1/2 års reportage fra dataslagmarken - GeoFA kontra OpenStreetMap Danmark

Det er nu blevet tid til at kigge på en 1/2 års analyse af geodataproduktionen i hhv. GeoFA og OpenStreetMap. Der er målt på 38 objekter i kategorien rekreative friluftsdata og dette vedrører perioden fra 8. maj og frem til 7. november 2024.

Data fra undersøgelsen kan ses online på dette regneark.

Hovedkonklusion
På 6 måneder har GeoFa samlet lavet 1661 stk. nye objekter i alt - OSM DK har lavet 11313 stk. (sic!) nye objekter i alt. Hvis vi kigger alene for bænke har OSM DK tilføjet 2329 stk. i de sidste 6 måneder rundt omkring i Danmark.

Total for disse 38 objekter har GeoFA nu 12.125 objekter, mens OSM DK har 129.153 stk. objekter. OSM DK har dermed 117.028 flere objekter end GeoFA .

Det vil tage GeoFA 35 år med den nuværende geodataproduktionshastighed at indhente OpenStreetMap Danmark på friluftsdata området. Dette forudsætter dog at OSM DK intet laver de næste 35 år. Hvilket er en ren utopi, at dette vil ske.

Det er mig stadigvæk lidt af en gåde, hvorfor det offentlige i form af GeoFA, turistorganisationer, staten og kommunerne ser helt bort fra OSM Danmarks arbejde gennem 20 år og alene på ovenstående 38 geografiske objekter har 10,7 gange flere objekter. GeoFa et al vil aldrig kunne vinde datakapløbet mod OSM Danmark på rekreative friluftdata området.

Så hvorfor ikke samarbejde med OSM Danmark?

Hvis du er på Kortdage konferencen i næste uge i Aalborg, så til KLs foredrag " Turisterne strømmer nordpå - det kræver flere kortdata", kan du passende spørge om ovenstående.

I andre lande kan man godt samarbejde indenfor emnet vedr. rekreative friluftsdata og turismedata. Der kan nævnes fx National Park Service (NPS), som er blevet strategisk samarbejdspartner og medlem af OpenStreetMap USA. Flandern turistorganisation har et samarbejde og regelmæssige møder med OpenStreetMap Belgien.

Metode for indsamling af tal:
Tal for GeoFa objekterne er talt op via QGIS GeoFA plugin. OpenStreetMap Danmark for de 38 objekter, der stammer tallene fra TagInfo Denmark.

/ Søren Johannessen

4 Likes

Så hvorfor ikke samarbejde med OSM Danmark?

Jeg prøver at få et samarbejde i stand i Slagelse Kommune, med udgangspunkt i de forskelle der er registreret i infrastrukturen for cyklister mellem GeoFA og OSM. Det har vist sig at være et ganske vanskeligt arbejde, ikke mindst fordi kommunen tilsyneladende ikke er helt klar over hvem-der-gør-hvad og hvem-der-har-ansvaret-for-hvad – i kommunen. Jeg tilbyder min viden, erfaring og tid gratis – hvilket burde være en god lokkemad – men er endnu ikke kommet rigtig igennem til den nødlidende kommune :wink:

Hvis der er nogen der har gode (eller dårlige) erfaringer med at samarbejde med kommuner omkring OSM, hører jeg gerne om det :slight_smile: Skriv her eller send en personlig besked til mig på niels.g.mortensen på gmail.

1 Like

Nu da alle de danske tourism=camp_site har fået et camp_site=*, kan næste sammenligning måske også inkludere de betjente campingpladser (dvs. serviced og deluxe)? Ret sikker på at OSM også der har et solidt forspring.

1 Like

Det vil jeg overveje at tage med. Den evt. næste undersøgelse vil nok først ske til maj 2025, så vi har et år at sammenligne med.

Måske vintermånederne/forårsmånederne kan bruges på “Månedens kortlægningsprojekt” med cykelparkering eller bænke. Dette er objekter som der stadigvæk kan laves mange af og jo større volumen/afstand i forhold til GeoFa, jo bedre.

2 Likes