3 new national parks and 5 new landscape parks in Flanders

Op 14 oktober 2023 werden in Vlaanderen drie nieuwe nationale parken (Bosland, Brabantse Wouden, Scheldevallei) en vijf nieuwe landschapsparken opgericht (Vlaamse Ardennen, Zwinstreek, Maasvallei, Grenzeloos Bocageland, Hart van Haspengouw)

Zou iemand de grenzen van die nieuwe parken op OSM kunnen zetten?

2 Likes

Ik heb al snel even gekeken, maar ik vond niet direct bestanden met de exacte grenzen…

De grenzen van het Landschapspark Vlaamse Ardennen vond ik terug en kan ik eventueel bezorgen in .cpg .dbf . prj of . sbn-bestand, maar ik weet niet of ik dat hier kan uploaden.

Mvg

Wikipedia en vrt.be spreken mekaar tegen. Wikipedia schrijft dat het bij nationale parken om de recreanten draait: “bedoeld om recreanten te laten genieten” en volgens de VRT draait het om de natuur: “Bij de Nationale Parken draait alles vooral rond natuur”.

@Kogacarlo: in dat Wikipedia-artikel staat: Het concept van een nationaal park is in de Verenigde Staten van Amerika ontstaan. Een nationaal park kreeg in dat land de betekenis van een vrij groot, door de overheid beschermd en afgebakend gebied, bedoeld om recreanten te laten genieten van de wilde natuur. ==> met “dat land” in die zin worden dus de Verenigde Staten bedoeld (zie zin ervoor)

Ja en? Er staat dat veel landen volgden en er staat nergens dat het in andere landen anders is.

Zeker ook de .shp file er ook bij doen; het zijn al die bestandjes samen die een shapefile vormen. Als je hier niet kunt uploaden, kan je ze altijd naar community@osm.be sturen. Belangrijk is wel dat we expliciet toestemming van de eigenaar hebben om de data te gebruiken.

Bedankt! Ik zal naar dat mailadres de officiële shapefile sturen van Landschapspark Vlaamse Ardennen. De medewerker van Provincie Oost-Vlaanderen zei dat indien gewenst de shapefiles van Landschapspark Zwinstreek en Nationaal Park Scheldevallei ook verstuurd kunnen worden. Laat gerust weten of dat ook interessant is voor jullie. Mvg

Ik heb alvast NP Brabantse Wouden toegevoegd (eerst hetgeen letterlijk aan mijn achtertuin grenst :))
Het viel wel op dat de grenzen nogal ruw ingetekend zijn: wel wat geometrische fouten (dubbele en/of zichzelf kruisende segmenten, dubbele punten) en ook absurd kleine stukjes. Wat duidelijk fout was heb ik gecorrigeerd (als ik het zag), maar sommige dingen weet ik natuurlijk niet of het juridisch echt zo is, dan wel gewoon nog maar voorlopig ingetekend is. Een voorbeeld van een gebied waar het wat raar is.

Ik heb ervoor gekozen om de multipolygoon volledig los te laten van alle bestaande data. Op die manier is het gemakkelijker om de vorm te vernieuwen als er een nieuwe versie zou geleverd worden. En het is ook niet per se duidelijk of een huidige grens van het gebied overeen moét komen met bestaande grenzen (gemeente, perceel, bosrand,…).

Als er iemand graag helpt, dan kan ik de data die ons is bezorgd doorsturen!

? Ze hebben gewoon alle stukjes bos samengeveegd? Dat had ik me toch niet voorgesteld bij een “Landschapspark”.

Nu NP Scheldevallei toegevoegd: Relation: ‪Nationaal Park Scheldevallei‬ (‪16657368‬) | OpenStreetMap
Deze data was wel heel erg lastig om mee te werken. De grenzen zijn héél erg complex en bevatten immens veel slivers. Heb het zo goed mogelijk opgekuist, maar vraag me wel af hoe hier binnen de overheid mee gewerkt kan worden…

Bedankt!

Laat je me weten wanneer NP Bosland er ook op staat?

Mvg

Het derde nationaal park is nu ook toegevoegd:

Relatie: ‪Nationaal Park Bosland‬ (‪16667001‬) | OpenStreetMap

Veel betere kwaliteit van de gegevens deze keer; het is natuurlijk ook een veel eenvoudiger park.

Voor dit park is het misschien wel de moeite om de grenzen aan te passen aan bestaande grenzen.

Zitten er ook mensen te wachten op de landschapsparken? Indien wel: iemand een suggestie voor hoe dat te taggen?

Een van de redenen ontdekt waarom de grenzen vaak zo raar zijn. Sommige grenzen zijn overgenomen van het oorspronkelijke gewestplan, dat getekend is om kleinschalig of hoogstens midschalig te gebruiken, niet voor de gedetailleerde kaarten waar we tegenwoordig aan gewoon zijn.