Windmolens gemapped als 'way'

Ik ben sinds kort veel bezig met duurzame energie in OSM. Ik ben nu bezig met een query die windmolens ophaalt in Nederland. Hierbij zie ik dat er in Nederland zowel windmolens getagged zijn als ‘node’ en als ‘way’. Voor zover ik begrijp uit de wiki is dit niet de bedoeling: Tag:generator:source=wind - OpenStreetMap Wiki

Check overpass: overpass turbo

De ‘way’ windmolens lijken uit een BAG import te komen. Worden deze automatisch geimporteerd als ‘way’? Probeer te voorkomen dat ik het aanpas naar nodes, maar dat bij de volgende import alles weer overgeschreven wordt.

Interessant, die ‘way’ is ook building=yes, en de omtrek staat in BAG.
Dat dit ‘building’ een windmolen is lijkt me terecht - en mijn inziens de wiki dus te strikt.

Misschien eens vergelijken met oude (analoge?) windmolens in Nederland.

Hi,
mapping wind turbines as closed way is allowed:

grafik

2 Likes

De windmolens in het IJsselmeer bij de noordoostpolder bijvoorbeeld deze hebben een gebouwomtrek uit de BAG en ook een adresnode met BAG-gegevens, zoals straatnaam en huisnummer. Geen postcode, beetje teleurstellend wel.
De power-dingen staan op de node.

Die zijn ooit geïmporteerd als nodes. Ik heb al enkele tientallen windmolens van de nodes afgehaald en op de relevante BAG-objecten gezet. Hetzelfde zou in principe gedaan kunnen worden voor windturbines die een BAG-object hebben, mochten we dat wenselijk vinden. Dat zou op zich prima passen binnen de “één object, één OSM element” richtlijn.

Als je voor je eigen project alle windmolens uit OSM als nodes nodig hebt, kun je met Overpass out center; gebruiken, dan krijg je namelijk alle objecten als nodes aangeleverd. Zo krijg je een query die er een beetje zo uitziet: https://overpass-turbo.eu/s/1VFL

1 Like

Postcodes worden alleen uitgegeven voor objecten waar post bezorgd wordt.

Ik heb voor een eerdere werkgever een project gedaan precies om dit soort zaken te filteren, voor een netbeheerder. Heel veel electriciteitskastjes, bushaltes etc hebben als “adres” een huisnummer maar dat is dan soms een huisnummer voor een dichtbijzijnd gebouw, maar aan wegen zonder verdere bewoning (zoals snelwegen) hebben vaak genoeg een “echt” huisnummer maar geen postcode.

De windmolens W van de Noordoostpolder staan in een lange rij aan de Noordermeerdijk, dat is een voor fietsers en wandelaars opengestelde weg, en ze hebben een eigen huisnummers aan die weg. Parallel daaraan maar in het water staat nog een rij windmolens, soms ook nog een tweede rij verderop in het water, en die hebben ook allemaal een eigen huisnummer aan de Noordermeerdijk.
Overigens zijn ze niet eens bereikbaar vanaf die weg op de dijk; de windmolens op land hebben een eigen serviceweg onderlangs de dijk en die op het water lijken alleen vanaf de haven van Lemmer bereikbaar te zijn.

Aah, I misinterpreted the wiki then

Het lijkt er op dat het mappen van windmolens als ‘way’ dus wel kan. Waar ik echter verbaasd over ben, is dat bij sommige van de grotere windparken (in ieder geval op land), zowel nodes als ways door elkaar worden gebruikt voor het mappen van de windmolens. Het lijkt mij toch wel wenselijk om daar ten minste één lijn in te trekken.

Zie bijv. windpark wieringermeer: Relation: ‪Windpark Wieringermeer‬ (‪12361423‬) | OpenStreetMap

Ik heb het ondertussen wel al opgelost door zowel nodes als ways op te halen van een windpark en in een script voor de way de center te pakken.