Precis, det gäller att ha tungan rätt i mun här. En del datamängder berörs av enbart GDPR (ortofoto), andra av GDPR och FRL (och kräver där med ändamålsprövning, t.ex. adresser och byggnader). Och komplexiteten i att ha koll på detta är ju en stark nackdel i LMs tillhandahållande i sig…
Jag har uppfattat det så från något möte med LM att de antagit det ställningstagandet som officiellt beslut. Det innebär också att det bör gå att överklaga/JO-anmäla (om någon nu har tid och energi för det, flera anställda på LM jag pratat med verkar hoppas på att något ska göra det).
Nja, fast det är viktigt att hålla isär vad olika rättigheter är. Att ha rätt att använda data enligt en viss licens innebär inte att du har rätt att använda en specifik tjänst som tillhandahåller det datat. Samma gäller ju bl.a. även för OSM, även om du får använda OSM-data enligt ODbL så får du inte ladda hem officiella tiles hur som helst. Man kan få rätten till datat och en viss tjänst samtidigt, men det kan också vara uppdelat.
(vill man ha ännu roligare exempel så har vi musikbranschen; Spotify får du bara lyssna på privat, CD och vissa andra tjänster får du spela upp kommersiellt men då behöver du utöver CDn/tjänsten också betala avgifter till STIM/SAMI för uppspelningen…)
(eller ett annat exempel är Netflix, att du mot betalning får rätt att titta på filmer på Netflix innebär inte att Netflix ger dig rätt att ladda ner filmer)
I.o.m. HVD har vi fått rätt att använda Ortofoton från Lantmäteriet enligt deras villkor via tjänsten Ortofoto Nedladdning (STAC), det har inte påverkat hur vi får använda Ortofoto Visning (WMS). Minkarta använder en egen tjänst (som jag dock misstänker går till Ortofoto Visning bakom kulisserna).
Och eftersom utgångspunkten alltid är att man inte får använda någon annans (inte ens statens) egendom utan tillåtelse så får man inte använda Minkarta tjänsten utan tillåtelse (vilket vi i alla fall tidigare haft, men det var som sagt innan LMs vändning kring ortofoto och personuppgifter).
Minst sagt! (och passar på att nämna att IANAL, så allt jag skriver om de juridiska förutsättningar kan vara fel
)
Nja, det tycker jag inte, det är som att säga att det är konstigt att iD inte har ett publicerat API. Minkarta är ju en slutanvändarprodukt, produkterna i Geotorget är för konsumption i andra produkter. (eftersom Minkarta != Lantmäteriets karttjänster, det är bara en visare för några av deras tjänster)