Vandaag las ik over een samenwerkingsverband van Provincie Noord-Holland & de 4 gemeenten: Haarlemmermeer, Haarlem, Bloemendaal & Zandvoort om de files van/naar kustgemeenten: Bloemendaal & Zandvoort tijdens de zomermaanden te verminderen en de bereikbaarheid te vergroten middels onderstaande proef maatregel:
“Tijdens 10 weekenden, van 20 juni tot en met 30 augustus, rijdt er een gratis pendelbus vanuit Hoofddorp naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort. In het weekend van de Formule 1 rijdt de bus niet. Bezoekers kunnen hun auto gratis parkeren bij de Expo in Vijfhuizen. Daar stappen zij direct op de gratis bus. De bus rijdt 4 keer per uur op zaterdag en zondag en doet er ongeveer 35 minuten over. Door te rijden over bestaande busbanen en over een aparte busstrook op de Zeeweg kan de bus goed doorrijden.” Pendelbus route kaart
Mijn vraag: is deze pendelbus route OSM NL map waardig ?
Graag wat meningen en/of opmerkingen.
Deze vraag was het eerst wat ook bij mij op kwam eerlijk gezegd & heb getracht op de achtergrond met meerdere vruchteloze pogingen daar antwoord op te krijgen…
Het antwoord is echter pas echt relevant als de zomer-seizoenslijn OSM NL map waardig is lijkt me
Is for the busline solved by: during summer there will be 1 dedicated buslane so Zeeweg having 2 lanes going in & 2 lanes going out will have then: 1 lane for cars & 1 lane for busses. The car lane will have speed reduction.
De lijn uit het onderwerp wordt een verlenging van de bestaande lijn 84 en rijdt verder via Haarlem Schipholweg/Europaweg naar Hoofddorp, Spaarne Gasthuis en dan volgens route lijn 341.
Het wordt een lijn gereden door Connexxion en zal een “gewone” buslijn worden, in de zin dat de dienstregeling en haltes vooraf bepaald zijn. Het nummer weet ik nog niet, maar hoogstwaarschijnlijk zal het 84 of een variant op daarop of op 81 worden (884 of 881 is ook logisch, zomerlijnen krijgen vaak een 8xx-nummer)
Het is in principe een proef, maar in de nieuwe bus-concessie (die begin zomer 2028 ingaat) wordt deze lijn geëist, als de proef dan nog bezig is. Kortom, kans is groot dat dit langjarig is.
Wat de status is van de Beach Shuttle Noordwijk weet ik niet.