afstandmeten) , maar de routing van Afstandmeten stilstaat of enorm achterloopt.

edit2
http://brouter.de/brouter-web/#map=19/52.68299/6.17223/standard&lonlats=6.171642,52.683236;6.173968,52.683327&profile=hiking-beta

Je kan het best even kontakt opnemen met de maker van afstandmeten.nl, via feedback@afstandmeten.nl

Heb ik gemaild, mailt niet terug. Ook niet op info@afstandmeten.nl

Een bekend probleem. Afstandmeten.nl gebruikt de standaardkaart van OSM als achtergrond maar bij het plannen van routes lijkt van andere data gebruik te worden gemaakt.

Vroeger gebruikte hij (Jelle Kok, de ontwikkelaar van afstandmeten.nl) Google, maar dat was voor wandelen nog veel erger, Google kent het gewoon allemaal niet. Toen Google betaling ging eisen, heeft hij een andere router geïnstalleerd, maar ik heb nooit gehoord welke.

Het lijkt er in ieder geval op dat het geen zin heeft om in osm inspanningen te verrichten om de routering van afstandmeten actueel te houden.

Allen,

Jelle Kok heeft me gemaild, denk dat het goed is om even zijn reactie hieronder weer te geven:

"De enige voor het routeplannen host ik zelf nadat Google belachelijke bedragen ging vragen. Daar zitten 2 beperkingen aan

  • Ik werk de routes maar 1x in de zoveel maanden bij aan de hand van de laatste OpenStreetMap data.
  • Het plannen via (kleine) wandelpaden, de blauwe lijntjes, worden niet meegepakt. Ik gebruik de OSRM (http://project-osrm.org/) engine maar bij selecteren van voetgangersprofiel worden heel veel fietspaden niet herkend. Dat leverde heel veel klachten op. Ik gebruik nu dus voor de voetpaden plannen dezelfde routes als de fietspaden. Ik heb op mijn lijst staan om te kijken of ik de voetpaden en fiestpaden niet kan samenvoegen als een nieuw profiel voor het plannen via voetpaden.

Ik neem aan dat je weet dat als het plannen niet goed gaat, je via CTRL-Z de laatste stap ongedaan kan maken en dan via het menu rechts kan kiezen om via rechte lijnen te plannen. Dan wordt de route engine niet gebruikt."

Mocht iemand zo’n situatie treffen: meldt de bug bij OSRM. Nog beter als je weet welke tag-combinatie de bug veroorzaakt. Ik heb daar zelf ook al eens fixes in aangebracht (bicycle=use_sidepath); zo moeilijk is dat niet voor de technisch onderlegden onder ons. Daarmee help je iedereen in plaats van het lokaal proberen op te lossen (tot frustratie van je gebruikers).

Het klinkt alsof Jelle wel wat hulp kan gebruiken bij het inrichten van zijn OSRM. Ik denk dat hij niet heel goed bekend is met OSM.

Dat zou maar zo eens kunnen inderdaad. Is het een idee dat jij of iemand anders hem wat verder er mee helpt? Heb contact met hem gekregen via info@jellekok.nl dat ging prima.

Met routerzaken kan ik hem niet helpen, helaas.