Zwembad definitie heroverwegingen discussie

Naar aanleiding van dit zwembaden complex in Hillegom ben ik enige controversiële wiki-definitie’s tegengekomen die botsen met de werkelijkheid…

Ter duiding: zwembad complex heeft 2 buitenbaden: 1 recreatieve (met duikplanken & waterglijbaan) en 1 wedstrijd zwembad.
Echter het wedstrijd zwembad mag ook recreatief of revaliderend als ‘baantjes trekken’-zwembad gebruikt worden.
Via de ID-editor is dat laatste te definiëren als:
Leisure=swimming_pool
Swimming_pool=swimming dit is via ID-editor zo toe te kennen maar via: OSM-wiki pagina zie ik deze deprecated status voor deze oplossing staan.

Vraag 1:
Is ID-editor correct of is bovenstaande OSM-wiki pagina nu correct ?

Als ID-editor correct is dan:
Krijg je de volgende ‘beklemming’: als je het baantjeszwembad wat in de praktijk tevens ook wedstrijdbad is wil definiëren als wedstrijdbad dan laat de OSM definitie en OSM-wiki definitie zoals het huidig gedefineerd is de combo recreatief baantjes bad en wedstrijdbad niet toe…

die leid tot vraag 2:
Hoe kunnen we een wedstrijdbad die tevens voor meerdere nevendoeleinden gebruik (revaliderend en/of recreatief), gebruikt wordt eenduidig in OSM definiëren?

Zelf heb ik gedacht aan (volgens mij de meest recht toe recht aan oplossing)
Leisure=swimming_pool
Swimming_pool= * constructie weer tot leven te roepen & value recreative_swimming & competitive_swimming toe te laten voegen waarbij ook meerdere waarden in combinatie voor Swimming_pool=* mogelijk gemaakt wordt.

Graag jullie mening en/of opmerkingen, aanvullingen, verbeteringen om tot nog betere zwembad definitie’s te kunnen komen.

Wat een waardeloze, betekenisloze tag.

Zou ik niet aan beginnen. Anders moet je voor elk recreatief bad gaan nakijken of ze er niet alsnog een af en toe een wedstrijdje houden. Dat is onbegonnen werk.

1 Like

Dat is er al.

Algemene doeleinden:

leisure=swimming_pool

Ook geschikt al wedstrijdbad:

leisure=swimming_pool i.c.m. sport=swimming

De opmerking die er bij sport=swimming staat: “A place where people can swim for sport. It is not used for kiddie pools or pools used for recreation.“ is m.i. niet correct. Ik ken geen wedstrijdbad waar ook niet recreatief gezwommen wordt.

3 Likes

En met die beweegbare bodems is praktisch elk gebruik mogelijk.
Als je de bodem maar laat zakken voor er wedstrijden beginnen …

Je moet dan wel een 25 meter (of 50 meter) bad hebben. Het oefenbad bij ons in de wijk, waar de kinderen les hebben gehad, is niet echt geschikt voor (officiële) wedstrijden.

Maar dat betekent dan dat vraag 1 (ID-editor handelt de definitie niet goed af) beantwoord is want die zet standaard:
leisure=swimming_pool
Swimming_pool=swimming neer

bij een baantjes bad…

Dit staat er echter wel en zal er met een reden staan denk ik…

1 van de 2 baden uit het voorbeeld is een 50 meter wedstrijd bad wat (indien je minimaal zwemdiploma A bezit) ook recreatief gebruikt mag worden.
Het andere bad is duidelijk alleen recreatief want heeft bijvoorbeeld o.a. een waterglijbaan.

“Glijbaan en duikplanken
Bij De Vosse zijn alle ingrediënten aanwezig voor een leuk dagje uit! Zo vindt je bij het wedstrijdbad 2 duikplanken. Eentje van 1 meter hoog en een spectaculaire van wel 3 meter hoog! Bij het recreatiebad hebben wij een glijbaan.”
Toegang tot het wedstrijdbad
Personen welke niet in het bezit zijn van een A-diploma zijn niet toegestaan in en rond het wedstrijdbad.”
Infobron: https://vosse.sportfondsen.nl

Ken jij dan wedstrijdbaden waar alleen wedstrijden gezwommen worden en die niet voor recreatief gebruik bestemd zijn?

Hier in Nederland niet maar helaas moet je rekening houden met het feit dat de OSM definitie’s wereldwijd gebruikt worden.

Verder blijft het vreemd dat je met de ID-editor (de default web-based editor waar elke OSM-nieuweling initieel mee in aanraking komt) blijkbaar verouderde niet meer in gebruik zijnde definitie’s voorgeschoteld krijgt zonder een waarschuwing dat de definitie’s verouderd zijn toch ?
Tenzij… die deprecated status zonder OSM overleg (ik zie namelijk geen verwijzing naar een eerdere discussie in de pagina staan) door iemand als een ‘as is’-feit in de bewuste wiki-pagina is neer gekalkt ?

Duidelijk, iD editor loopt achter.

Op de Wiki is op Key:swimming_pool te vinden met een beschrijving van de values onder “Alternative usage”.

Taginfo laat zien:

Value Count Percentage
inground 163 107 57.29%
personal 69 211 24.31%
outdoor 20 991 7.37%
above 7 109 2.50%
swimming 4 912 1.73%
no 4 645 1.63%
wading 3 417 1.20%
yes 2 971 1.04%
kids 1 713 0.60%
swimming_pool 1 083 0.38%
1 Like

Dank voor de verheldering
Dan is dit een geldige reden naar mijn mening om het id-tagging schema aan te passen en wat mij betreft gelijk te trekken met JOSM kwa waarden.
Juist dit soort objecten (er zullen er naar mijn mening nog veel meer zijn die onder de loep genomen moeten worden) wekt onbegrip bij nieuwe OSM gebruikers die de kaart naar eer en geweten initieel via de ID-editor aangepast hebben & later te horen krijgen door een JOSM-editor gebruiker dat hij het niet goed gedaan zou hebben.
Daarmee wek je de eerste wrevel bij zo’n kersverse OSM-gebruiker.
Is het niet een goed idee JOSM tagging schema te sync-en met het id-tagging schema ?

Daarbij: (vermeldwaardige side-note)
ID-editor loopt ook al hopeloos achter door de default PDOK achtergrond wat ook op dat vlak verkeerde edits door nieuwe OSM-gebruikers in de hand werkt.
De OSM-gebruiker denkt naar eer en geweten de OSM-database met zijn edits te ‘verrijken’ en krijgt als het even tegenzit ‘correctie’s’ te zien die hij op zijn “actuele PDOK-achtergrond” die soms tot 7 maanden oud zijn niet ziet —-> wrevel oorzaak 2 wordt geboren.

Wanneer ID-editor niet meer de default web-based editor is dan wordt bovenstaand betoog natuurlijk niet meer prioriteit naar mijn mening.

Inmiddels wat verder gelezen maar zoals jij al had opgemerkt zo duidelijk is het allemaal niet, de deprecated status is twijfelachtige (hoewel ik denk dat veel er mee eens zijn) en swimming_pool=swimming is nog steeds te vinden op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:swimming_pool.

Een bredere, Engelstalige discussie op Tagging help & Support lijkt me een goed idee.

De Alternative usage lijkt het type bad aan te geven, wat er lijkt te missen is een “lap pool”.

1 Like

Ben ik het volledig mee eens, wil jij deze discussie met wat meer OSM-ervaringsdeskundigheid aanzwengelen of zal ik het doen ?

Op de wiki van leisure=swimming_pool staat bij die tag alleen “swimming pools suitable for doing swimming as a sport”. Dat lijkt me beter want het sluit recreatief gebruikt niet uit.

De wiki van sport=swimming lijkt dus gewoon onnodig de aanscherping “or pools used for recreation.” te hebben. Die aanscherping is ook in tegenspraak met de foto’s want dat zijn zover ik kan zien allemaal (ook) recreatieve baden.

3 Likes

Aan de andere kant voor de doelgroepen:

1. serieuze zwemrecreant
  2. mensen die gaan zwemmen als goede revaliderende therapie
  3. zwemsport beoefenaar

is er wel behoefte onderscheid te kunnen maken tussen een recreatief zwembad of officieel wedstrijdzwembad.

Al is het maar om te weten te kunnen komen:

1. dat in de brij van zwembaden in Nederland de mogelijkheid er is.
  2. indien de mogelijkheid bestaat: wanneer kwa tijd-schema de 3 bovenstaande doelgroepen gebruik kunnen maken van het (tot omgevormde) wedstrijdbad zonder elkaar in de weg te zitten.

Goed onderscheid blijven maken tussen de voorziening (“het is / ze hebben ook een wedstrijdbad") en de dienstverlening (zondags na de kerkdienst onderwaterzumba, ‘s zomers in het buitenbad).

De dienstverlening bij zwembaden is extreem variabel, tussen baden en ook per zwembad. Veel doelgroepen en gebruikssoorten, die verschillend toezicht vereisen en vaak ook verschillende inrichting en afstelling.

Meestal hebben ze ook verschillende doelgroepbaden. Het pure baantjesbad (“sportfondsebad”) met startblokken zie je niet zoveel meer.

Als ik het nu zou moeten verzinnen zouden er een vette smak …=yes/no/only tags bijkomen.

Dat zou juist een reden kunnen zijn om het juist wel te kunnen mappen zodat een doelgroep dan zelf kan bepalen wel of niet een bezoek te willen brengen aan specifiek zwembad.

Dat hoeft niet persé want als het écht zo variabel is zou je allleen in die gevallen kunnen volstaan met:

1. Voor schema details & (on)mogelijkheden zie website
    en/of
  2. Contact de uitbater zie: contact:*

in bijvoorbeeld de description key.

Wat sowieso belangrijk is voor alle doelgroepen:

• A. de fysieke zwembad eigenschappen bij variabel recreatie/wedstrijdbad (de baden die aanpasbaar zijn door de bodem aanpassing) en wel of niet aanwezige attributen (duikplank, waterglijbaan enz.) en indien aanwezig of ze kwa tijdschema in bewuste periode gebruikt mogen worden.
    Voorbeeld ter verduidelijking: als een wedstrijdbad opengesteld is als echt wedstrijdbad kan je vaak niet een wedstrijd schoonspringer tegelijkertijd met een wedstrijdzwemmer in 1 bad tegelijkertijd hun trainingen laten doen…
  • B. wanneer welke doelgroepen in welk zwembad (bij meerdere typen zwembaden op 1 complex) welkom zijn.

Want dan kan een bepaalde doelgroep (zonder de doelgroep in OSM te hoeven definiëren) zelf plannen wanneer een bezoek met voor hun geschikte specifieke zwembadkarakteristieken zinnig is.

Wat wij in Nederland een zwembad noemen is niet leisure=swimming

leisure=sport_centre + sport=swimming dus of leisure=sports_hall voor een zwembad met maar één bad.

Zie Swimming and bathing voor een goed overzicht.

Ik dacht dat de discussie ging over Key:swimming_pool maar die zit nooit op leisure=swimming.

Ja, wat mij betreft is een website het belangrijkst.

2 Likes

Enige wat ik nog mis is de definitie van aanwezige zwembad-bad attributen.
De ene doelgroep mijdt juist waterglijbanen en wil een ‘baantjes’-bad
Weer een andere doelgroep is dol op aanwezigheid van duikplanken
Vervolg doelgroep heeft een officieel wedstrijdbad nodig.
Dit valt denk ik allemaal te mappen middels 2 keys:

1. swimming_pool:characteristics.
  2. swimming_pool:timetable

Punt 1. definieert de aanwezigheid van 1 of meer zwembad-bad karakteristieken speciaal gericht op de behoefte van een doelgroep.
Punt 2. definieert op welke dagen/uren het zwembad-bad voldoet aan in punt 1 gestelde karakteristieken.

Daarboven op:

Dan staat dat dus toch verkeerd in gedefineerd tagging-schema voor iD-editor zou dan de conclusie moeten zijn toch ?

Goed, zullen we de proef op de som doen? Neem dit zwembad en kom met de precieze tagging en laten we daarna verder praten.

Ik ken de iD-editor niet maar even geprobeerd en ja, als je op zwem zoekt kom je niet op leisure=sport_centre + sport=swimming, gek genoeg wel op waterpretpark, leisure=water_park.

Edit: Zie hieronder, verkeerd gekeken maar gewoon onder Zwembadfaciliteit te vinden.

Even een zwembad aangelegd midden in een weiland met iD.
Met “zwem” in het zoekveld krijg je onder andere Zwembadfaciliteit met als tags:
leisure=sports_centre
sport=swimming
Idem dito als je een node plaatst.

Voor het (buiten)bad zelf, het waterdeel: leisure=swimming_pool .

1 Like