Administratieve grenzen versimpelen(?)

Hallo,

Ik vroeg mij af of ik administratieve grenzen mag versimpelen om overtollige nodes eruit te halen. Zelfs met de laagste maximum error (0,5 meter) zijn dit er soms al honderden. Wat vinden jullie hiervan?

Wat wil je ermee bereiken? Volgens mij zijn de administratieve grenzen gebaseerd op officiële overheidsdata.

Ik zou het dus gewoon zo laten.

Ieder heeft zo z’n expertise - dingetje in OSM… Sebastic houdt zich met allerlei grenzen bezig. Zou niet zomaar gaan sleutelen aan grenzen.
Neem dan contact op met Sebastic.

Hartelijk dank voor de feedback. Ik zal contact opnemen met Sebastic.

De administratieve grenzen uit de BAG worden alleen versimpeld wanneer ways langer zijn dan 2000 nodes, dit is echter zeer zelden noodzakelijk.

De default settings in JOSM zijn echter niet goed, daarmee verlies je precisie en komt de geometrie niet meer overeen. Met simplify-way.max-error=0.075 is het resultaat veelal acceptabel.

Desondanks het verzoek om van de administratieve grenzen af te blijven.

Omdat dit OSM is en iedereen alles kan aanpassen, kan men er niet van uit gaan dat de grenzen nog overeen komen met de BAG, zie gevallen als Kamerik/Woerden waar iemand het niet kon laten om een grens aan te passen.

En laten we ook niet vergeten: in de tijden dat (historische) administratieve grenzen bepaald zijn ging het vaak om centimeters en werden de gekste uitsparingen bedacht om uiteenlopende redenen.
Gisteren nog een kleine aanpassing in het veld van 1,8 m: https://nos.nl/artikel/2345666-nederland-pakt-er-een-paar-centimeter-bij-grens-met-belgie-lag-verkeerd.html

Heel erg bedankt voor de toelichting. Zo heb ik ook weer wat nieuws geleerd. Ik zal netjes van de grenzen afblijven.