Zebra crossing in Nederland - NDW

Hee, je zegt 31 gevallen maar de lijst is 17 nodes!

geen crossing_ref afschaffen.

Foutje, inmiddels gecorrigeerd.

Is dat

a. (Niks doen → crossing_ref=zebra blijft redundant, want gelijk aan crossing:markings=zebra, maar het zit ook niet in de weg.)

of

c. (definitie van crossing_ref=zebra voor NL strak vastleggen, en binnen afzienbare tijd alles checken en verwijderen als het geen officiële zebra is zoals we dat afspreken.)?

Inmiddels 0,000% en niets.

Er lijken wat presets te zijn die crossing_ref=zebra zetten zonder crossing:markings.
Sommige hadden een exotische waarde bv zebra:rainbow. Aangezien daar ook surface:colour=rainbow op staat, heb ik de rainbow uit de marking-tag maar weggehaald wegens dubbelop.
En er waren ook fietsoversteken getagd met crossing_ref=zebra, wat zowizo fout is. Maar, 31 in een halfjaar, dat is bij te houden.

Terzijde n.a.v.: weet iemand of het mogelijk is (of al bestaat) om een signalering te maken van dit soort dingen? Dus niet dat je zelf tools moet starten en query’s uitvoeren, maar bv een dagelijkse job die een rss-feed voedt.(Als RSS nog bestaat in deze klikverslaafde wereld).

1 Like

Ik heb even snel dit topic teruggelezen (nouja, meer gescand, want het zijn maarliefst 245 berichten ondertussen). Volgens mij ben jij zo’n beetje de enige die crossing_ref=zebra wil behouden. Dus denk dat het nuttig is om (nog eens) toe te lichten wat je de waarde daarvan vindt. Zeker gezien ze nu blijkbaar ook allemaal getagd zijn met crossing:markings=zebra.

RSS, ja ik lees ook nog al het nieuws tijdens mijn dagelijks woon-werkverkeer via RSS op mijn mobiel (Sparse RSS).

Nee, een (configureerbare) RSS feed weet ik niet, zou te maken zijn maar is een query ook goed? In plaats van een RSS feed open je een URL.

Zoeken op crossing_ref=zebra zonder crossing:markings

Op dit moment zie ik drie nodes één in Den Haag, twee in Kaatsheuvel. Overpass vernieuwt de data snel (< 15 min) dat is ook handig.

Nou, het gaat erom dat er signalering is, als er wat verkeerd is. Periodiek een query draaien is geen signalering. Dus je wil een job die regelmatig een query draait en gevonden issues in de rss-feed gooit. Daarna hoef ik alleen maar de rss-feed aan te zetten en de meldingen komen vanzelf binnen. Wordt natuurlijk vooral handig als je een aantal van dit soort dingen wil bijhouden.

Ik had een ingeving: QA-tools zoals OSMose doen het checken en maken er een melding van. Zou het niet handig zijn als OSMose een rss uitvoermogelijkheid bood? En…. ja hoor, is er!

Je kan nieuwe checks maken maar niet op de website; die moeten zo te zien dan als code op github aangeboden worden om ingebouwd te worden.

Ik heb ooit wel eens Osmose patches aangeleverd en ook Osmose backend code aangeleverd om problemen op te sporen en die draait nog steeds en ik kijk er af en toe na.

Dat is geen optie voor crossing_ref=zebra zonder crossing:markings omdat dat (nog) tagging probleem is.

Edit: Als het voorstel om crossing_ref “af te schrijven” wordt aangenomen dan kan het in Osmose onder Deprecated - Deprecate tagging.

Een andere optie is om het deel te maken van de OsmMapcssValidationNL:

Zie ook hierboven, er is inmiddels een voorstel om crossing_ref “af te schrijven”/“deprecated” te veklaren, zie hier en hier.

crossing_ref voor Nederland is 100% crossing_ref=zebra en alle nodes met crossing_ref=zebra hebben crossing:markings=zebra.

Mijn voorstel volgend @Peter_Elderson’s optie b is om voor NL crossing_ref=zebra semi-automatisch te verwijderen en ik ben benieuwd of daar een ruime meerderheid voor te vinden is dus een poll:

Is het een goed idee om crossing_ref=zebra voor NL op te ruimen?

• Slecht idee om crossing_ref=zebra semi-automatisch te verwijderen, niet doen
  • Goed idee om crossing_ref=zebra semi-automatisch te verwijderen, er is al crossing:markings=zebra
0 voters

Stemverklaring: ik ben in de huidige situatie voor leeghalen van de tag, omdat de data bij ons alleen maar aangeeft dat er zebrastrepen staan. Ik ben niet principieel tegen de tag, omdat die in sommige landen wél goed gebruikt en opgeschoond is.

Als er een goed plan is om de data snel, goed en volledig op te schonen, ben ik daar absoluut niet tegen. Dus dat daarna crossing_ref=zebra betekent dat het in het veld een zebra-VOP in de wettelijke zin is, niet alleen in de gedachte van sommige mappers, maar ook daadwerkelijk in de data, zodat query’s en data users erop kunnen rekenen. Ook dan lijkt me de meerwaarde boven alleen crossing:markings=zebra erg beperkt: voor renderen maakt het niet uit, voor routing ook niet, en in de praktijk voor de voorrang ook niet. Maar dat is aan de mappers om te bedenken of het voor hen wel meerwaarde heeft.

Als je wil opschonen zijn er twee routes: alles checken en alleen de crossing_ref=zebra weghalen waar de zebra op de weg niet “officieel” is; of alle crossing_ref=zebra weghalen en alleen weer toevoegen wat wél officieel is.

Niets doen kan ook, maar dan blijft de data onbruikbaar en wie schiet daar nou wat mee op? Het is natuurlijk wel zuur voor de mappers die het gewetensvol en naar beste weten hebben getagd, maar als dat door vervuiling niet gebruikt kan worden is het ook heel zuur en bovendien uitzichtloos.

Dat voorstelt wil de tag per land al of niet deprecated maken. Dus dat zou dan in Osmose ook voor NL specifiek gemaakt moeten worden, dat kan wel dacht ik te zien. Misschien is het te combineren met een traffic_sign=NL:L2 of zo, dus dat hij alleen signaleert als er een crossing_ref=zebra zonder traffic_sign L2 is. Dan vallen die bij stoplichten erbuiten, maar die zijn officieel zowizo al niet meer de bedoeling.

Hoe pas ik die toe, als simpele mapper zonder speciale gaven? Kan die periodiek draaien en dan meldingen versturen?

Ik was verbaasd om te zien dat een overpass query die je op elk moment zelf kan draaien blijkbaar niet de oplossing was, hoe is dat anders dan een RSS feed? Zou het werken als de output in een ander formaat is?

periodiek draaien en dan meldingen versturen

Ja, dat kan, een server kan die query periodiek draaien en de resultaten per email opsturen.

Ik heb een eigen server die dat zou kunnen draaien maar dat lijkt niet de bedoeling, het kan ook met sites zoals:

Alternatieven: https://www.fastcron.com, https://www.easycron.comp

Een andere simpele oplossing: een reminder die periodiek draait op je eigen windows PC.

Even offtopic, maar zie hier hoe je ‘m onderdeel maakt van JOSM: MapCSS regels voor Nederland (JOSM validator) . Deze verschijnen ook (bijna) dagelijks in Osmose.

En nieuwe regels (die niet geschikt zijn voor internationale regels) voeg ik natuurlijk graag toe ;)

Ik moet zeggen dat ik door de vele berichten het niet meer bijgehouden heb, maar wat is nu het (internationaal-compatibele) voorstel om onofficiële markeringen te onderscheiden van echte VOPs met voorrang als ze verwijderd worden?

Het verschil zit ‘m in dat “zelf kan draaien”. Dat móet je dan telkens weer doen, anders krijg je geen signaal. Voor een eenmalige actie prima, maar juist voor onderhoud, wat ik voor een aantal onderwerpen landelijk zou willen doen, erg lastig, hoop geklik met een vinklijstje ernaast. Een rss-feed zet je één keer aan en dan krijg je de berichten over wijzigingen/fouten/waarschuwingen voortaan vanzelf binnen.

Natuurlijk kan je dat met scripten en jobs op je pc regelen, maar dat is voor 1 savvy persoon terwijl rss voor alle mappers werkt, zonder iets anders op je apparaat dan een rss-reader, ook op mobieltjes.

Internationaal is daar geen voorstel voor, er is wel een zeer onvolledige inventarisatie per land.

Of de “officiële VOP” voorrang geeft aan de voetganger en de niet-officiële niet, is trouwens ook niet gezegd. In Nederland denk ik dat data users alle zebra’s als voorranggevend mogen beschouwen, behalve waar werkende verkeerslichten zijn, want dan overheerst de verkeersregeling de voorrangsregels.

Het voorstel hier is dat zebra’s met een L2-bord erbij, of bij een kruising met stoplichten, als officiële zebra’s gelden, en dat die daarom de tag crossing_ref=zebra hebben, naast crossing:markings=zebra.

Ik weet niet hoeveel steun dit voorstel heeft, maar er is niet veel vertrouwen dat het in de praktijk zo gaat werken. Want de huidige data weerspiegelt het niet en de voorstanders van het behoud van crossing_ref=zebra komen niet met ideeën hoe dit te verbeteren.