Adrespunten zonder straatnaam

Hallo,
Ik kwam een aantal adres-nodes tegen zonder straatnaam, zoals deze: OpenStreetMap

Althans, dat lijkt zo als ik die node in Organic Maps bekijk:

Ik zit nu te denken dat dat misschien komt doordat het adres Z.Z. heeft ipv Zuidzijde

Zou in dit geval de straat-node en het adres-nodes niet gelijkgetrokken moeten worden?

De fout zit hier bij Organic Maps, niet bij Openstreetmap. De adresnode heeft de straatnaam Oranjekanaal Z.Z., zie Node: 2768463563 | OpenStreetMap

De afspraken rondom straatnamen met afkortingen in Nederland zijn hier te vinden. Kopjes Straatnaam met afkortingen en Straatnamen in adressen zijn hier relevant.

In dit geval geldt:

  • In de name-tag van een straatnaam horen geen afkortingen. Daarom krijgt de straat de tag name=Oranjekanaal Zuidzijde
  • De officiële straatnaam volgens de BAG wordt daarnaast toegevoegd als official_name=Oranjekanaal Z.Z.
  • De straatnaam in de adresnode volgt de BAG, dus addr:street=Oranjekanaal Z.Z.
3 Likes

In iD staat deze er wel juist in, het zou wellicht kunnen komen door Organic Maps dan. Overigens is Oranjekanaal Z.Z. niet onjuist, wordt ook vaak zo afgekort door bedrijven.

Hoe bedoel je? Wat is ‘juist’? Als ik op OSM online kijk, zie ik een verschil tussen het adres en de weg waaraan dat adres ligt. Ik neem aan dat iD wat dat betreft dezelfde status/info heeft als OSM online (tenzij dit echt heel recent is aangepast en nog niet in de publieke kaart is geland).

OM lijkt een ‘beveiliging’ te hebben waarbij een node alleen een straatnaam kan krijgen van een straat-node in de buurt. (Hoe ‘in de buurt’ precies gedefinieerd wordt week ik niet. Iig geeft OM de volgende opties:

)

Als ik ‘komt door’ moet interpreteren als ‘is de schuld van’, ben ik het niet met je eens.

Fair enough. Maar inconsistent is het wel. (Is er niet een landelijke standaard voor het al dan niet toepassen van dit soort afkortingen? Ik denk bijvoorbeeld ook aan ‘str’ of ‘Prof’)

Adressen worden in OSM voor Nederland geïmporteerd uit de BAG. Je hoeft dus geen straatnamen in te vullen met de editor van Organic Maps.

De inconsistenties bestaan ook in de BAG. Sommige gemeenten schrijven alle afkortingen uit in officiële straatnamen, sommige niet en sommige soms wel en soms niet.

1 Like

Misschien relevant:

Anders misschien even verder zoeken in de issues of zelf een issue aanmaken.