Hallo allemaal, ik hoop dat het goed met jullie gaat,
Ik schrijf jullie omdat we in OSM bepaalde situaties hebben geïdentificeerd op verschillende locaties wereldwijd die problemen veroorzaken bij routing voor voetgangers. We zouden graag jullie mening willen horen om te zien wat de beste manier is om deze gevallen op te lossen.
We hebben geconstateerd dat er in sommige voetgangersgebieden (voornamelijk openbare parken of voetgangerspleinen) kleine tot middelgrote voetgangersgebieden zijn die in OSM zijn gemarkeerd als: area=yes, highway=pedestrian.
Deze gebieden hebben geen duidelijk gedefinieerde routes omdat voetgangers er vrij doorheen kunnen lopen. Dit veroorzaakt problemen bij het creëren van routing voor voetgangers, aangezien de wegen die naar deze gebieden leiden eindigen in een doodlopende weg omdat deze gebieden niet routeerbaar zijn.
Ik zou jullie graag enkele voorbeelden willen laten zien die we in Nederland hebben gevonden:
-
Vismarkt en Stadhuisplein in Leiden (52.15857, 4.49109):
-
Beursplein in Amsterdam (52.37427 ,4.89532):
De OSM-richtlijnen voor dergelijke gebieden zijn als volgt:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=pedestrian#:~:text=An%20area%20(closed%20way%20or,travel%20freely%20in%20all%20directions)
In sommige gevallen wordt voorgesteld om paden toe te voegen ter verbinding die door deze gebieden lopen en er zijn enkele voetgangerspleinen die op deze manier zijn gemapt, maar we zijn er niet zeker van of dit de beste oplossing zou zijn (vooral op grotere voetgangerspleinen waar de voetganger vrij kan rondlopen).
Alternatief zouden er voetpaden toegevoegd kunnen worden die in het midden van het voetgangersplein samen te komen om op deze manier het probleem met de navigatie op te lossen: OSM Alternatief.
Aan de andere kant hebben we geconstateerd dat sommige Voetgangersgebieden/parken (zoals deKeukenhof) vergelijkbare voetgangersgebieden hebben die zijn gemapt als voetpaden in plaats van als gebieden (in gebieden van beperkte omvang).
We zouden het zeer op prijs stellen als jullie ons jullie blik hierop zouden kunnen geven over wat de beste manier zou zijn om dit probleem op te lossen, dat zoals ik al zei, fouten veroorzaakt bij het routeren voor voetgangers.
Hartelijk dank voor jullie hulp en samenwerking.
Met vriendelijke groet.
Salim