Aansluitend werken, uitlijnen wegen o.b.v. BGT Omtrekgericht.

BGT Omtrekgericht is een mooie laag om de mogelijkheid te hebben om de wegen recht te leggen, uit te lijnen.

Kaarten visualisatie met BGT omtrekgericht.

Aansluitende werken:

Met aansluitend werken bedoel ik een gebied methodisch doorwerken, elke weg aansluitend bekijken, zo nodig bewerken.

Je bent in een gebied bezig en je wilt het later weer oppakken, de volgende dag of weken er na.
Waar ben ik gebleven, wat heb ik gemist, wat is er ondertussen veranderd.

Op een way, highway, wat staat er genoteerd in de database, waar je zelf de laatste verandering heb gemaakt. (blauw)
Het laatst gewerkt aan, een visualisatie criteria.

In Overpass turbo het volgende invoeren.
En Yourname vervangen door je OSM naam.

[bbox:{{bbox}}];
way[highway];
(._;>;);
out meta;

{{style:
way{color:red;fill-color:red;width:6;symbol-size:6;}
way[@user=Yourname] {color:blue;fill-color:blue;width:3;symbol-size:3;}
}}

NADEEL:

Het nadeel is als je zelf de way tagging veranderd, dan weet je niet of je die weg al goed hebt uitgelijnd, je hebt geen inzicht in de verschuiving van de nodes.
Dat gebeurd dan wel eens bij een kruispunt, even de aansluitende een surface meegeven, daarna heb je de bewerkingen geupload.
Of de kruising node verschuiven dan heb alle aansluitende wegen bewerkt.

Om inzicht te krijgen, kan je kijken naar.

Waynode, of deze het laatst door jouw bewerkt is, verschoven. (blauw)

En zo heb je inzicht, waar je verder kunt en kan je controleren, welke delen je wellicht nog niet hebt uitgelijnd.

Als je het verschil tussen de twee plaatjes bekijkt, wel de weg, way, bewerkt maar waynodes niet als laatste bewerkt, en omgekeerd.

In Overpass turbo het volgende invoeren.
En Yourname vervangen door je OSM naam.

[bbox:{{bbox}}];
way[highway];
node(w);
out meta;

{{style:
node{color:red;fill-color:red;symbol-size:5;}
node[@user=Yourname] {color:blue;fill-color:blue;symbol-size:3;}
}}

Als je focus is om wegen goed uit te lijnen, dan is dit wellicht een leuk hulpmiddel.

Hoi Allroads!
Dank voor de tip en het uitwerken ervan, erg leerzaam. Dat overpass zou ik op termijn wel onder de knie willen krijgen.

groet!