Winkel met twee huisnummers (volgens site)

Hallo medemappers,

Heb bijdragen aan OSM sinds kort weer opgepakt en wil het e.e.a. verbeteren in het (centrum van) Nijmegen. Om te beginnen een node van een supermarkt die compleet verkeerd staat: Node: ‪PLUS‬ (‪597259991‬) | OpenStreetMap

Hier kloppen meerdere zaken niet, om te beginnen het adres. De straat is Molenstraat, niet Passage Molenpoort. Daar zit inderdaad wel een Plus op dit adres. Op deze locatie (Molenstraat) zit nog altijd een Coop die niet is omgebouwd naar Plus. Nu wil ik dit graag allemaal gaan corrigeren en was op zoek naar het juiste adres van deze Coop. Volgens Coop VandaagCoop Vandaag gaat het om Molenstraat 130-132. Volgens BAG lijkt 130 niet (meer) te bestaan en zit in dat pand alleen 132 als relevant huisnummer: BAG Viewer Moet ik in OSM dan 132 invoeren als huisnummer?

Uiteraard wil ik ook nog wel even gaan obseveren ter plaatse welk nummerbordje er daadwerkelijk op gevel staat.

Meestal plaats ik de tags voor de winkel dan op het laagste huisnummer, in dit geval dus 130. 132 kan gewoon blijven staan (zonder extra tags).

Lees nu pas goed je bericht over het niet bestaan van nummer 130. Als nummer 130 inderdaad niet meer bestaat, dan mag die uit OSM. Winkel dan dus taggen op 132. Dat de winkel blijkbaar nog het verkeerde/oude adres gebruikt is hun probleem. Als je aardig wil zijn kan je ze een berichtje sturen dat ze hun adres bij moeten werken om correct in OSM gevonden te kunnen worden.

Bedankt @Herrieman voor de bevestiging. Zit nu wel met het dilemma dat de er een bestaande BAG-node voor 132 is (logisch ergens gezien die in de viewer staat) in OSM: Node: 2847378056 | OpenStreetMap . Overigens ook in OSM geen node voor nummer 130.

Eigenlijk zou daar dan de informatie van de winkel aan moeten worden toegevoegd en de foutieve node kan dan worden verwijderd? Enige nadeel van die BAG-node is dat ie qua positie niet zo mooi ‘uitlijnt’ met de rest van de winkels.

Je mag de BAG-node verplaatsen naar de juiste locatie hoor! Als die daardoor beter laat zien waar (de ingang van) het adres/pand is, dan is het zelfs alleen maar beter.

1 Like

Ik kijk al weken naar OSM op en rondom de Molenstraat, maar had deze fout nog niet gespot… hulde!

Kwam er pas achter door een Overpass-query te draaien. Wilde een overzichtje hebben van de nodes in de Molenpoortpassage maar kreeg er opeens eentje bij die buiten het winkelcentrum lag.

Dit doen winkels in Nederland wel vaker, wat eigenlijk niet correct is. Omdat een pand voorheen meerdere adressen had en later is omgebouwd tot 1 adres doen ze soms dit. Maar als het goed is past de BAG dit altijd juist aan en vervallen de andere adressen. Een winkel kan eigenlijk nooit meerdere huisnummers hebben. Ik pas het altijd aan in OSM.

Overigens, huisnummers kun je in winkelgebieden haast nergens op de panden vinden. Dit maakt het soms wel lastig te verifiëren.

Bij deze; het adres van deze winkel is de Molenstraat 132, 6511HM Nijmegen. Dit is het huisnummer dat op de gevel staat.

1 Like

@jonrellim
Ja zie het de Coop voor meerdere winkels doen.

@jxpsert
Bedankt voor de lokale info :slight_smile: Inmiddels aangepast en het voorlopig even simpel gehouden qua tags, wilde niet klakkeloos de openingstijden van de Plus-node overnemen.

Ben wel even aan het speuren in Overpass hoe andere Coops in Nederland zijn getagd. Zie dat in sommige gevallen de winkel ook echt de naam Coop Vandaag heeft gekregen en zelfs in 2 gevallen een aparte Wikidata hiervoor (Q98455765). Dus de vraag is nog even om het filiaal in Nijmegen nog wat verder te specificeren of dat het goed is?

Is de officiële site van een winkel een geldige bron voor de openingstijden of moet je daarvoor eigenlijk ook lokaal op het bordje kijken?

Ik zou er vanuit gaan dat Coop weet wanneer de Coop open is.

Haha ja dat denk ik ook wel, maar bedoel meer of dat toegestaan is