Hier is sprake van het (schandalige) probleem van de onvindbarheid van AED’s in ons land (de lijst bij de FOD dateert van 2007 sic).
Ik zie een mogelijkheid waarbij we verkopers zouden kunnen aanmoedigen om een AED in te voeren bij de verkoop van het toestel (mits toestemming van de eigenaar) - hierbij kunnen ineens een aantal criteria toegevoegd worden (bereikbaarheid, uren, evt foto, …) Bijkomend - en ik weet niet of dit mogelijk is - zou een contact-adres (e-mail) kunnen meegegeven worden en wordt er jaarlijks een mailtje gestuurd met de vraag of deze gegevens nog kloppen. Als bijv. twee jaar op rij niet geantwoord wordt, kan de status dan op “onzeker” gezet worden.
Geen idee of zoiets programmeerbaar is - maar ik ben er keihard van overtuigd dat zoiets een grote meerwaarde zou kunnen hebben.
verschillende van onze vrijwillige carthografen bij Openstreetmap waren geraakt door jullie aflevering over en aandacht voor het schrijnende probleem van de AED-mapping in ons land. Met enige trots willen we jullie erop wijzen dat je als gemeenschap heel gemakkelijk zelf een AED kunt invoeren op de kaarten van OpenStreetmap. We zijn ons ervan bewust dat onze data ook verre van compleet is, maar er zijn al heel wat toestellen ingevoerd op onze kaarten. Hierbij is er heel wat nuttige info - vaak bijvoorbeeld een foto van de AED op haar vindplaats - aanwezig bij het knooppunt.
Met de hulp van leveranciers - die vaak een onderhoudscontract met de klant aangaan en een jaarlijkse controle uitvoeren - zou het bijhouden van deze data bijvoorbeeld deel kunnen gaan uitmaken van het onderhoud van een toestel.
Omdat het bovendien open data is, kunnen vrijwilligers de gegevens verrijken.
Hartelijke groet namens de 1256 (aantal aan te passen op basis van whatever data er is) vijwilligers in België die onze kaarten up to date houden.
Ik volg je dat het programma met de jaren een heel belerend toontje heeft gekregen. En vaak ook de dingen simpel voorstelt.
Maar in dit geval - de FOD Volksgezondheid die op haar website claimt een lijst te hebben van alle AED’s - en als je die dan opvraagt, krijg je zonder blikken of blozen een lijst die sedert 2007 niet meer bijgewerkt werd (ik heb die twee jaar geleden ook opgevraagd en gekregen en op basis daarvan een heel intern noodplan uitgewerkt… waarbij iemand een kwartier moest rennen om een AED te halen, en ook prijs gevraagd om zelf een toestel te kopen… om dan tot de ontdekking te komen dat de lijst hopeloos verouderd was. Toen ik dat leerde, ben ik naar de hotels op 200m radius van kantoor gaan vragen of zij zo’n toestel hadden. Blijkt dat onze buren er eentje hebben…
Ik heb in augustus 2024 de lijst van de FOD Volksgezond opgevraagd en opnieuw in februari 2025 (die laatste kreeg ik al de volgende dag). Er bleken in een half jaar in België ongeveer 2000 AED’s toegevoegd.
Ik kom ook nogal wat AED’s tegen die niet in de lijst staan doordat ze waarschijnlijk niet aangegeven werden bij het ministerie.
De lijst van Volksgezondheid is een zoo’tje. Zo zijn er nogal wat adressen die geen gemeente hebben maar enkel een deelgemeente of gehucht waardoor je niet kan zoeken op gemeente. Straten en plaatsnamen zijn nogal eens fout geschreven of kregen een verkeerde provincie en nog zo wat zaken.
Ik denk dat het nuttiger is om in plaats van een bericht te sturen aan Factcheckers, een bericht te sturen naar de baas van de FOD, die tijdens Factcheckers te zien was, en hem te laten weten dat de fouten in hun lijst niet komen door niet doorgegeven adreswijzigingen maar door fout ingeven bij zijn diensten. Ik betwijfel ook of de adreswijzigingen naar aanleiding van de recente gemeentefusies zijn opgenomen. Hij kan ook zijn voordeel halen uit een vergelijking met de AED-data op OSM.