Ik snap het wel, want er zijn heel veel niet-officiële zebrapaden op parkeerterreinen, bedrijfsterreinen, vliegvelden, havens, parken, etc etc. Dus als het makkelijk was om de officiële van de niet-officiële te onderscheiden, dan geldt: ik hoef het nut niet te snappen, maar als iemand dat nou leuk of nuttig vind, prima.
Mijn probleem is vooral pragmatisch: op dit moment is het voor geen meter kloppend dat crossing_ref=zebra alleen officiële zebra’s aanduidt (met ofwel een L2 bord ofwel een verkeerslicht erbij). Het is een tag die ongeacht L2 of verkeerslichten massaal gebruikt is om aan te geven dat het een zebra is terwijl crossing=* al iets anders bevat. Maar niet volledig, want anderen hebben vooral crossing=zebra gebruikt en weer anderen crossing:markings=zebra, en ook zijn er tools gebruikt die vonden dat =marked, =unmarked, controlled en/of =uncontrolled, impliciet zebra’s waren.
Internationaal is dat ook het beeld, in de landen waarin crossing_ref toegepast is, buiten Engeland wat het enige land is dat een officiële lijst met genaamde kruisingtypes heeft.
Dus om dat voor NL goed te krijgen zou
a. elke zebra beoordeeld moeten worden op officieel zijn, en dan bijgetagd of juist onttagd met crossing_ref=zebra;
b. voortaan iedereen dat goed moeten doen en de tools eraan aangepast.
ad a. Welke voorstander van crossing_ref gaat dat doen, want spontaan gaat het niet. Mogelijk kan het deels geautomatiseerd ondersteund worden, maar ook dat gaat niet vanzelf.
ad b. Ik zie weinig animo van mappers om elke voetgangersoversteekplaats standaard voor crossing_ref te beoordelen en te taggen, in Nederland niet en internationaal al helemaal niet.
Spontane mapping gaat a. en b. nooit voor elkaar krijgen, zelfs al krijg je de huidige community op één lijn.