Ja, jag har alltid kännt mig lite tveksam till godkännandet, då det var lite halvt otydligt (får vi själv lägga till i editor som många gör? får vi lägga till det som lager som alltid är tillgängligt? påverkas vår tillåtelse av ändringar i LMs licenshantering?). Jag tror att det vore väldigt värdefullt för oss att få sånt förtydligt, om vi t.ex. kunde ha ett tydligt ja på att vi får använda utifrån nya licensen och lägga till det som lager som alla kommer åt i iD så vore det mycket värt.
Men som jag skrev tidigare så finns det såklart också en risk i att väcka den sovande björnen och istället för ett tydligare “ja” få ett tydligare “nej”… En lösning vore att först fråga en jurist som kan ge en kvalificerad indikation på vad LM borde svara utifrån lag o.s.v., men utan någon i communityt skulle det såklart bli dyrt…
Som jag uppfattar det har vi fyra problem när det gäller ortofoton:
- Det tekniska - löses antingen genom tillgång till server med ordentligt med lagring (t.ex. Öppna data från Lantmäteriet - #132 by Batistacavera ), men kan även finnas alternativa lösningar (direkt stöd för STAC/COG i iD/JOSM, TiTiler eller liknande tjänst som läser direkt från STAC och tillhandahåller WMS-tjänst, etc.)
- Hanteringen av personuppgifter - svaren jag fått från LWG har i princip varit att OSM inte delar LMs uppfattning om att ortofoton/adresser/etc. är personuppgifter, och eftersom LM lägger över personuppgiftsansvaret på konsumenten så borde detta inte vara något problem. Största frågan där är vem som här blir personuppgiftsansvarig (troligen den vars konto hos LM vi går via), och om den kan hamna i legala problem. Jag hade helst sett att en juridisk person (t.ex. förening) tar på sig detta så att ingen privatperson ska riskera hamna i trubbel. I brist på OSM-förening, är detta kanske något svenska Wikimedia-föreningen kan ordna?
- CC BY 4.0-kravet om källhänvisning - det konstiga svar som @NKA fick till trots så tycker jag att beskrivningen i LMs-villkorsdokument borde räcka för oss
- CC BY 4.0-kravet om DRM - svår, men när jag lusläser texten nu så lägger jag märke till en intressant grej:
Section 1 – Definitions.
a. Adapted Material means material subject to Copyright and Similar Rights that is derived from or based upon the Licensed Material and in which the Licensed Material is translated, altered, arranged, transformed, or otherwise modified in a manner requiring permission under the Copyright and Similar Rights held by the Licensor. For purposes of this Public License, where the Licensed Material is a musical work, performance, or sound recording, Adapted Material is always produced where the Licensed Material is synched in timed relation with a moving image.
…
f. Licensed Material means the artistic or literary work, database, or other material to which the Licensor applied this Public License.
…
Section 2 – Scope.
a. License grant.
…
- Downstream recipients.
…
B. No downstream restrictions. You may not offer or impose any additional or different terms or conditions on, or apply any Effective Technological Measures to, the Licensed Material if doing so restricts exercise of the Licensed Rights by any recipient of the Licensed Material.
…
Det är alltså den paragrafen, 2a5B, som OSM pekat ut som problematisk. Men licensen är ju ganska tydlig att skilja på datat som licensen omfattar (ortofoto i det här fallet), och följdprodukter (OSM-data i det här fallet), och att 2a5B appliceras på datat som licensen omfattar (ortofoto) utan att nämna följdprodukter. Så det kanske är så enkelt att 2a5B inte är tillämplig när det handlar om att rita av från ortofoton? (jag tror tyvärr inte att samma resonemang gäller för vektordata, där det ju snarare är en direkt kopiering av informationen) (igen, IANAL)
Så, om mina resonemang stämmer (och övriga communityt håller med) så skulle vi behöva göra följande:
- Hitta en personuppgiftsansvarig (Wikimedia Sverige?) som skapar organisationskonto på Geotorget och skapar åtkomstnycklar
- Ta fram den tekniska lösningen med de åtkomstnycklarna
- Lägga till källhänvisning i Contributors
- Lägga till från tjänsten i 2. till ELI