9292 gebruikt OpenStreetMap; goed bezig!

Was jullie al opgevallen dat reisplanner 9292 nu OpenStreetMap-kaartjes gebruikt? Mooi om te zien.

Ik ben wel benieuwd wat ze daar op de achtergrond precies doen, want ik zie routes die behoorlijk dicht op de OpenStreetMap-wegen liggen. Bij een reis naar Eagum wordt zelfs een weg gebruikt die tot voor kort onterecht als highway=service was ingetekend (nu is dat highway=track, het is een boerenpad). Gek genoeg maakte de voorgestelde route met een belbus daar gebruik van (!):

Ter plekke zal het wel goed gaan. :slight_smile:

Maar, wat ik helaas niet zie is het verplichte stukje attribute met daarin onder andere © OpenStreetMap contributors. Dit staat hier allemaal uitgelegd.

Worden we eens op een drukbezochte website gebruikt, ziet niemand dat het OpenStreetMap is en niet Google/Apple/Bing Maps. :frowning:

@Reisinformatiegroep Jasper, jij werkt voor de REISinformatiegroep B.V. die 9292 uitbaat toch? Zou je ervoor kunnen zorgen dat de juiste persoon dit onder ogen krijgt en dit tijdig oplost? Dit had zo natuurlijk nooit live mogen gaan. Ik zag op jullie website zo snel geen duidelijke contactmogelijkheid voor de juiste afdeling, maar dat is gezien het aantal klantvragen over 9292 waarschijnlijk bewust zo gedaan.

Ha! Hij is er wel! Hij valt alleen weg below the fold als je de browser normaal opent. Het lijkt alsof de planner de beschikbare ruimte vult (als een PWA), maar hij valt standaard iets erbuiten met een randje kaart:

1 Like

Ja, het was mij al opgevallen :+1:

Helaas, onder Andriod nog steeds Google maar zover ik weet zou dat best eens een verplichting kunnen zijn van Google/Alphabet :disappointed:

De routeplanning voor het laatste stukje lopen heeft wel nog zijn eigenaardigheden:

Gebruikte route

We zijn nog bezig om de kaartjes voor OpenStreetMap nog beter te maken, op dit moment maken we gebruik van een oude raster server maar we zijn druk bezig om dit om te zetten naar een nieuwe Vector tile server.
Mocht je rare routes vinden laat het mij gerust weten dan ga ik kijken hoe we dit kunnen verbeteren!

2 Likes

De route hierboven laat denk ik een belangrijk probleem zien, een route over wegen met foot/bicycle/mofa/moped=use_sidepath, dat zou eigenlijk nooit moeten kunnen (of met hele hoge “strafpunten”).

Wat ik verder vreemd vindt is dat route aan de verkeerde kant van de weg begint en dat de blauwe lijn (de route van de bus) niet bij de bushalte stopt.

Misschien heeft het te maken met de oude raster server, maar op dit moment is de standaard ondergrondkleur hetzelfde als water.
Dit zorgt er voor dat Nederland nog meer een waterland is dan het al is. :slight_smile:

Bedankt voor jullie opmerkingen, @emvee ik ga kijken of we de route zo kunnen aanpassen dat hij inderdaad over het fietspad gaat ipv over de weg. Maar dit kan even duren omdat dit een software change is.
Wat betreft de route lijn van de bus we moeten uitzoeken waarom dit niet stopt bij de halte, als we dit gevonden hebben dan passen we het aan.

De route is sowieso nogal apart. Als ik de route bekijk die emvee heeft gebruikt

(Bus 146 van Zuidplein naar Ridderkerk)

Dan ziet het er op grote schaal nog wel redelijk uit

Maar als je inzoomt dan wordt het wat minder

en

1 Like

Hallo Kees, de ov routes die je bij ons op de website ziet komen uit de Netex van de vervoerders en niet rechtstreeks uit OSM.
Vandaar dat je inderdaad verschillen ziet hoe het route lijntje loopt

Weet je zeker dat er intern geen gebruik wordt gemaakt van OSM? Bij Eagum (eerste post) zie ik geen andere verklaring voor die buurtbus. Die kan in het echt nooit over die boerenpaden gegaan zijn. Maakt QBuzz intern soms gebruik van OpenStreetMap voor deze data?

De routeplanner doet dat omdat hij dan met de goede kant bij de eenzijdige bushalte uitkomt. Het boerenpad was bruikbaar omdat het ten onrechte een highway=service was. De lijn komt nagenoeg exact overeen met de OSM-ways.

Bij het bijwerken van die omgeving laatst had ik het hek nog niet eens gezien.

(Alhoewel… QBuzz maakt van deze nieuwe gewonnen concessie behoorlijk een potje…)