Zebra crossing in Nederland - NDW

Ik snap het wel, want er zijn heel veel niet-officiële zebrapaden op parkeerterreinen, bedrijfsterreinen, vliegvelden, havens, parken, etc etc. Dus als het makkelijk was om de officiële van de niet-officiële te onderscheiden, dan geldt: ik hoef het nut niet te snappen, maar als iemand dat nou leuk of nuttig vind, prima.

Mijn probleem is vooral pragmatisch: op dit moment is het voor geen meter kloppend dat crossing_ref=zebra alleen officiële zebra’s aanduidt (met ofwel een L2 bord ofwel een verkeerslicht erbij). Het is een tag die ongeacht L2 of verkeerslichten massaal gebruikt is om aan te geven dat het een zebra is terwijl crossing=* al iets anders bevat. Maar niet volledig, want anderen hebben vooral crossing=zebra gebruikt en weer anderen crossing:markings=zebra, en ook zijn er tools gebruikt die vonden dat =marked, =unmarked, controlled en/of =uncontrolled, impliciet zebra’s waren.

Internationaal is dat ook het beeld, in de landen waarin crossing_ref toegepast is, buiten Engeland wat het enige land is dat een officiële lijst met genaamde kruisingtypes heeft.

Dus om dat voor NL goed te krijgen zou
a. elke zebra beoordeeld moeten worden op officieel zijn, en dan bijgetagd of juist onttagd met crossing_ref=zebra;
b. voortaan iedereen dat goed moeten doen en de tools eraan aangepast.

ad a. Welke voorstander van crossing_ref gaat dat doen, want spontaan gaat het niet. Mogelijk kan het deels geautomatiseerd ondersteund worden, maar ook dat gaat niet vanzelf.

ad b. Ik zie weinig animo van mappers om elke voetgangersoversteekplaats standaard voor crossing_ref te beoordelen en te taggen, in Nederland niet en internationaal al helemaal niet.

Spontane mapping gaat a. en b. nooit voor elkaar krijgen, zelfs al krijg je de huidige community op één lijn.

1 Like

Is dit project nu helemaal klaar? Ik zie steeds nieuw aangelegde en nieuw in kaart gebrachte zebrapaden verdwijnen omdat ze volgens de methodiek die hier gehanteerd wordt niet bestaan. En dat zijn dan alleen de zebrapaden die ik toevallig zelf opmerk. Ik heb nu geen goed beeld van welke ik nu (weer) na moet lopen en welke kloppen.

Deze bijvoorbeeld:

Beide zijn recent geïntroduceerde zebrapaden. Totaal zes stuks, waarvan vijf hier:

Probeer bij een vervolgproject om ook de geschiedenis van een node mee te wegen. Als in het afgelopen jaar de crossing-tags zijn aangepast, is de kans dat die klopt (en niet de NDW of de satellietbeelden) ook hoog.

Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te doen, ik heb ontiegelijk veel fouten in OSM juist opgelost en heel vaak naar geschiedenis en satellietdataportaal gekeken, maar helaas ook daarbij toch fouten gemaakt. Waarvoor excuses, er zit geen kwade opzet achter. Ik begrijp natuurlijk dat het heel erg vervelend is als je werk verdwijnt, juist als je er zo vroeg bij geweest bent dat OSM voorloopt op de “gewone” beeldlagen en de BGT. Het voorbeeld hierboven, dat had ik moeten zien, want er zijn verschillen tussen de BGT-laag en de beeldlagen en de gemapte objecten, en dan had ik dus de geschiedenis en het satellietdataportaal zorgvuldig moeten bekijken.

In principe wil ik dat soort fouten graag zelf herstellen.

Het ndw-conflatieproject is klaar. Alles is vergeleken en de verschillen zijn verwerkt. @PeeWee32 kan misschien nog wat statistiekjes geven? NDW/NEO zal de foutpositieven en foutnegatieven gebruiken om hun zebradetectie te verbeteren. Daarna zal er tzt een update komen, die veel minder verschillen zal opleveren. Ik denk dat het dan beter is om dat per provincie aan te pakken in het kader van de provincie van de maand (als we daarmee doorgaan), en wel door de mensen die normaal in die provincie werken. Die zullen wsch minder van zulke fouten maken, omdat ze de situaties eerder herkennen.

Aan wat voor statistiek denk je en wat zou dat toevoegen aan de discussie?

Nou, bijvoorbeeld zoals je eerder deed, hoe het aantal (volgens NDW) ontbrekende zebra’s de afgelopen maanden verliep. Per week of per maand. Misschien ook voor de aantallen valspositieven en valsnegatieven.

Dan kunnen we dat bekijken in het licht van het totaal aantal zebra’s die nu gemapt zijn. Bij een volgende ronde kan dat nuttig zijn bij bespreken van nut, noodzaak en aanpak.

Oh ja … destijds draaide ik alle scripts handmatig en keek ik even snel naar de aantallen die ik handmatig opsloeg. Later heb ik alles gescript maar daarbij geen aantallen opgeslagen dus dat soort statistieken gaat me nu niet meer lukken.

Ik ben er vandaag nog langs gereden. Dat oordeel is wat mij betreft voorbarig.

Ik zou eerder zeggen dat de combinatie van een oversteekplaats plus stoplichten die oranje knipperen maar geen L2 een levensgevaarlijke situatie is. Wie verwacht daar nu een zebrapad?

Verwante maar andere vraag: ik kwam deze tegen:

Alle stoplichten daar zijn highway=traffic_signals + crossing=no. Wat kan daar de bedoeling cq het nut van zijn?
De stoplichten zijn zelf geen crossings, maar ze staan allemaal bij crossings, en regelen de crossings.

Aanvulling:
HIer een ander gebruik van crossing=no, dit vind ik logischer:

Hier geeft het denk ik aan dat de fietslinkjes geen echte fietspaden zijn die daar de weg kruisen, maar verbindingslinkjes van fietspad naar weg.

2025-03-11 PS De mapper van al die stoplichten met crossing=no geeft aan dat hij het nu niet meer logisch vindt, hij weet niet meer precies waar hij vandaan gehaald heeft dat het zo zou moeten. Ik heb de crossing=no tags met zharijn instemming verwijderd. Er zijn nog andere, die kom ik nog wel een keer tegen en dan pas ik ze ook aan (na individuele check).

Zijdelings: er zijn heel veel niet geregelde zebra’s over fietspaden, die geen L2 hebben. In OSM zijn dat meestal losse zebrapaden, ook als ze in het verlengde liggen van een oversteekplaats met of zonder lichten voor de hoofdrijbaan.

Daar is het niet van gekomen, er is inmiddels wel een voorstel om stemming om crossing:markerings te adviseren boven crossing=zebra:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposal:Deprecate_crossing%3Dzebra_in_favor_of_crossing:markings#Voting

Inmiddels zijn alle zebra’s in Nederland (die ik gevonden heb) voorzien van crossing:markings=zebra. De value van crossing= kan daarbij van alles zijn; het kan ook ontbreken.

Inmiddels is de stemming afgelopen en het voorstel is aangenomen:

Yay, minder crossing=* tags! :partying_face:

Hallo,
Hier is een over enthousiaste mapper die dacht: ik ga eens wat zebra’s inkleuren. Gelukkig kwam ik voor ik begon dit topic tegen en ben, wat behoedzamer, toch wel begonnen. Ik loop nu tegen een paar dingen op die ik jullie wil voorleggen hoe ermee om te gaan.

1. Bij het mappen in oa streetcomplete komt de vraag bij een zebra overgang of er een vluchtheuvel is. Nu zijn die er veel, maar als ik een zebra oversteeg in nodes bekijk dan is deze op een weghelft geplaatst. Daartussen zit soms wel een vluchtheuvel maar die “raakt” de node weer niet. Geef ik dan wel een vluchtheuvel aan en op welke nodes wel en welke niet?
  2. @PeeWee32, je Qgis map is super. Maar ik kan niet helemaal uitvinden wat er bij een zebra met rode stip niet_ok is en dus aangepast moet worden. Er zijner vele in mijn omgeving Amsterdam.

Zelf geef ik wel vluchtheuvels aan als de weg ook over de vluchtheuvel is getekend en niet als de weg is gesplitst en er dus ook twee nodes zijn.

Wel een vluchtheuvel:

Geen vluchtheuvel:

2 Likes

Ook in de situatie met 2 rijbanen geeft ik with_island = yes op beide nodes.
Een 2-fase oversteek is veiliger dan een 1-fase oversteek en door het eiland op te geven, kun je snel een 2-fase oversteek herkennen.
Het lijkt me nog een hele tour om met software aan de hand van alleen de rijbanen vast te stellen of het een 2-fase oversteek is. Als mens zie je het gelijk aan het plaatje. :grinning:

Kijk even naar de schema’s op de wiki: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:crossing:island:

Wanneer de oversteek ingetekend is met gesplitste wegen en losse nodes, en de ways zijn gescheiden met en highway=footway met footway=traffic_island er tussen, dan moeten de twee crossings geen crossing:island=yes krijgen, want dan vertel je de data-consumer dat er maar liefst drie pauzemomenten zijn tijdens de oversteek, terwijl er maar één is.

Alleen als de beide crossing-nodes op dezelfde highway=footway zitten en de vluchtheuvel niet is gemarkeerd op way-niveau zou je die crossing:island=yes zo kunnen inzetten. Je offert dan wel informatie op, zoals de lengte van de stukken die je ononderbroken oversteekt. Ook is in zo’n geval niet duidelijk of je te maken hebt met twee crossings met elk een eigen vluchtheuvel, of één oversteek over meerdere rijstroken met één vluchtheuvel.

3 Likes

Ja, dat is een veel mooiere oplossing, maar die kende ik niet. Maar in het vervolg ga ik dat zo doen.

1 Like

Wat doe je als er meerdere (gescheiden getekende) rijbanen over één zebrapad gaan, wel van elkaar gescheiden maar zonder eiland? Bijvoorbeeld fietspaden en busbanen die met een kerb gescheiden zijn, maar de kerb onderbreekt even voor de zebra. Dat komt heel veel voor.

Als je er niet veilig kan stilstaan met een rollator zou ik dat niet als onderbreking van de oversteek zien. Dus dan krijg je twee highway=crossing nodes op één way die zonder onderbreking footway=crossing heeft.